روایتی ساختگی

“إذا حدثتم عنی حدیثًا فاعرضوه على کتاب الله،فإن وافق فاقبلوه،وإن خالف فردوه”

ترجمه : “هر گاه سخنی از من به شما گفته شد،آن را بر کتاب الله عرضه کنید،پس اگر موافق آن بود قبول کنید و چنانچه مخالف بود؛آن را نپذیرید و رد کنید.”

شمس الحق عظیم آبادی رحمه الله می فرماید :

قال الخطابی”فی الحدیث أوتیت الکتاب ومثله معه دلیل على أن لا حاجه بالحدیث أن یعرض على الکتاب وأنه مهما ثبت عن رسول الله صلى الله علیه و سلم شیء کان حجه بنفسه فأما ما رواه بعضهم أنه قال:إذا جاءکم الحدیث فاعرضوه على کتاب الله فإن وافقه فخذوه فإنه حدیث باطل لا أصل له وقد حکى زکریا الساجی عن یحیى بن معین أنه قال : “هذا حدیث وضعته الزنادقه”

ترجمه : “خطابی می گوید:این حدیث  أوتیت الکتاب ومثله معه دال بر این است که نیازی به عرضه حدیث بر قرآن نیست،وهرگاه حدیثی از رسول الله صلى الله علیه و سلم ثابت شد،فی نفسه خود حجت است،اما آنچه که گروهی روایت کرده اند که : “هرگاه حدیثی به شما رسید آن را بر کتاب الله عرضه کنید،پس اگر موافق آن بود قبول کنید.” براستی که این حدیث باطل است و هیچ پایه واساسی ندارد،و زکریای ساجی از یحیی بن معین نقل نموده که فرمود: “این حدیث را زنادقه وضع کرده اند.” [عون المعبود شرح سنن أبی داود:۲۳۲/۱۲ ]

وهمچنین در کتاب کشف الخفاء عجلونی آمده که :

“وقد سئل شیخنا یعنی الحافظ ابن حجر عن هذا الحدیث فقال:إنه جاء من طرق لا تخلو عن مقال،وقد جمع طرقه البیهقی فی کتاب المدخل انتهى،وقال الصغانی:إذا رویتم,ویروى:إذا حدثتم عنی حدیثًا فاعرضوه على کتاب الله،فإن وافق فاقبلوه،وإن خالف فردوه،قال: هو موضوع.” [ ۹۹/۱ ]

ترجمه : “از شیخمان ابن حجر عسقلانی در مورد صحت این حدیث سوال شد،پاسخ دادند : “این حدیث از طرقی وارد شده که هیچ کدام خالی از اشکال نیستند و بیهقی جمیع طرق آن را در المدخل جمع نموده است.” پایان سخن ابن حجر و صغانی در مورد این حدیث فرمود:موضوع ساختگی است.”

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …