روزه وصال

«پیامبر صلی الله علیه وسلم آنان (یاران و دیگر مسلمانان) را از باب رحم و دلسوزی نسبت به ایشان از روزه‌ی وصال منع کرده است»

و در روایت دیگری از حدیث مذکور آمده است که: «وقتی که آنان از ترک روزه‌ی وصال امتناع و بر ادامه‌ی آن اصرار کردند، پیامبر صلی الله علیه وسلم آنان را به روزه‌ی وصال به صورت یک روز در میان امر فرمود و سپس، بعد از مدتی، وقتی که هلال را رؤیت کردند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«لَوْ تَأَخَّرَ الْهِلَالُ لَزِدْتُکُمْ».[۱]

«اگر رؤیت هلال به تأخیر می‌افتاد، می‌گفتم که روزهای بیشتری را روزه­ی وصال بگیرید»

و در روایتی دیگر، فرمود:

«لَوْ مُدَّ لَنَا الشَّهْرُ، لَوَاصَلْنَا وِصَالًا یَدَعُ الْمُتَعَمِّقُونَ تَعَمُّقَهُمْ».[۲]

«اگر هلال ماه را نمی‌دیدیم و ماه ادامه می‌یافت، روزه‌ی وصال‌مان را آن قدر پی می‌گرفتیم که افراطی‌ها دست از افراط و زیاده‌روی خود بردارند».

[۱]– صحیح بخاری (۷۲۹۹) و صحیح مسلم (۱۱۰۳).

[۲]– صحیح بخاری (۷۲۴۱) و صحیح مسلم (۱۱۰۴).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …