روش شرعی برای اثبات دخول ماه رمضان

شیوه ی شرعی برای اثبات ماه رمضان کدام است؟

  • آیا می ‌‌توان برای اثبات آغاز یا اتمام ماه رمضان به محاسبات رصدخانه های ستاره شناسان اعتماد نمود؟
  • آیا برای مسلمان جایز است که در رؤیت هلال از تلسکوپ استفاده نماید؟

 

 

الحمدلله،

روش شرعی برای دخول ماه رمضان این است که مردم به جهتی که هلال، طلوع می کند نگاه کرده و آن را پیدا نمایند، بهتر آن است که افراد مورد اعتماد و تیز بین این کار را انجام دهند که اگر موفق به رؤیت آن شدند عمل به مقتضای رؤیتشان واجب گردد که اگر هلال رمضان بود روزه بر آنان واجب شود و اگر هلال شوال بود خوردن روزه بر آنان واجب شود.

اگر رؤیت به روش مذکور ثابت نشد نباید به محاسبات رصدخانه ای اعتماد نمود مگر این که بتوان از طریق آن هلال را رؤیت نمود، در واقع رؤیت هلال رمضان به وسیله ی این دستگاه ها معتبر است بدلیل عموم قول پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ که می فرماید:[ إِذَا رَأَیْتُمُوهُ فَصُومُوا، وَإِذَا رَأَیْتُمُوهُ فَأَفْطِرُوا] [با رؤیت هلال روزه بگیرید و با رؤیت آن روزه را بخورید.]

فقط بر محاسبات بدون رؤیت نباید اعتماد نمود اما استفاده ازدوربین های نزدیک کننده در رؤیت هلال، اشکالی ندارد؛ ناگفته نماند که استفاده از دوربین های نزدیک کننده تنها جواز دارد و واجب نیست، زیرا آنچه که از ظاهر احادیث بر می آید این است که مسلمانان بر رؤیت عادی اعتماد کنند نه بر چیزی دیگر اما اگر از آن استفاده کردند و فرد قابل اعتمادی آن را از این طریق رؤیت نمود اشکالی ندارد و مردم نیز از قدیم الایام از این روش استفاده می کردند و در شب سوّم شعبان یا سوّم رمضان بر مکانی بلند قرار گرفته و با این دوربین ها هلال را نگاه می کردند.

بهر حال هر وقتی که رؤیت هلال با هر وسیله که ثابت شود عمل به مقتضای آن واجب می گرد، چون حدیث پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ در این باره عام است:[ إِذَا رَأَیْتُمُوهُ فَصُومُوا، وَإِذَا رَأَیْتُمُوهُ فَأَفْطِرُوا.]

 

شیخ ابن عثیمین- کتاب الدعوه- (۵) (۲/۱۵۰- ۱۵۱)

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …