رکن اوّل: ایمان به الله متعال

ایمان به الله متعال یعنی تصدیق قطعی و اقرار کامل و اعتراف تام به وجود الله متعال و به ربوبیت او یعنی به اینکه او آفریدگار و مدبّر و صاحب اختیار همه چیز است، و تصدیق و اقرار کامل به الوهیت او یعنی به اینکه تنها او سزاوار پرستش است و تصدیق قطعی و اقرار کامل به نام‌ها و صفات الله متعال یعنی او را به همه صفات کمال و بزرگی و نام‌های نیکو متصف بداند و برای او در چیزی از ویژگی‌هایش انبازی نگیرد و در علم و عمل مقتضای این اقرار را انجام دهد. یعنی قلب چنان اطمینان و باوری به این داشته باشد که آثار و نشانه‌های آن در رفتار بنده و التزام او به اوامر الله و دوری جستن وی از آنچه الله متعال نهی کرده، مشهود باشد.

ایمان به الله متعال اساس عقیده اسلامی و مهم‌ترین پایه و اساسی‌ترین اصل آن است و همه ارکان عقیده به آن منسوب و پیرو آن هستند.

پس ایمان به الله متعال شامل ایمان داشتن به یگانکی او و سزاوار بودنش به پرستش و شامل ایمان داشتن به نام‌ها و صفاتش می‌باشد، اما وجود الله متعال و ربوّبیت او مطلقاً بزرگ‌ترین حقیقت است و از مسلّماتی است که به هیچ عنوان در آن تردید نیست و فطرت سالم و عقل سلیم و حسّ انسانی و شریعتی که از آسمان نازل شده بر آن دلالت دارند.

و از ایمان داشتن به الله، ایمان داشتن به یگانگی و الوهیت او و نام‌ها و صفات اوست، یعنی باید به هر سه نوع توحید اقرار کرد و به آن باور داشت و بر آن عمل نمود، و این سه نوع عبارتند از: توحید ربوبیت و توحید الوهیت و توحید اسماء و صفات.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …