روایت صحیح درباره عبد الله ابن سباء یهودی

شبهه شیعه:

شما مدعی هستید موسس مکتب شیعه و مسبب کشته شدن عثمان و جنگ های جمل و صفین ابن سبا است و حتی فیلم هم براش ساختید و فلان..

یک روایت صحیح و صریح در این مورد بیاورید

 

پاسخ:

از بین روایات مختلفی که در مطلب بالا دادم، روایت ششم را فقط برای نمونه نگاهی بیاندازید

 

روایت ششم

وقال أبو إسحاق الفزاری عن شعبه عن سلمه بن کهیل عن أبی الزعراء عن زید بن وهب أن سوید بن غفله دخل على علی فی غمارته فقال إنی مررت بنفر یذکرون أبا بکر وعمر یرون أنک تضمر لهما مثل ذلک منهم 👈عبد الله بن سبأ👉  وکان عبد الله أول من أظهر ذلک فقال علی:” ما لی ولهذا الخبیث الأسود ثم قال معاذ الله أن أضمر لهما إلا الحسن الجمیل ثم أرسل إلى عبد الله بن سبأ فسیره إلى المدائن وقال لا یساکننی فی بلده أبدا ثم نهض إلى المنبر حتى اجتمع الناس فذکر القصه فی ثنائه علیهما بطوله وفی آخره إلا ولا یبلغنی عن أحد یفضلنی علیهما إلا جلدته حد المفتری”

ترجمه: سوید بن غفله می گوید: بر علی وارد شدم در عمارتش و گفتم من بر نفراتی گذر کردم که  که ابو بکر و عمر را ذکر می کردند و چنین می نمودند که همانا تو چهره از آن دو در هم می کشی و در بین آن نفرات عبد الله بن سبا بود و عبد الله بن سباء اولین کسی بود که این چیر را اظهار کرد. علی بن ابی طالب گفت: من و آن خبیث سیاه چه ارتباطی به هم داریم سپس گفت: پناه می برم به خدا که از آن دو (شیخین) چهره در هم و پر چروک نمایم  مگر اینکه با نیکویی و زیبایی  از آنها گفته ام.  سپس دنبال عبد الله بن سباء فرستاد و او را به مدائن تبعید کرد و گفت همراه من در این شهر ابدا زندگی نخواهی کرد سپس بر روی منبر رفت و مردم جمع گردیدند و سپس صحبت هایش را به طولانی در ثنای شیخین ذکر کرد  و در آخر آن گفت اگر برای من خبر از شخصی بیاورند که من را بر  آن دو (شیخین) برتری می دهد و افضل می داند مگر اینکه حتما حد شخص افترا زننده را بر او با شلاق زدن جاری خواهم کرد.

لسان المیزان ابن حجر-   ج ۳ ص ۲۹۰-  المحقق: دائره المعرف النظامیه – الهند-   الناشر: مؤسسه الأعلمی للمطبوعات بیروت – لبنان-   الطبعه: الثانیه، ۱۳۹۰هـ /۱۹۷۱م

 

بررسی سند:

راوی اول: ابو اسحاق الفزاری

إمام ثقه حافظ

http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=871

 

راوی دوم: شعبه بن حجاج

ثقه حافظ متقن عابد

http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=3795

 

راوی سوم: سلمه بن کهیل بن حصین

ثقه

http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=3518

 

راوی چهارم: أبو الزعراء حجیه بن عدی

ثقه

http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=2315

 

راوی پنجم : زید بن وهب

ثقه

http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=3160

 

 

راوی ششم: سوید بن غفله

ثقه

http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=3714

 

 

همانطور که می بینید  عبد الله بن سباء یهودی با سند صحیح ،  روایت شده است .سندی که در آن نه سیف بن عمر وجود دارد و نه در تاریخ طبری آمده است،

ممکن است به راوی چهارم ابو الزعراء ایراد گرفته شود.

و گفته شود ابو حاتم درباره او گفته است:  شیخ لا یحتج بحدیثه شبیه بالمجهول ، شبیه بشریح بن النعمان

الصائدى ، و هبیره بن یریم .

 

اما جواب گفته می شود که چگونه شبیه به شخص مجهول است در حالی که ابو داود و ترمزی و  نسائی  و ابن ماجه از او روایت کرده اند و درباره او توثیقات آمده است

الحافظ ابن حجر در تهذیب التهذیب ۲ / ۲۱۷  می گوید:

و قال ابن سعد : کان معروفا ، و لیس بذاک.

و قال العجلى : تابعى ثقه

و ذکره ابن حبان فى ” الثقات ” .

 

ممکن است گفته شود که این ابو الزعراء در واقع عبد الله بن هانیء است نه حجیه بن عدی.

در جواب گفته می شود که ابن حجر که  روایت او از ابن سباء را در لسان المیزان آورده، [یعنی همین روایت ششم که داریم بررسی می کنیم] در ترجمه  حجیه بن عدی [ابو الزعراء] در تهذیب التهذیب ۲ / ۲۱۷  ، همین روایت ششم ما را ذکر می کند و می گوید:

و روى البرقانى فى ” اللفظ ” من طریق شعبه عن سلمه بن کهیل عن أبى الزعراء ،

و عن زید بن وهب : أن سوید بن غفله دخل على على فى إمارته ، فقال : یا أمیر المؤمنین إنى مررت بنفر یذکرون أبا بکر و عمر . . . الحدیث .

قال البرقانى : أبو الزعراء هذا هو حجیه بن عدى ، و لیس هو صاحب ابن مسعود ، ذاک اسمه عبد الله بن هانىء .

قلت (یعنی ابن حجر): و وثق أبو عبد الله محمد بن إبراهیم البوشنجى أبا الزعراء المذکور فى الإسناد الماضى ، فقال : هو ثقه مأمون . اهـ .

 

ابن حجر به قول البرقانی احتجاج می کند که گفته است این ابو الزعراء در سند همان حجیه بن عدی است و او صاحب ابن مسعود نیست که اسمش عبد الله بن هانیء است.

سپس ابن حجر می گوید: البوشنجی، ابو الزعراء مذکور در اسنادی که گذشت را توثیق کرده و گفته او ثقه و مأمون است.

پس حجیه بن عدی ثقه است و در نهایت سند مذکور درباره عبد الله بن سباء صحیح است.

 

نویسنده: مجاهد دین

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw