سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم در این باره چنین است که ایشان هنگام قیام دستهای خود را می بستند. در این باره بیست حدیث از طریق هیجده نفر صحابی و تابعی از پیامبر صلی الله علیه و سلم روایت شده است .
از سهل بن سعد روایت است : (کان الناس یؤمرون أن یضع الرجل الید الیمنی علی ذراعه الیسری فی الصلاه) «مردم امر میشدند به اینکه در نماز دست راستشان را روی ساعد چپشان قرار دهند»ابوحازم گفت : یقین دارم که سهل این دستور را به پیامبر صلی الله علیه وسلم نسبت میداد. بخاری (۷۴۰/۲۲۴/۲).
از وائل بن حجر روایت است : (صلیت مع رسول الله صلی الله علیه وسلم و وضع یده الیمنی علی یده الیسری علی صدره) صحیح : [الإرواء ۳۵۲].
«با پیامبر صلی الله علیه وسلم نماز خواندم، (دیدم) دست راستش را بر روی دست چپش، روی سینهاش قرار داد».
از سهل ابن اسعد روایت شده که گفته است: “ به مردم دستور داده میشد که در نماز دست راست را روی دست چپ بگذارند“. و ابوحازم میگوید: “ او این عمل را به پیامبر صلی الله علیه و سلم نسبت میداد“. بخاری و احمد و مالک در موطا آن را روایت کردهاند.
حافظ ابن حجر میگوید: حکمت “رفع“ حدیث در آن است که دستور دهنده بدین عمل پیامبر صلی الله علیه و سلم بوده باشد. و از پیامبر صلی الله علیه و سلم روایت شده استکه میفرمود:
’’ (إنا معشر الانبیاء أمرنا بتعجیل فطرنا وتأخیر سحورنا، ووضع أیماننا علی شمائلنا فی الصلاه) [به ما پیامبران امر شده که ذر افطار تعجیل کنیم و سحری خود را به تاخیر بیندازیم و در نماز دست راست را روی دست چپ بگذاریم]”.
و از جابر روایت شده است که گفته: “ پیامبر صلی الله علیه و سلم از کنار مردی میگذشت که نماز میخواند و دست چپ خود را بر روی دست راست گذاشته بود، پیامبر صلی الله علیه و سلم دست راست او را بیرون کشید و آن را روی دست چپش گذاشت“. احمد و دیگران آن را روایت کردهاند. و نووی گفته است: اسناد آن “صحیح“ است.
ابن عبدالبر گوید: در این باره از پیامبر صلی الله علیه و سلم خلاف آن روایت نشده است و این عمل گفته جمهور اصحاب و تابعین است. و مالک نیز آن را در موطا ذکر نموده است و گفته: مالک تا اینکه به لقاء الله پیوست، همواره در نماز با دست راست، دست چـپ را میگرفت”.
محل نهادن دستها در نماز:
کمال اب الهمام گفته است: حدیث صحیحی به ثبوت نرسیده است که بموجب آن دستها را پایین سینه یا زیر ناف نهاد. به نزد حنفیها معهود آنست که آنها را زیر ناف نهاد و به نزد شافعیها زیر سینه. احمد دو قول دارد و به هر دو مذهب رای داده است. حقیقت آنست که هر دو مساوی هستند. ترمذی گفته است:“ رای اهل علم از اصحاب و تابعین و بعد از آنها، آنست که در نماز دست راست را، روی دست چپ گذاشت. بعضی گویند روی ناف، و بعضی گویند زبر ناف و هر دوی آنها وقوع یافته است“. ولیکن روایاتی نقل شده است که بموجب آنها، پیامبر صلی الله علیه و سلم هر دو دست خود را روی سینه مینهاد. از هلب طائی روایت شده که گفته است: “من پیامبر صلی الله علیه و سلم را دیدهام که دست راست را بالای مفصل دست چپ مینهاد بر سینهاش“. احمد آن را روایت کرده است و ترمذی آن را “حسن“ دانسته است. از وائل بن حجر روایت شده که گفته است:“با پیامبر صلی الله علیه و سلم نماز میخواندمکه او دست راست خود را روی دست چپ و بر سینهاش نهاده بود“. ابن خزیمه آن را روایت کرده و صحیح دانسته است. و ابوداود و نسائی آن را بدین گونه روایت کردهاند:“سپس دست راست را بر پشت کف دست چپ و مچ و بازوی آن نهاد“.