روایات ائمه شیعیه در کتب اهل سنت

السلام علیکم و رحمه الله ، ما اهل تسنن چرا روایتی از امام جعفر ، یا امام صادق ، یا امام رضا ، یا از این شخصیت ها نداریم؟ جزاکم الله خیرا

پاسخ:

الحمدلله
سلف امت اسلام در بسیاری از مسائل عقیدتی بر اقوال اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وسلم اعتماد کرده اند. مانند این کلام امام جعفر صادق که فرمود: ( کلام الله لیس بمخلوق منه بدأ وإلیه یعود ) یعنی: کلام الله متعال مخلوق نیست و از او بوده و به سوی او باز می گردد. این قول را لاکائی در اصول اعتقاد اهل سنت و جماعت و همچنین امام آجری در کتاب الشریعه، ابن بطه و ابن ابی عاصم در کتاب السنه و همچنین شیخ الإسلام ابن تیمیه رحمه الله آن را نقل کرده اند. چنانچه اهل سنت بر روایات اهل بیت به شکلی عظیم اعتماد کرده و چنانچه می دانیم روایات علی بن ابی طالب رضی الله عنه در صحیح بخاری همراه با تکرار به ۹۸ و بدون تکرار ۳۴ حدیث می باشند. و روایاتش در صحیح مسلم به ۳۸ حدیث می رسد که نمایان اعتماد و علاقه اهل سنت به اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وسلم می باشد.
و اگر حسابی ساده کنیم می بینیم روایاتی که از علی رضی الله عنه در کتب اهل سنت آمده نزدیک ۷۲ حدیث می باشد در حالی که روایات علی در صحیح ترین کتاب شیعه یعنی اصول کافی ۶۶ روایت می باشد. در حالی که اگر روایات شیعه را بررسی علمی کنیم تعداد احادیث صحیح بسیار اندک خواهند بود.
این را نیز باید گفت که روایات علی رضی الله عنه در کتب اهل سنت از روایات ابوبکر، عمر و عثمان رضی الله عنهم نیز بیشتر است. همچنین در صحیح مسلم از محمد باقر رحمه الله ۱۹ روایت وجود دارد. بلکه روایات او فقط در سنن نسائی ۵۶ حدیث می باشد!
اما در فقه اسلامی؛ حدیث جابر رضی الله عنه که در بیان حج پیامبر صلی الله علیه وسلم می باشد، از طریق جعفر صادق نقل شده است که بیان از علاقه و اعتماد اهل سنت نسبت به اهل بیت دارد.

ﻭ ﺑﺎﻟﻠﻪ ﺍﻟﺘﻮﻓﯿﻖ ، ﻭ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯽ ﻧﺒﯿﻨﺎ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺻﺤﺒﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ.

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …