زنان در حج چه مقدار از موی خود را کوتاه کنند؟

زنان در حج چه مقدار از موی خود را کوتاه کنند؟

 

الحمدلله،

زن برای مناسک حج و عمره از موی سر خود به اندازه یک بند انگشت کوتاه می‌کند، ولی تراشیدن موی سر برای زن جایز نیست.

 

در کتاب المغنی (۵/۳۱۰) گفته است: آنچه که برای زن مشروع است همان کوتاه کردن است، نه تراشیدن؛ و در این مورد خلافی هم وجود ندارد. ابن المنذر گفته است: اهل علم بر این موضوع اجماع دارند؛ به دلیل این که تراشیدن در حق زنان مُثْله کردن به حساب می‌آید. در صورتی که ابن عباس از رسول الله صلی الله علیه وسلم ‏ روایت کرده‌اند که آن حضرت صلی الله علیه وسلم ‏ فرمودند: «لیس علی النساء حلق، إنَّما علی النساء التقصیر». رواه الترمذی.

«زنان نباید سرشان را بتراشند بلکه آنها باید کوتاه کنند».

 

و از علی رضی الله عنه روایت است که: رسول الله صلی الله علیه وسلم ‏ نهی کرد که زن سرش را بتراشد» و امام احمد می‌گفت: از هر بند گیسو به اندازه یک بند انگشت کوتاه می‌کند؛ و این همان رأی ابن عمر و شافعی و اسحاق و ابوثور است. ابوداود گفت: من از امام احمد شنیدم؛ در مورد زن سؤال شد که آیا همه سرش را کوتاه می‌کند؟ ایشان گفت: بلکه همه موهای سرش را در جلو جمع می‌کند آنگاه از انتهای موهایش به اندازه یک بند انگشت می‌چیند.

 

امام نووی در المجموع (۸/۱۵۰، ۱۵۴) گفته است: علما اجماع کرده‌اند که به زن دستور داده نمی‌شود که سرش را بتراشد، بلکه وظیفه زن این است که مقداری از موی سرش را کوتاه کند. زیرا تراشیدن در حق زن بدعت است و همچنین نوعی مُثْله کردن است.

 

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

برگرفته از:کتاب تنبیهات علی أحکام تختص بالمؤمنات، شیخ دکتر صالح بن فوزان

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …