روش دعوت

برخی از دعوتگران به صورت تعلیم و تربیت و برخی به صورت سخنرانی و نصیحت در اماکن عمومی که زنان نیز در آنجا حضور دارند به دعوت می‌پردازند. نظر جناب عالی در این باره چیست؟ و چه روشی موفق‌تر خواهد بود؟

جواب

به نظر من این نعمتی است که الله تعالی به بندگانش عنایت کرده است که به صورت‌های مختلف مردم را به سوی الله دعوت دهند. الله تعالی به یک نفر سخنران قدرت گویایی و تأثیر گذاری در سخن داده است… این روش برای چنین فردی بهتر است. الله‌تعالی به فردی دیگر نرم خویی و لطافت در کلام داده است و بدین وسیله می‌تواند خودش را در دل مردم جا کند. برای چنین دعوتگری استفاده از این روش بهتر از سخنرانی است بویژه زمانی که سخنران خوبی نباشد. چرا که برخی از دعوتگران علم دارند. اما به خوبی نمی‌توانند مخاطبان را جذب کنند.
بطور قطع، فضل و لطف الله‌تعالی بین بندگان تقسیم شده است و برخی را نسبت به برخی دیگر فضیلت و برتری داده است. اما از نظر من‌هر کسی باید در دعوت از اسلوب و روشی که به باور خودش مفیدتر و شایسته‌تر و استوارتر است استفاده کند. دست به کاری نزنند که از انجام آن ناتوان باشد. باید با اعتماد نفس و استعانت از الله دعوت دهد. تا اگر ایرادها و اعتراضات بر او شد بتواند خودش را نجات دهد.

شیخ ابن عثیمین- کتاب الدعوه (۵)، (۲/۱۷۰- ۱۷۱)

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …