زنان دوزخی

آیا می‌دانید زنانی که زینت خود را نشان می‌دهند و خودنمایی می‌کنند و بد حجاب هستند چه گناهی دارند.

۱- آن‌ها ‌اهل آتش هستند. پیامبر ص می‌فرماید: «صنفان من أهل النار لم أرهما: قوم معهم سیاط کأذناب البقر یضربون بها الناس، ونساء کاسیات عاریات مائلات ممیلات، رؤوسهن کأسنمه البخت المائله، لا یدخلن الجنه، ولا یجدن ریحها، وإنَّ ریحها لیوجد من مسیره کذا وکذا». (مسلم).

«دو گروه جهنمی هستند که من آنها را ندیده‌ام: مردمی که به دستشان شلاقهایی همانند دم گاو است و مردم را با آن شلاق می‌زنند، و (گروه دوم) زنانی که با وجود پوشش، لخت و عریانند، دیگران را به سوی خویش متمایل می‌سازند در حالی که خودشان نیز به آنها تمایل دارند، موهای سرشان بسان کوهان خمیده شتر است، آنان هرگز به بهشت وارد نمی‌شوند و هیچگاه بوی بهشت به مشامشان نمی‌رسد، گرچه بوی بهشت در مسافت چنین و چنان یافت می‌شود».

۲- در آخرت برهنه و عریانند: پیامبر ص می‌فرماید: «رُبَّ کاسیه فی الدنیا عاریه فی الآخره»: یعنی چه بسیار زنانی هستند که در دنیا ظاهراً لباس پوشیده‌اند اما در آخرت عریان خواهند بود. زنانی که لباسهای نازک و تنگ که برجستگی‌ها و بدن آنها مشخص است.

۳- مبغوض‌ترین بندگان نزد خدا هستند: پیامبر در حدیث می‌فرماید: عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ م: أَنَّ النَّبِیَّ ص قَالَ: «أَبْغَضُ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ ثَلاثَهٌ: مُلْحِدٌ فِی الْحَرَمِ، وَمُبْتَغٍ فِی الإِسْلامِ سُنَّهَ الْجَاهِلِیَّهِ، وَمُطَّلِبُ دَمِ امْرِئ بِغَیْرِ حَقٍّ لِیُهَرِیقَ دَمَهُ». (بخارى:۶۸۸۲).

ابن عباس م می‌گوید: نبی اکرم ص فرمود: «مبغوض‌ترین مردم نزد خداوند سه گروه‌اند: نخست، کسانی که در حرم، ستم و الحاد کنند. دوم: کسانی که در اسلام بدنبال احیاء ارزشهای دوران جاهلیت باشند. سوم: کسانی که به ناحق در صدد کشتن دیگران برآیند».

ومن سنه الجاهلیه التبرج: یکی از سنتها و رسوم جاهلیت تبرج و خودنمایی زنان است. خداوند می‌فرماید: ﮋﭹ ﭺ ﭻ  ﭼ ﭽﮊ. (الأحزاب: ٣٣). و همچون دوران جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید.

۴- به اندازه گناه کسی که او را تقلید و یا فریب او را می‌خورد گناه بر اوست. پیامبر ص می‌فرماید: «من دعا إلى ضلالهٍ کان علیه مِنَ الْأَثْمِ مثلَ آثام من تبعه لا ینقص ذلک من آثامهم شیئاً». (مسلم)  دعوت‌کننده بسوی گمراهی علاوه بر گناهان خود در گناهان کسانی که از او پیروی می‌کنند نیز شریک است بدون آنکه چیزی از گناهان آنها کاسته شود.

۵- ملعون و مورد نفرت خداست: «فقد روی … نساء هم کاسیات، عاریات علی رؤوسهن کأسنمه البخت … ملعونات …». (احمد ابن حبان و الحاکم). معنی: از پیامبر روایت شده که زنان بظاهر پوشش دار اما در واقع عریان که موی سرشان بمانند کوهان کج شتر است ملعون و مورد نفرت خدا هستند.

۶- زنا کار است: «أیما امرأه استعطرت فمرت علی قوم لیجدوا ریحها فهی زانیه». (ابوداود).
هرگاه زنی خود را معطر نماید و بر مردمی عبور نماید تا بوی عطرش به آنها برسد مثل این است که زنا کرده است.

۷- نمازش قبول نمی‌شود: پیامبر ص می‌فرماید: «أیما امرأه تطیبت ثم خرجت إلى المسجد لم تقبل لها صلاه حتی تغتسل». (ابن ماجه).

هر زنی که خود را معطر نماید و سپس به مسجد برود نمازش قبول نیست مگر اینکه آثار عطر را از خود بزداید.

۸- پرده بین او و خدا پاره شده است: پیامبر ص فرمود: «أیما امرأه وضعت ثیابها فی غیر بیت زوجها فقد هتکت سترها فیما بینها وبین الله». (الحاکم).

هر زنی که لباسش را در غیر منزل شوهرش بیرون آورد و برهنه شود پرده بین خود و خدایش را پاره و گشاده است.

۹- نسب به خدایش سرکش و نافرمان است: “و قرن فی بیوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهلیه الاولى” (الأحزاب: ٣٣).

«و در خانه‏هاى خود بمانید، و همچون دوران جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید».

«لاَ تَمنَعوا إِمَاءَ اللهِ مَسَاجِدَ الله وَلْیَخْرُجَنَ وَهُنَّ تَفِلاَتٍ وَبُیوُتَهُنَّ خَیْرٌ لَهنَّ». (ابوداود).

«زنان را از مساجد الهی منع نکنید و هنگام خروج باید بدون عطر و خوشبویی به مسجد بروند، اما در عین حال خانه‌هایشان بهتر است».

۱۰- (زن بد حجاب) اسلحه شیطان است: «المرأه عورهٌ فإذا خرجت استشرفها الشیطان وأقرب ما تکون من ربها وهی فی قعر بیتها». (الترمذی).

زن عورت «پوشیده‌رو» است بمحض خارج شدن شیطان و شیطان‌صفتان سعی در فریب او را دارند. اگر در کنج خانه باشد و بیرون نیاید به خداوند نزدیکتر است.

درود بر شما، باز درود بر شما، مبارکتان باد حجاب شرعی

۱- چون حجاب خود واجب شرعی و عبادت است و رعایت آن موجب اجر و پاداش بزرگی است، و این عبادت و اجر با پوشیدن آن شروع، و با کنار گذاشتن آن پایان می‌یابد.

۲- قطعاً بدان که در حال عبادت دائمی هستید در صورتی که ۱- در خانه خود ماندگار و مگر برای رفع نیاز از خانه خارج نشوید. ۲- یا اگر از خانه خارج شدید از رفتن به اماکن مردان پرهیز نمائید. ۳- و اگر از کنار مردان گذشتید حجاب را رعایت نمائید. آنگاه به فرمان خدا پاسخ داده‌اید که می‌فرماید: “و قرن فی بیوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهلیه الاولى”. (الأحزاب: ٣٣).

«و در خانه‏هاى خود بمانید، و همچون دوران جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید».

۳- با پوشیدن حجاب در حال عبادت هستید: چون همانا پوشیدن حجاب نوعی جهاد در راه خداست، بخصوص که هم‌اکنون دشمنان اسلام تمام تلاش خود را برای کنار گذاشتن حجاب زن مسلمان و عملی نمودن این پدیده شوم بکار گرفته‌اند.

۴- رعایت حجاب، زنها را شرارتهای زیادی مانند نگاههای بد، ملاقات، تماس، تسلط شیاطین جن و انس محفوظ می‌دارد و منحرفین چشم طمع به تو نمی‌دوزند. خداوند می‌فرماید: “ذلک ادنى ان یعرفن فلا یؤذین”. (الأحزاب: ۵٩).

«این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است».

۵- ‌پوشش حجاب دلیل عفت و پاکی زن و قوت دین و عقل او و دوری از شُبهات است و این موارد برای مرد مهمترین صفات انتخاب شریک زندگی است.

۶- در ثواب، زنانی که نسبت به حجاب بی‌اهمیت و یا بد حجاب هستند و برای پوشش حجاب از تو پیروی می‌کنند نیز شریک هستید. پیامبر ص می‌فرماید: «من دل علی خیر فهو کفاعله». (مسلم). کسی که دیگران را بسوی نیکی راهنمایی کند اجرِ او به اندازه کسی است که آن نیکی را انجام دهد.

و نیز می‌فرماید: «من دعا إلى هدی کان له من الأجر مثل أجور من تبعه لا ینقص من أجورهم شیئاً». (مسلم).
کسی که دیگران را به هدایت دعوت کند اجری همانند کسانی که از او پیروی می‌کنند دارد بدون اینکه از اجر آنها ذره‌ای کاسته شود.

۷- پوشیدن حجاب راه سلامتی تو از بدیهای زیادی است که در انتظار توست مانند: خودنمائی، هتک حرمت، پیروی دیگران از شما، و شیفته به شما و غیره.

۸- پوشیدن حجاب، غیر مسلمانان را به اسلام فرا می‌خواند و آنان را به کاوش در حقیقت دین و شناخت آن دعوت می‌نماید، بنابراین زن محجبه دعوتگر بسوی دین است.

۹- پوشیدن حجاب اسلامی سبب پاکی قلب است: “ذلک ادنى ان یعرفن فلا یؤذین”. (الأحزاب: ۵٩). «این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است».

۱۰- ثواب شکیبائی و صبر بر انجام دستورات خدا و رنج و محبت و گرفتاریهای آن، خداوند می‌فرماید: واما من خاف مقام ربه و نهى النفس عن الهوى”. (النازعات: ۴۰).
«و آن کسی که از مقام پروردگارش ترسان باشد، و نفس را از هوى باز دارد».

آیا صفات و ویژگیهای حجاب شرعی را می‌دانید؟

باید بدون استثناء تمام بدن را بپوشاند. به همراه قرار دادن چادر بر سر.

حجاب نباید تزیین شده باشد، یا در آن تصویر و نقش و نگار و نوشته‌هایی باشد.

باید کلفت و ضخیم و غیر شفاف باشد، بطوریکه زیر آن دیده نشود.
(یعنی نباید آنقدر نازک و شفاف باشد که بدن را نمایان سازد).

باید گشاد و فراخ باشد و چنان تنگ نباشد که برجستگیها و جزئیات بدن «نقاط فتنه انگیز» را نمایان سازد.

نباید مشابه لباس مردان یا لباس زنان کافر باشد.

نباید معطر و بخوردار باشد، بخصوص هنگامیکه از کنار مردان می‌گذرد.

۱۱- «بخاطر اینکه از زنان خودنما و متبرج نباشید شما را راهنمایی می‌کنم» آیا شما از زنانی هستید که مو و زینت خود را به نامحرمان نشان می‌دهید و خودنمایی می‌کنید.

اگر یکی از موارد زیر در شما موجود باشد از زنان خودنما و متبرج می‌باشید، پس به سوی خدا باز گرد و توبه کن

۱-    خودنمائی: اگر چیزی از بدن شما مانند سر و صورت و گردن و دست و بازو و ساق پا و سینه و غیر آن بیرون و آشکار باشد و همچنین اگر چادر و لباسها یقه باز و دامن کوتاه را بپوشید.

۲-    خودنمائی: اگر جامه تن «پوشاک» شما تنگ باشد. مانند چادر یا مانتوی تنگ چسبیده به بدن، پوشیدن شلوار، شلواری که جزئیات بدن در آن نمایان است و به لباس مردان می‌ماند.

۳-     خودنمائی: اگر کفشهای پاشنه بلند را بپا و چادر را بر دوش خود بینداری چون سر و شانه‌ها مشخص است و این خود فتنه است، خداوند می‌فرماید: و لا یضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن”. (النور: ٣١). «و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صداى خلخال که برپا دارند به گوش رسد)».

۴-    خودنما هستی: اگر حجاب تو تزئینات داشته باشد. مانند چادر طلادوزی شده و زربافت.

۵-    خودنمائی هستی: اگر لباسهایت نازک و شفاف باشد مانند گزاردن پرده نازکی بر صورت.

۶-         خودنمائی هستی: اگر لباسهایت معطر و خوش بو باشد بخصوص اگر توجه مردان را جلب کند

۷-   خودنمائی هستی: اگر نزد محارم «اعضای خانواده خویش» شلوار تنگ بپوشید یا یقه و سینه خود باز بگذارید.

۸-   خودنمائی هستی: اگر با عشوه و کرشمه راه بروید و زیبائیهای روی خود را به مردان نشان دهید.

۹-   خودنمائی هستی: اگر صدای خود را برای مردان نرم و نازک و ملیح نموده و آنها صدای خنده تو را بشنوند.

ده صنف از زنان مورد نفرت خدا و ملعون هستند

پناه به خدا که شما از آنان باشید.

۱- خالکوب کردن: پیغمبر ص می‌فرماید: «لعن الله الواشمات والمستوشمات …. المغیرات خلق الله تعالی». (البخاری). خداوند لعنت کرده بر زن خالکوب و زنی که درخواست خالکوبی کند. الواشمه کسی است که بدن دیگران را بوسیله سوزن و سرمه خالکوبی می‌کند. مستوشمه کسی است که به درخواست او بدنش خالکوبی می‌شود.

۲- موی ابرو را برداشتن: پیامبر ص می‌فرماید: «لعن الله المتنمصات والمتفلجات للحُسن المغیرات خلق الله تعالی». (البخاری). خداوند زنانی را که موی ابروی دیگران را بر می‌دارند، یا موی ابرویشان برداشته می‌شود، و یا به خاطر زیبائی محض میان دندانهای خود فاصله می‌اندازند یا آن را باریک می‌نمایند و خلقت خدا را تغییر می‌دهند، لعنت کرده است.

نامصه: کسی است که موی ابروی دیگران را بر می‌دارد و آن را باریک می‌نماید.

متنمصه: کسی است که بدرخواست او موهایش برداشته می‌شود.

۳- فاصله انداختن بین دندانها: پیامبر ص می‌فرماید: «لعن الله … والمتفلجات للحُسن المغیرات خلق الله». (البخاری).

لعن ص الواشِره والمُؤْتَشِره». (احمد). خداوند: زنانی را که به خاطر زیبائی دندانها را باریک و میان آنها فاصله ایجاد و خلقت خدا را تغییر می‌دهند لعنت کرده است.

۴- واشر: زنانی که دندان دیگران را کوچک و باریک می‌نمایند.

مستوشر و متفلج: زنانی که بدر خواست آنها دندانیشان باریک و کوچک می‌شود.

۵- وصل: رسول اکرم ص می‌فرماید: «لعن الله الواصله والمستوصله». (متفق علیه).

خداوند واصله و مستوصله را لعن نموده است.

واصله زنى که موها را به هم وصل می‌کند: مانند: آرایشگر.

مستوصله: به زنی گفته می‌شود که از دیگران بخواهد این عمل را برایش انجام دهند.

۶- زنی که شوهرش از وی ناخشنود باشد: رسول اکرم ص می‌فرماید: عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ t قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «إِذَا دَعَا الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ إِلَى فِرَاشِهِ فَأَبَتْ فَبَاتَ غَضْبَانَ عَلَیْهَا لَعَنَتْهَا الْمَلائِکَهُ حَتَّى تُصْبِحَ». (بخارى:۳۲۳).

ابوهریره t می‌گوید: رسول الله ص فرمود: «هرگاه، مرد، همسرش را به رختخواب فرا خواند و زن، اجابت نکند و شوهرش، شب را با خشم بر او، سپری نماید، فرشتگان تا صبح، او را لعنت می‌کنند».

۷- زنانی که به شکل مردان در می‌آیند: در لباس و حرکات و ادا و اطوار و غیره: «لَعَن ص المتشابهات من النساء بالرجال». (البخاری). پیغمبر ص زنانی را که به شکل مردان در می‌آیند لعن کرده است.

۸- زیارت کنندگان قبور: «عن أبی هریره t أنَّه ص لَعَنَ زُواراتِ القبور». (النسائی وأبوداود والترمذی).
از ابوهریره منقول است که پیامبر ص زنانی که به زیارت قبور می‌روند را لعنت و نفرین کرده است.

۹- نوحه‌گر: «قال أبوموسی t: لعن ص من حَلَق أو سلق وخرق». (النسائی واحمد وأصله فی مسلم).

ابوموسی گفته که پیامبر ص: کسی را که «به هنگام فوت یکی از بستگانش» پوست خود را بِکَنَد، بر صورت خود بزَند و یقه خود را پاره کند و مو خود را بِکَنَد لعن کرده است».

۱۰- محلل: پیامبر ص می‌فرماید: «لَعَنَ اللهُ المُحَلِّلَ وَالمحَلِّلَ لَهُ». (ابوداود واحمد والنسائی والترمذی وابن ماجه).
خداوند تحلیل‌کننده و تحلیل‌شونده را لعن کرده است. (کسی که زن طلاق داده شده را برای شوهرش به طریق حیله حلال نماید)[۱].

آنچه بر زنان حرام است و باید از آن بپرهیزند

ناسپاسی شوهر و لعن گفتن زیاد: «عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ t قَالَ: خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِی أَضْحَى أَوْ فِطْرٍ إِلَى الْمُصَلَّى، فَمَرَّ عَلَى النِّسَاءِ، فَقَالَ: «یَا مَعْشَرَ النِّسَاءِ تَصَدَّقْنَ، فَإِنِّی أُرِیتُکُنَّ أَکْثَرَ أَهْلِ النَّارِ». فَقُلْنَ: وَبِمَ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «تُکْثِرْنَ اللَّعْنَ، وَتَکْفُرْنَ الْعَشِیرَ، مَا رَأَیْتُ مِنْ نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَدِینٍ أَذْهَبَ لِلُبِّ الرَّجُلِ الْحَازِمِ مِنْ إِحْدَاکُنَّ». قُلْنَ: وَمَا نُقْصَانُ دِینِنَا وَعَقْلِنَا یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «أَلَیْسَ شَهَادَهُ الْمَرْأَهِ مِثْلَ نِصْفِ شَهَادَهِ الرَّجُلِ»؟ قُلْنَ: بَلَى، قَالَ: «فَذَلِکِ مِنْ نُقْصَانِ عَقْلِهَا، أَلَیْسَ إِذَا حَاضَتْ لَمْ تُصَلِّ وَلَمْ تَصُمْ؟» قُلْنَ: بَلَى. قَالَ: «فَذَلِکِ مِنْ نُقْصَانِ دِینِهَا». (بخارى:۳۰۴).

ابو سعید خدری t می‌گوید: رسول الله ص روز عید قربان یا عید فطر  بسوی مصلا رفت. در آنجا، سری به زنان زد و خطاب به آنان فرمود: «ای گروه زنان ! صدقه دهید. زیرا شما را بیشترین اهل دوزخ دیدم». پرسیدند: چرا؟ ای رسول خدا ص! پیامبر اکرم ص فرمود: «بخاطر اینکه شما بکثرت نفرین می‌کنید و از شوهرانتان نافرمانی نموده و ناسپاسی می‌کنید و هیچ ناقص عقل و دینی نمی‌تواند مانند شما، مردان عاقل را فریب بدهد». عرض کردند: ای رسول خدا ص! نقصان عقل و دین ما چیست؟ فرمود: «مگر نه این است که گواهی یک زن، نصف گواهی مرد محسوب می‌شود»؟ گفتند: بلی. رسول خدا ص، فرمود: «این خود، نشانگر نقص عقل شما است». آنحضرت ص باز فرمود: «مگر نه اینکه در ایام حیض و قاعدگی، نماز نمی‌خوانید و روزه نمی‌گیرید»؟ عرض کردند: بلی . رسول الله ص فرمود: «این هم دلیل بر نقص دین شماست».

خلوت و سفر بدون همراهی محرم: چه با راننده یا غیر آن: عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ م: أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِیَّ ص یَقُولُ: «لا یَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَهٍ وَلا تُسَافِرَنَّ امْرَأَهٌ إِلا وَمَعَهَا مَحْرَمٌ». فَقَامَ رَجُلٌ فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، اکْتُتِبْتُ فِی غَزْوَهِ کَذَا وَکَذَا وَخَرَجَتِ امْرَأَتِی حَاجَّهً؟ قَالَ: «اذْهَبْ فَحُجَّ مَعَ امْرَأَتِکَ». (بخارى:۳۰۰۶).

ابن‏عباس  م می‌گوید: شنیدم که نبی اکرم ص فرمود: «هیچ مردی با زنی (بیگانه) خلوت نکند. و هیچ زنی بدون محرم، به مسافرت نرود. مردی برخاست و گفت: ای رسول خدا! من برای فلان غزوه، ثبت نام شده‌ام و همسرم به حج رفته، پیامبر اکرم ص فرمود: «برو و با همسرت حج کن».

افشاء اسرار همبستری: رسول اکرم ص می‌فرماید: «إنَّ من شر الناس عند الله منزله یوم القیامه الرجل یفضی إلى امرأته وتفضی إلیه ثم یَنشر سِرَّها». (مسلم).

همانا بدترین انسان از لحاظ ارزش و منزلت نزد خداوند در روز قیامت مرد و زنی هستند که اسرار مربوط به همبستری خود را فاش می‌نمایند.

۴- اختلاط و در هم آمیختن با مردان و لو برادر همسر باشد: خداوند می‌فرماید: “و اذا سالتموهن متاعا فسئلوهن من وراء حجاب ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن”. (الأحزاب: ۵٣).

«و هنگامى که چیزى از وسایل زندگى را (بعنوان عاریت) از آنان (همسران پیامبر) مى‏خواهید از پشت پرده بخواهید; این کار براى پاکى دلهاى شما و آنها بهتر است».

عَنْ عُقْبَهَ بْنِ عَامِرٍt: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ: «إِیَّاکُمْ وَالدُّخُولَ عَلَى النِّسَاءِ». فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الأَنْصَارِ: یَا رَسُولَ اللَّهِ، أَفَرَأَیْتَ الْحَمْوَ؟ قَالَ: «الْحَمْوُ الْمَوْتُ». (بخارى:۵۲۳۲).

عقبه بن عامر t می‏گوید: رسول الله ص فرمود: «از رفتن نزد زنان (بیگانه) پرهیز کنید». مردی از انصار پرسید: أی رسول خدا! نظر شما در مورد خویشاوندان شوهر (مثل برادر، عمو، پسر عمو و خواهر زاده شوهر) چیست؟ فرمود: «هلاکت، در همین است».

«امام نووی می‌فرماید: حمو نزدیکان شوهر غیر از پدر و پسران یعنی برادر و برادرزاده و عمو و عموزاده؟ و خواهر زاده‌ها را شامل می‌شود». (مترجم).

۵- نرم و نازک نمودن صدا و آرام نمودن آن برای مردان: “ان اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع الذى فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا”. (احزاب: ۳۲). «اگر تقوا پیشه کنید; پس به گونه‏اى هوس‏انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید».

مخالفت با حد شرعی به هنگام فوت شوهر در رابطه با مدت عده و زینتهای آن، رسول اکرم ص فرمود: عَنْ أُمِّ حَبِیبَهَ ک، زَوْجِ النَّبِیِّ ص قَالَتْ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ: «لا یَحِلُّ لإمْرَأَهٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ تُحِدُّ عَلَى مَیِّتٍ فَوْقَ ثَلاثٍ، إِلاَّ عَلَى زَوْجٍ أَرْبَعَهَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا». (بخارى:۱۲۸۱).

ام حبیبه ک ؛ همسر گرامی پیامبر اکرم ص ؛ می‏گوید: از رسول الله ص شنیدم که می‏فرمود: «هر زن مؤمنی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد، مجاز نیست بیش از سه روز، برای کسی سوگوار باشد مگر برای شوهرش، که در آنصورت، باید چهار ماه و ده روز، به سوگ بنشیند».

استعمال زیور آلات، حنا، سرمه، عطر، خروج از منزل مگر (برای ضرورت) برای زن شوهر مرده حرام است.
توصیف کردن زنان دیگر برای مردان: رسول اکرم ص فرمود: عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ t قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ ص: «لا تُبَاشِرُ الْمَرْأَهُ الْمَرْأَهَ، فَتَنْعَتَهَا لِزَوْجِهَا کَأَنَّهُ یَنْظُرُ إِلَیْهَا». (بخارى:۵۲۴۰).

عبدالله بن مسعود t می‏گوید: نبی اکرم ص فرمود: «هیچ زنی، نباید به بدن زن دیگری، نگاه کند و یا آنرا لمس نماید و سپس او را نزد شوهرش، چنان توصیف کند که گویا او به آن زن، نگاه می‏کند».

۶- نگاه کردن به شهوات به مردان: و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن”. (النور: ٣١).

«به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از هر نامحرمی فرو بندند و پاک دامن باشند».

قال: ص «العینان تزنیان وزناهما النظر». (مسلم).

رسول الله ص فرمودند: چشمها نیز زنا می‏کنند، و زنای آنها نگاه کردن به نامحرم و شهوات است.

۷- مصافحه و دست دادن به مردان: خداوند می‌فرماید: “و اذا سالتموهن متاعا فسئلوهن من وراء حجاب”. (الأحزاب: ۵٣).

«و هنگامى که چیزى از وسایل زندگى را (بعنوان عاریت) از آنان ( همسران پیامبر) مى‏خواهید از پشت پرده بخواهید».

پیامبر ص می‌فرماید: «إنی لا أُصافِح النساء». (الترمذی والنسائی وأبوداود وأحمد). من با زنان مصافحه نمی‌کنم «به آنان دست نمی‌دهم».

۸- بیرون رفتن بحالت معطَّر: رسول اکرم ص فرمود: «إذا شهدت إحداکن المسجد فلا تمس طیباً». (مسلم). هرگاه یکی از شما «زنان» به مسجد رفتید خود را معطر نکنید.

۹- درخواست طلاق: رسول اکرم ص فرمودند: «أیما امرأه سألت زوجها الطلاق من غیر بأس فحرام علیها رائحه الجنه». (أبوداود، ترمذی، ابن ماجه، احمد وابن حبان). هر زنی که بدون بدرفتاری شوهرش از او درخواست طلاق کند بهشت و بوی آن بر وی حرام است.

۱۰- روزه گرفتن مستحب بدون اجازه شوهر: رسول اکرم ص فرمود: «لا یحل لإمرأه أن تصوم وزوجها شاهد إلاَّ بإذنه، ولا تأذن فی بیته إلاَّ بأَذنه». (البخاری ومسلم زاد أحمد إلاَّ رمضان). برای زن جایز نیست هنگامی که شوهرش در خانه است بدون اجازه او روزه «مستحب» بگیرد، یا به کسى اجازه ورود خانه بدهد، مگر با اجازه او. (احمد در کتاب حدیث جمله مگر در ماه رمضان را به حدیث فوق اضافه نموده است).

۱۱- سهل انگاری و بی‌اهمیت بودن نسبت به حق شوهر: پیامبر ص فرمود: «لو کنتُ آمراً أحداً أن یَسْجُدَ لأَحَدٍ، لأمِرْتُ المرأهَ أنْ تَسْجُدَ لِزُوجِهَا». (الترمذی وابن حبان). پیامبر ص می‌فرماید: اگر به کسی دستور می‌دادم که برای احدی سجده برد قطعاً به زن دستور می‌دادم که برای شوهرش سجده ببرد.

۱۲- قرابت با زن در حال قاعدگی: “و یسئلونک عن المحیض قل هو اذىً فاعتزلوا النساء فی المحیض. (البقره: ۲۲۲). «و از تو، در باره خون حیض سؤال مى‏کنند، بگو: «چیز زیانبار و آلوده‏اى است; از این‏رو در حالت قاعدگى، از آنان کناره‏گیرى کنید».

موارد حرامی که معمولاً در بین زنان شایع است

۱- محرمات مجالس «آنچه در مجالس حرام است» مانند: غیبت، دوروئی، حسادت، دروغ، افترا و بهتان (تهمت زدن به دیگران).

۲- خودپسندی: پیامبر ص فرمودند: «لا یدخل الجنه مَنْ کانَ فی قلبه مثقال ذره من کبرٍ». (مسلم). کسی که ذره‌ای کبر و خودپسندی در دلش باشد، وارد بهشت نمی‌شود.

مراجعه به فالگیر و شعبده‌باز: عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ t عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ: «اجْتَنِبُوا السَّبْعَ الْمُوبِقَاتِ». قَالُوا: یَا رَسُولَ اللَّهِ، وَمَا هُنَّ؟ قَالَ: «الشِّرْکُ بِاللَّهِ، وَالسِّحْرُ، وَقَتْلُ النَّفْسِ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ، وَأَکْلُ الرِّبَا، وَأَکْلُ مَالِ الْیَتِیمِ، وَالتَّوَلِّی یَوْمَ الزَّحْفِ، وَقَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ الْغَافِلاتِ». (بخارى:۲۷۶۷).

از ابوهریره t روایت است که نبی اکرم ص فرمود: «از هفت گناه نابود کننده اجتناب کنید». گفتند: ای رسول خدا! آنها کدامند؟ فرمود: «شرک به خدا، سحر، کشتن انسان بی گناه، خوردن ربا، خوردن مال یتیم، فرار از جهاد و تهمت زنا به زنان پاکدامن و بی خبر از فساد».

از جمله آنها شرک به خدا و جادو «شعبده‌بازی» «من أتى حائضاً، أو امرأه فی دبرها، أو کاهناً فصدقه بما یقول، فقد کفر بما أنزل علی محمد». (أبوداود وترمذی وأحمد).

کسی که با زن در حال قاعدگی، یا از پشت «دبر» مقاربت، یا نزد غیبگو و کاهنی برود و گفته‌های او را باور داشته و تصدیق نماید، همانا نسبت به آنچه بر محمد ص نازل شده کفر ورزیده است.

دعا بر علیه خود یا فرزندان خود: «لا تدعوا علی أنفسکم ولا تدعوا علی أولادکم ولا تدعوا علی أموالکم، لا توافقوا من الله ساعه یسأل فیها عطاء فیستجیبَ لکم». (مسلم).

بر علیه خود و فرزندان و اموال خود دعا نکنید که مبادا دعایتان در ساعتی باشد که خداوند در آن ساعت هر دعائی را قبول می‌نماید.

بد یُمنی و تفال به بدی: پیامبر ص: عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ t قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ ص: «لا طِیَرَهَ، وَخَیْرُهَا الْفَأْلُ». قَالَ: وَمَا الْفَأْلُ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «الْکَلِمَهُ الصَّالِحَهُ یَسْمَعُهَا أَحَدُکُمْ». (بخارى:۵۷۵۵).

از ابوهریره t روایت است که نبی اکرم ص فرمود: «شگون گرفتن هیچگونه اصالتی ندارد و بهترین آن، فال است».

پرسیدم: ای رسول خدا! فال چیست؟ فرمود: «سخن خوبی است که یکی از شما می‌شنود و آنرا به فال نیک می‌گیرد».

۶- خرید مجلات مبتذل: همچنین گوش دادن به آوازها و نگاه کردن به کانالهای مبتذل ماهواره‌ای، چرا که حقیقتاً این کارها اسباب و وسایل انحراف و دلمُردگی و اندوه‌آور می‌باشند.

۷- دراز کردن ناخنها: «قال أنس t وَقَتَ لنا النبی ص فی قص الشارب وتقلیم الأظافر وحَلْقُ العَانه فی کلِّ أربعیَن یَوماً مَره». (مسلم وأحمد). انس t می‌گوید که پیامبر ص به ما اصحاب سفارش می‌کرد که هر چهل روز یکبار سبیل و ناخن را کوتاه و موی شرمگاه را بتراشیم.

۸- حضور در جشنها: جشنهایی که در آن خلاف شرع و موارد ناپسند «مانند عکسها» و فیلمبرداری و رقص، خواننده‌ها وجود داشته باشد. برابر فتوای شیخ محمد بن عثیمن : حضور در آن حرام است.

از موارد و کارهای زیر بپرهیزید و جداً بر حذر باشید
دوستان ناباب و بد: که شما را بسوی بدیها و گرفتاریها و خلافکاری و کارهای زشت و آتش دوزخ می‌‌کشانند. قال ص «المرءُ علی دین خلیله». مرد بر کیش دوست صمیمی خود است.

تا توانی می‌گریز از یار بد*** یار بد بدتر بود از مار بد
مار بد تنها تو را بر جان زند *** یار بد هم جان و هم ایمان زند

۲- خلافکاری و مَتَلَک گوئی: از محرمات بسیار زشت و ناپسند و بمانند سرطان غافلگیر کننده است. جوانان آن را ساده می‌پندارند در حالیکه آنها را به نابودی و مرگ می‌کشاند. خداوند می‌فرماید: “و لا تخضعن بالقول”. (الأحزاب: ٣٢).

«پس به گونه‏اى هوس‏انگیز سخن نگویید».

۳- بازارها: منشأ و مرکز گناهان و بدیهاست. از رفتن به بازار مگر برای حاجتی، خوداری کنید. مواظب باشید و احتیاط کنید.

۴- پدیدار نمودن و اظهار چشمها: با پوشیدن نقاب یا مقنعه و روبند به صورت و بیرون بودن چشمها، شیخ محمد بن عثیمین : فتوا داده که روا نیست و می‌گوید در زمان کنونی فتوا به جائز بودن آن نمی‌دهیم. بنظر ما منع آن بهتر است. چون وسیله‌ای است برای اجازه دادن به چیزی که جائز نیست.

۵- تقلید از زنان کافر: با تقلید مدلها و لباسها و عادتهایی که شما را به برهنه شدن و رها کردن حجاب اسلامی دعوت می‌کنند – مانند کوتاه نمودن مو – مدلهای آرایش مو گِرْد نمودن، و ژولیده نمودن «فرفری و درهم برهم کردن سر» باریک نمودن و حرص زیباپرستی.

۶- پدیده عاشق شدن بین جوانان: بطوریکه یکی به شدیدترین شیوه محبت، عاشق و شیفته دیگری می‌شود و شب و روز به وی می‌اندیشد و ساعتهای طولانی تلفنی با او صحبت می‌کند و گاهی اوقات از کارهای وی تقلید می‌نماید، این نوع عشق حرام است و توبه نمودن و دوری از اسباب آن و اجتناب از آن واجب است.

۷- کشف عورت: نزد زنان کافر یا غیر آنها شدیداً حرام است.

۸- اوقات فراغت و بیکاری: اوقات فراغت خود را با برنامه‌های دینی و مفید برای دنیا و آخرت سپری نمائید.
یعنی اوقات فراغت خود را با برنامه‌هایی سپری نمائید که هم برای دنیا و هم برای آخرت مفید باشد.

[۱]- نکاح تحلیل عبارت است از حلال گرداندن زنی که طلاق سوم داده شده برای همسر اولش به این ترتیب که زن با مرد دیگری ازدواج کند و آمیزش با او صورت گیرد و سپس آن مرد او را طلاق دهد بدون اینکه قبلاً بر این ازدواج و طلاق دوم توافق شده باشد. که در این نوع نکاح شرعاً جائز است زن دوباره با شوهر اول خود ازدواج نماید. “فان طلقها فلا تحل له من بعد حتى تنکح زوجا غیره”. (البقره: ۲۳۰). «اگر (بعد از دو طلاق و رجوع، بار دیگر) او را طلاق داد، از آن به بعد، زن بر او حلال نخواهد بود؛ مگر اینکه همسر دیگرى انتخاب کند (و با او، آمیزش‏جنسى نماید)».

اما آنچه که بعضی‌ها درباره نکاح تحلیل انجام می‌دهند و لعن پیامبر شامل آنهاست بدین صورت است که بعد از طلاق زن از همسرش، با مرد دیگری به توافق می‌رسند که زن را به عقد وی درآورند و سپس آن مرد بعد از آمیزش زن را طلاق بدهد. اینجا است که پیامبر ص می‌فرماید (لعنت خدا بر تحلیل کننده و تحلیل شونده باد).

نویسنده: صالح بن عبدالله الصیاح

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …