زنده شدن و برخاستن از قبرها

  ایمان به روز آخرت، عقیده ای غیبی است. پیامبران الهی علیهم السلام به این مهم خبر داده اند. مردمان زیادی هم این مسئله را دروغ پنداشته اند. در اثبات این مورد، آیات فراوان به روش های عقلی گوناگون در قرآن کریم موجود است. یک نمونه از آن، زنده شدنِ زمین بعد از ریزش باران توسط الله ﻷ می باشد: در کلام الهی می خوانیم: *وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَحْیَیْنَا بِهِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا کَذَلِکَ النُّشُورُ*: (و الله همان ذاتی است که بادها را روانه مى‌کند؛ پس [بادها] ابرى را برمى‌انگیزند، و [ما] آن را به سوى سرزمینى مرده راندیم، و آن زمین را بدان [وسیله‌]، پس از مرگش زندگى بخشیدیم؛ رستاخیز [نیز ]چنین است) .

  *وَهُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْرًا بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ حَتَّى إِذَا أَقَلَّتْ سَحَابًا ثِقَالا سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَنْزَلْنَا بِهِ الْمَاءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ کَذَلِکَ نُخْرِجُ الْمَوْتَى لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ*: (و اوست که بادها را پیشاپیشِ [باران‌] رحمتش مژده‌رسان مى‌فرستد، تا آن گاه که ابرهاى گران بار را بردارند، آن را به سوى سرزمینى مرده برانیم، و از آن، باران فرود آوریم؛ و از هر گونه میوه‌اى [از خاک ] برآوریم. بدینسان مردگان را [نیز از قبرها] خارج مى‌سازیم، باشد که شما متذکر شوید) . *وَمِنْ آَیَاتِهِ أَنَّکَ تَرَى الأَرْضَ خَاشِعَهً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ إِنَّ الَّذِی أَحْیَاهَا لَمُحْیِی الْمَوْتَى إِنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ. إِنَّ الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی آَیَاتِنَا لا یَخْفَوْنَ عَلَیْنَا أَفَمَنْ یُلْقَى فِی النَّارِ خَیْرٌ أَمْ مَنْ یَأْتِی آَمِنًا یَوْمَ الْقِیَامَهِ اعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ*: (و از [دیگر] نشانه‌هاى او این است که تو زمین را خشک و فسرده مى‌بینى و چون باران بر آن فروریزیم به جنبش درآید و بَردَمَد. آرى، همان ذاتی که آن را زندگى بخشید، قطعاً زنده‌کننده مردگان است. در حقیقت، او بر هر چیزى تواناست. کسانى که در [فهم و ارائه‌] آیات ما، کژ مى‌روند بر ما پوشیده نیستند. آیا کسى که در آتش افکنده مى‌شود بهتر است یا کسى که روز قیامت آسوده‌خاطر مى‌آید؟ هر چه مى‌خواهید بکنید که او به آن چه انجام مى‌دهید بیناست) . دیگر آیه ای که دال بر این مسئله است، آفرینش آغازینِ بندگان توسط الله أ است. بلکه بزرگ تر از آن؛ یعنی پدید آوردن آسمان ها و زمین. او سبحانه و تعالی بر انجام هر چیزی توان مند و قادر است.

الله سبحان می-فرماید: *وَضَرَبَ لَنَا مَثَلا وَنَسِیَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ یُحْیِی الْعِظَامَ وَهِیَ رَمِیمٌ* قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِی أَنْشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّهٍ وَهُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلِیمٌ* الَّذِی جَعَلَ لَکُمْ مِنَ الشَّجَرِ الأَخْضَرِ نَارًا فَإِذَا أَنْتُمْ مِنْهُ تُوقِدُونَ* أَوَلَیْسَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ یَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلَى وَهُوَ الْخَلاقُ الْعَلِیمُ* إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ* فَسُبْحَانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ*: (و براى ما مَثَلى آورد و آفرینش خود را فراموش کرد؛ گفت: چه کسى این استخوان ها را که چنین پوسیده است، زندگى مى‌بخشد؟ بگو: همان کسى که نخستین‌بار آن را پدید آورد و اوست که به هر [گونه‌] آفرینشى داناست. هم او که برایتان در درخت سبزفام اخگر نهاد که از آن [چون نیازتان افتد] آتش مى‌افروزید. آیا کسى که آسمان ها و زمین را آفریده توانا نیست که [باز] مانند آن ها بیافریند؟ آرى، اوست آفریننده دانا. چون به چیزى اراده فرماید، کارش این بس که مى‌گوید: باش؛ پس [بى‌درنگ‌] موجود مى‌شود. پس [شکوهمند و] پاک است آن ذاتی که ملکوت هر چیزى در دست اوست، و به سوى اوست که بازگردانیده مى‌شوید) . به دانه ی افتاده که شبیه جامدی بی تحرک است بنگر که هفته ها، ماه ها یا سال ها رها شده است. آن گاه که در شکم زمین جای گرفت و بدو آب نوشانیده شد، روح زندگی و حرکت در او دمیده می شود. یا زمین خشک بی آب و علف سال های متمادی رها شده افتاده است؛ دیری نمی پاید که آب باران او را به تکان وا داشته و از او علف می رویاند. به درخت سبزفام که با آب، تازه مانده و نبض حیاتش می تپد، گوشه ی چشمی بینداز که چون خشک گردد، آتش او را می بلعد. این آتش سوزان است که با آب و طراوتِ درخت، از در مخالفت برمی آید. پس شکوه مند و منزه است بسیارآفریننده ی دانایی که بر هر چیز غالب و توان مند است. حال آیا برانگیختن جسم ها بعد از مرگ او را ناتوان و درمانده می کند؟!! الله ـ چنین می گوید: *وَهُوَ الَّذِی یَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ وَهُوَ أَهْوَنُ عَلَیْهِ*: (و اوست آن ذاتی که آفرینش را می آغازد و باز آن را تجدید مى‌نماید؛ و این [کار] بر او آسان تر است) . الله ﻷ می فرماید: *أَوَلَیْسَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ یَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلَى وَهُوَ الْخَلاقُ الْعَلِیمُ*: (آیا ذاتی که آسمان-ها و زمین را آفریده توانا نیست که [باز] مانند آن ها بیافریند؟ آرى، اوست بسیارآفریننده دانا) . *أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلَمْ یَعْیَ بِخَلْقِهِنَّ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ یُحْیِیَ الْمَوْتَى بَلَى إِنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ*: (مگر ندانسته‌اند که آن معبود برحقی که آسمان ها و زمین را آفریده و در آفریدن آن ها درمانده نگردید؛ مى‌تواند مردگان را [نیز] زنده کند؟ آرى، اوست که بر همه چیز تواناست) .

  آیات در این باب بس فراوان و اسلوبِ بیان، بسیار گوناگون است. هدف ما به شمار آوردن آیات نیست  لذا در آن چه بیان شد، کفایت است.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …