سنت است که هرگاه امام قرائت را طولانی نمود، بقیهی ارکان را نیز طولانی کند و هرگاه قرائت را کوتاه خواند، سایر ارکان را نیز کوتاه بخواند.
عَنِ البَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ رضی الله عنه قَالَ: رَمَقْتُ الصَّلَاهَ مَعَ مُحَمَّدٍ ج، فَوَجَدْتُ قِیَامَهُ فَرَکْعَتَهُ، فَاعْتِدَالَهُ بَعْدَ رُکُوعِهِ، فَسَجْدَتَهُ، فَجَلْسَتَهُ بَیْنَ السَّجْدَتَیْنِ، فَسَجْدَتَهُ، فَجَلْسَتَهُ مَا بَیْنَ التَّسْلِیمِ وَالِانْصِرَافِ، قَرِیبًا مِنَ السَّوَاءِ.[۱]
براء بن عازب رضی الله عنه میگوید: نماز محمد صلی الله علیه وسلم را زیر نظر گرفتم؛ متوجه شدم که قیام، رکوع، اعتدال بعد از رکوع، سجده، نشستن بین دو سجده، سجدهی دوم و نشستن بین سلام گفتن و رفتن رسول الله صلی الله علیه وسلم همه (از نظر مدت زمان) تقریبا با هم مساوی است.
[۱]– متفق علیه؛ بخاری حدیث شماره ۸۰۱ و مسلم حدیث شماره ۴۷۱ با لفظ مسلم