زکات فطر

ایمان داریم که زکات فطر واجب است، و رسول خدا به خاطر پاک شدن روزه‏دار از کار لغو و گناهی که در رمضان مرتکب شده است آنرا تشریع فرموده است، زکات فطر طعام فقراء و مساکین است، و با فرا رسیدن غروب خورشید در آخرین روز رمضان واجب می‏گردد و مقدار آن یک صاع از قوت غالب هر مملکتی است، اما در مورد پرداخت کردن پول به جای قوت میان فقها اختلاف مشهوری به وجود آمده است، لازم است قبل از رفتن به نماز عید، زکات پرداخت شود و جائز نیست به تأخیر بیفتد، اما پرداخت آن قبل از عید مشکلی ندارد.

ابن‏عمرt می‏گوید: حضرت صلی الله علیه و سلم یک صاع از خرما یا گندم را برای زکات فطر بر برده، آزاد، مرد، زن، بزرگ و کوچک مسلمین واجب فرموده است، و دستور داده است که قبل از نماز عید باید پرداخت شود. و در روایت دیگر اضافه شده است که: مردم آن را یک یا دو روز قبل از عید پرداخت می‏کردند. [مسلم و بخاری].

ابوسعید خدریt می‏فرماید: ما در دوران حضرت صلی الله علیه و سلم یک صاع طعام را برای زکات فطر پرداخت می‏کردیم، ابو‏سعید می‏گوید: طعام ما در آن دوران خرما، گندم، کشمش و کشک بود. [مسلم و بخاری].

یا در روایت دیگر می‏گوید: در دوران پیامبر صلی الله علیه و سلم یک صاع از طعام یا از گندم یا از کشمش برای زکات فطر پرداخت می‏کردیم، وقتی دوران معاویه فرا رسید و گندم شامی وارد شد، گفت: به نظرم دو مد از این گندم مساوی یک مد گندم شامی است. [بخاری].

از نافع روایت شده است که عبدالله گفت: رسول خدا صلی الله علیه و سلم دستور داد که یک صاع از خرما یا گندم برای زکات فطر پرداخت شود، عبدالله می‏گوید: مردم یک صاع را دو مد قرار دادند. [بخاری].

 

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …