روزه های مستحبی، و روزه هایی که روزه ی آن نهی شده است

ابو قتاده انصاری رضی الله عنه می گوید : درباره روزه ی ، روزه عرفه از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم سوال شد . فرمود : « موجب کفاره گناهان سال گذشته و آینده می شود» درباره روزه ی روز دو شنبه سوال شدند، فرمود: « در آن روز متولد شدم،و در آن روز مبعوث شدم و در آن روز بر من وحی نازل شده است».مسلم روایت کرده است.
ابو

ایوب انصاری رضی الله عنه روایت می کند که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فر مود:« کسی که رمضان را روزه گیرد، سپس در پی آن (بعد از عید ) شش روز از شوال روزه بگیرد ، مانند روزه دهر (تمام عمر ) است». مسلم روایت کرده است .

از ابو سعید خدری رضی الله عنه روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:«هیچ بنده ای نیست که یک روز در راه خدا(جهاد) روزه بگیرد؛ مگر اینکه خداوند در برابر آن روز به فاصله هفتاد سال آتش جهنم را از چهره اش دور می کند » . متفق علیه و این لفظ مسلم است .

عایشه رضی الله عنها می گوید : رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم آن قدر پیاپی روزه می گرفت که ما گفتیم؛ افطار نمی کند و گاهی آنقدر افطار می کرد که می گفتیم؛ روزه نمی گیرد . و من هرگز ندیدم رسول خدا صلی الله علیه و سلم ماهی را کامل روزه گیرد ، بجز ماه رمضان ، و هیچ ماهی را نمی دیدم که به اندازه ماه شعبان روزه بگیرد. متفق علیه و این لفظ مسلم است .

ابوذر رضی الله عنه می گوید : رسول الله صلی الله علیه وآله و سلم به ما دستور داد که از هر ماه سه روز روزه بگیریم ، روزهای سیزدهم ، چهاردهم و پانزدهم. نسایی و ترمذی روایت کرده اند ، ابن حبان صحیح دانسته است .

ابو هریره رضی الله عنه می گوید : پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود : « برای زن جایز نیست که هنگام حضور شوهرش بدون اجازه وی روزه(نفلی) بگیرد». متفق علیه، واین لفظ بخاری است، وابو داود افزوده: « غیر از رمضان»

از ابو سعید خدری رضی الله عنه روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم از روزه ی دو روز عید فطر و عید قربان نهی کرد . متفق علیه از نبیشه هذلی رضی الله عنه روایت است که رسول خدا صلی الله علیه و سلم فرمود : « روزهای تشریق([۱]) روز های خوردن و نوشیدن و ذکر خداوند متعال است». مسلم روایت کرده است .

از عایشه و ابن عمر رضی الله عنهم روایت است که گفتند : که در ایام تشریق اجازه روزه گرفتن داده نشده ، مگر برای کسی که قربانی نداشته باشد . بخاری روایت کرده است.

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود : « از شبها ، شب جمعه را به عبادت و از روزها روز جمعه را به روزه گرفتن اختصاص ندهید ، مگر آنکه روزه این ، روز جمعه در روزهایی قرار گیرد که فرد طبق معمول روزه می گیرد ». مسلم روایت کرده است .

و نیز او (ابوهریره) رضی الله عنه روایت است: که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:« هرگز یکی از شما روز جمعه روزه نگیرد؛ مگر آنکه یک روز قبل از آن یا بعد از آن را روزه بگیرد». متفق علیه.

و نیز او (ابوهریره) رضی الله عنه روایت است: که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:« هرگاه نیمی از ماه شعبان گذشت؛ دیگر روزه (مستحبی) نگیرید». خمسه رویت کرده اند، و احمد این روایت را منکر دانسته است.
ام سلمه رضی الله عنها می گوید: رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از همه روزها بیشتر روز شنبه و روز یکشنبه را روزه می گرفت، و می فرمود:« این روز عید مشرکان است و من می خواهم با آنها مخالفت کنم». نسایی روایت کرده است، و ابن خزیمه صحیح دانسته است و این لفظ اوست.

از عبدالله بن عمرو رضی الله عنهما روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:«کسی که همیشه (پیاپی) روزه می گیرد، روزه ای برایش نیست». متفق علیه. و در روایت مسلم از قتاده آمده:«نه روزه گرفته و نه افطار کرده است».

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …