۵) کتابت (یا مکاتبه): در این روش شیخ سماعهای خود یا قسمتی از حدیثهایش را برای شاگردی که نزد او حاضر است مینویسد و یا اگر شاگرد غایب است، برایش نوشته و ارسال میکند، حال چه خود با دست خویش بنویسد و چه به فرد دیگری امر کند که بنویسد. این روش نیز خود دو نوع است: کتابت مقرون به اجازه و کتابت مجرد از اجازه.
الف) کتابت مقرون به اجازه (همراه با اجازه): مثلا شیخ به شاگرد بگوید: به تو اجازه دادم تا آنچه را که برایت نوشتم روایت کنی، یا عبارات مشابه آن. روایت حدیث با این نوع از کتابت صحیح بوده و در قوت همانند روش «مناوله همراه با اجازه» قرار میگیرد. (علوم الحدیث، ص۱۵۵).
ب) کتابت مجرد از اجازه (بدون اجازه): شیخ بعضی از احادیث را نوشته و به شاگرد میدهد یا برای او ارسال میکند، ولی به او نمیگوید که اجازهی روایت دارد. در مورد صحیح بودن روایت بوسیلهی این روش دو مذهب وجود دارد؛ بسیاری از علمای متأخر و متقدم مانند ایوب سختیانی و لَیث و نیز بیشتر از چند تن از علمای شافعیه و نیز اصولیین به روایت از این روش اجازه دادهاند، اما برخی دیگر آن را جایز ندانستهاند؛ مانند قاضی ماوردی از علمای شافعیه که در کتاب «الحاوی» به آن اشاره نموده است. اما آنچه که بین اهل حدیث مشهور است؛ درستی مذهب اول میباشد، یعنی روایت حدیث از طریق این نوع از کتابت را صحیح دانستهاند. شکی نیست که روایت از طریق مکاتبه همراه با اجازه از مکاتبهی بدون اجازه معتبرتر است، ولی روایت از طریق مکاتبهی بدون اجازه نیز معتبر است، زیرا معنای اجازه در این نوع نیز احساس میشود. و حتی در صحیحین از این نوع روایتها زیاد وجود دارد؛ مثلا بخاری در (کتاب الإیمان و النذور) روایت میکند که با محمد بن بشار مکاتبه نموده و حدیث او را روایت کرده است. (توضیح الافکار، ج۲؛ص۳۳۸)، و همچنین مسلم در صحیح خود میگوید: به جابر بن سمره توسط غلامم؛ نافع نوشتم که از شنیدههایش از رسول خدا ج به من خبر دهد و او برایم نوشت: سمعت رسول الله صلی الله علیه وسلم قال: «یوم جمعه عشیه رجم الأسلمی…» (تدریب الراوی، ص۱۴۷).
اما صیغههای روایت بوسیلهی کتابت عبارتند از: کتب إلی فلان قال: حدثنا فلان (یا) أخبرنی مکاتبه (یا) کتابه (یا) همانند آنها..
پس هنگامی که از الفاظ سماع یا قرائت استفاده شد (یعنی الفاظ «حدثنا» و «أخبرنا») لازمست همراه با قید ذکر شوند، یعنی گفته شود: «حدثنا فلان کتابه» و همانند آنها.
هرچند چندین تن از علمای حدیث از جمله لیث ابن منصور اطلاق لفظ «حدثنا» و «أخبرنا» را بدون قید برای روایت از طریق کتابت جایز دانستهاند، ولی رأی مختار همانست که همراه با قید ذکر شود، چنانکه ابن صلاح در علوم الحدیث (ص۱۵۵) به آن اشاره نموده است. علاوه بر آن ممکن است استعمال این الفاظ باعث توهم سماع یا قرائت نزد مخاطب شود.
(نگاه کنید به: لمحات فی أصول الحدیث؛ دکتر محمد ادیب صالح، ص۳۴۸-۳۴۹ – علوم الحدیث؛ دکتر صبحی صالح، ص۷۶).