تعلقات دنیایی و عوارض آن، قیودی هستند که انسان را از پیمودن مدارک ایمانی و تزکیۀ درون باز میدارد، و هرگاه فرد مومن بر «سلوک» و «تزکیه» مصمم شد، باید خود را از تعلقات دنیایی و تبعات آن رها ساخته و در این کار مادامی که رضایت خدا را مد نظر داشته باشد، با هیچ مشکلی مواجه نمیشود، و از ترککردن مسائلی که بدان عادت گرفته است احساس مشقت و سنگینی نمیکند.
امام ابن القیم میگوید: «در پیمودن این مسیر کسانی مشکل دارند که غیر از خدا هدفی دیگر داشته باشند، اما آنکس که صادقانه عادات و تعلقات را ترک کرده و جز اخلاص برای خدا هدفی دیگر ندارد، با مشکلاتی آنچنان جدی مواجه نمیشود، مگر در مراحل اولیه و آن هم به این خاطر تا معلوم شود چه کسی در ادامهدادن مسیر صادق و چه کسی کاذب است که اگر کمی برآن تحمل داشته باشد، تلخی آن مبدل به لذت میشود»([۱]). سپس وی کلام امام ابن سیرین را در این باب نقل میکند که میگوید: «من از شریح شنیدم که قسم میخورد و میگفت: هر بندهای به خاطر خدا چیزی را ترک کند، خداوند عوض آن را جایگزین خواهد کرد و آنچه گفتهاند [که] هرکس به خاطر خدا چیزی را ترک کند، خدا عوض آن را میدهد، درست و حق است، و این تعویض انواع مختلف دارد، ولی بزرگترین عوضی که بدان دست مییابد عبارت از: انس با خدا، آرامش قلب، نشاط و نیرو، شادمانی و خوشنودی از پروردگار است»([۲]). در نتیجۀ این مجاهدت و پیروزی بر نفس است که یک مؤمن از همۀ عیوب ظاهری و باطنی پاک و مبرا میشود.
[۱]– الفوائد: ۱۴٫
[۲]– الفوائد: ۱۴٫