رکن پنجم ایمان به آخرت(۱)

اهل سنت و الجماعت به روز آخرت ایمان دارند و آن روزی است که الله متعال بعد از مرگشان مرده‌ها را زنده می‌کند و از قبرهایشان برانگیخته می‌نماید و سپس آن‌ها را براساس اعمالشان محاسبه می‌کند. یعنی اعتقاد قطعی و تصدیق کامل به روز قیامت.

و ایمان داشتن به همه آنچه الله متعال در کتابش و پیامبرش در مورد رویدادهای پس از مرگ از قبیل عذاب قبر و نعمت آن خبر داده‌اند، و رخدادها و اوضاع و نشانه‌های قیامت که خدا در قرآن و پیامبر بیان کرده است. و دمیدن در صور و زنده شدن پس از مرگ و حشر و نشر و گشوده شدن صحیفه‌ها و حساب و میزان و حوض و صراط و شفاعت و جزاء؛ تا اینکه بهشتیان به بهشت می‌روند و دوزخیان وارد دوزخ می‌شوند.

خداوند متعال در کتاب خود در جاههای زیادی از قیامت سخن گفته است و ایمان داشتن به قیامت را مرتبط با ایمان داشتن به الله متعال مرتبط قرار داده است، چنان که می‌فرماید﴿وَٱلَّذِینَ یُؤۡمِنُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَیۡکَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبۡلِکَ وَبِٱلۡأٓخِرَهِ هُمۡ یُوقِنُونَ۴﴾ [البقره: ۴].

«و آن کسانی‌که به آنچه برتو فرو فرستاده شده‌است و به آنچه پیش از تو فرو فرستاده شده‌است باور داشته و به روز قیامت یقین دارند».

اهل سنت و الجماعت ایمان دارند که زمان فرارسیدن قیامت را فقط الله متعال می‌داند و هیچ کس جز او آن را نمی‌داند. چنان که می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱللَّهَ عِندَهُۥ عِلۡمُ ٱلسَّاعَهِ﴾ [لقمان: ۳۴].

«به راستی فقط خداوند می‌داند که چه زمانی قیامت فرا می‌رسد».

خداوند متعال وقت وقوع قیامت را از بندگانش پنهان داشته، اما الله متعال برای آن نشانه و علایمی قرار داده که بر نزدیک بودن آن دلالت می‌نمایند و به همه نشانه‌های کوچک و بزرگ قیامت ایمان دارند، چون باور داشتن به این نشانه‌ها در ایمان داشتن به روز قیامت داخل است.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …