روزه روز عاشورا گناهان کبیره را پاک می کند یا گناهان صغیره را؟

منظور از پاک شدن گناهان به سبب روزه‌ی روز عاشورا، گناهان صغیره است، اما گناهان کبیره نیاز به توبه‌ای خاص دارد.

شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله می گوید: «پاک شدن گناهان توسط وضو و نماز و روزه‌ی رمضان و عرفه و عاشورا فقط مربوط به گناهان صغیره است» (فتاوی/جلد۵)

امام نووی‌ رحمه الله می‌گوید:
«روزه‌ی روز عرفه همه‌ی گناهان صغیره را پاک می‌کند، بنابراین معنای کاملش چنین است که همه‌ی گناهان را به جز گناهان کبیره مورد آمرزش قرار می‌دهد، (و سپس در ادامه می گوید:) روزه‌ی روز عرفه کفاره‌ی دو سال است، و روزه‌ی روز عاشورا کفاره‌ی یک سال، و اگر آمین او [در هنگام دعا] با آمین ملائکه همراه شود همه‌ی گناهان گذشته‌اش آمرزیده خواهد شد… هر یک از مواردی که ذکر شد برای تکفیر گناهان مناسب است، پس اگر گناه صغیره‌ای وجود داشت آن را پاک می‌کند،  اگر گناه صغیره یا کبیره‌ای نبود به جایش برای او پاداش نوشته شده و بر درجاتش افزوده می‌شود… و اگر گناه کبیره یا کبائری با آن مصادف شد و صغیره‌ای نبود، امیدواریم از گناهان کبیره کم کند» (المجموع‌شرح‌المهذب/جلد۶)

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …