رمضان در آینه‌ی تاریخ(۴)

۱)        بیست و چهارم رمضان
  1. برپائی مسجد عمرو بن العاص در فسطاط

در ۲۴/رمضان/۲۰هـ برابر با ۵/سبتامبر/۶۴۱م مسجد عمروبن العاص در شهر فسطاط برپا شد. عمروبن عاص یکی از صحابه‌ی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) است که زیرکی و هوش او در جاهلیت و اسلام زبانزد خاص و عام بود. او مصر را فتح نمود. مصریها دین اسلام و مجاهدان اسلامی را بگرمی به آغوش گرفتند، و از شدت محبت و عشقشان به اسلام تمامی عادات و تقالید و گذشته‌ی خود را کنار گذاشته با روح و روان اسلام را پذیرفتند. تا جائیکه حتی زبان خود را به زبان قرآن تغییر دادند. و اکنون مصر یکی از مهمترین کشورهای عربی جهان است.

  1. تسلیم شدن ژاپن

در ۲۴/رمضان/۱۳۶۴هـ برابر با ۲/سبتامبر/۱۹۴۵م وزیر خارجه ژاپن پیمان تسلیم شدن کشورش در جنگ جهانی دوم را بر روی ناو جنگی آمریکائی “میسوری” به ژنرال آمریکایی “ماک آرثر” تحویل داد.

آمریکای جنایتکار با بمبهای هسته‌ای دو شهر “هیروشیما” و “ناکازاکی” ژاپن را با خاک یکسان نموده هیچ موجود زنده‌ای را بر جای نگذاشت و باعث بروز بیماریهای مهلک و کشنده‌ای که تا امروز آثارش پا برجاست در منطقه شد. و همچنین آثار سلبی و ویرانگر بمبهای هسته‌ای آمریکا تا ۴۰ سال بر آب و خاک آن شهرها بخوبی قابل لمس بود. آمریکا کشوری است که بر روی لاشه‌ها و خون سرخ پوستان ـ ساکنان اصلی آن سرزمین ـ بنا شده است، و از روز بر پایی آن تا امروز جز جنایت و خونریزی و کشتارهای بیرحمانه و استعمار ملتهای دیگر هیچ برای تاریخ بشریت به ارمغان نیاورده است.

  1. استفاده از سلاح نفت در جنگ دهم رمضان

در۲۴/ رمضان /۱۳۹۳ هـ برابر با ۲۱/اکتبر/۱۹۷۳م کشورهای کویت، و قطر و بحرین و دبی صادرات نفت خود را به آمریکا و هولند بطور کلی متوقف کردند. این کشورها با این حرکت خود خواستند با کشورهای مصر و سوریه در جنگشان بر علیه یهودیان اشغالگر همپیمان شوند. در این جنگ که به جنگ دهم رمضان یا ششم اکتبر مشهور است یهودیان شکست خوردند.

  1. وفات شکارچی تانکها

در ۲۴/رمضان/۱۴۲۲هـ برابر با ۹/دسامبر/۲۰۰۱م محمد عبد العاطی؛ شکارچی مشهور تانکها در جنگ اکتبر/۱۹۷۳م چشم از جهان فروبست. نام او را در فرهنگها و دائره المعارفهای نظامی بعنوان مشهورترین شکارچی تانکهای جهان رقم زده‌اند.

 

۲)        بیست و پنجم رمضان ۱٫      شکستن بتها

در ۲۵/رمضان/۸هـ برابر با ۱۵/ژانویه/۶۳۰م پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم): خالد بن ولید را برای شکستن العزی و برخی دیگر از خدایان مشرکان عرب، و عمرو بن العاص را برای شکستن “سواع” و سعد بن زید الأشهلی را برای نابود کردن “مناه” فرستادند. و هر یک از سربازان نیرومند پیامبر خدا مأموریت خود را به بهترین وجه انجام دادند.

۲٫      جنگ “ملاذگرد”

در ۲۵/ رمضان/۴۶۳ هـ برابر با سال ۱۰۷۰م مجاهد قهرمان مسلمان “ألب أرسلان” پادشاه حکومت سلجوقیان توانست بیاری خداوند متعال کمر دولت بیزنطیان و همپیمانان مسیحیش را بزمین بزند. در این پیروزی نظامی بزرگ تاریخی امپراطور بیزنطیان روم “رومانوس چهارم” به اسارت درآمد. این جنگ تاریخی در منطقه “ملاذگرد” در نزدیکی “أخلاط” در غرب آسیای صغیر رخ داد.

۳٫      کشته شدن “الراشد بالله” خلیفه‌ی عباسی

در ۲۵/رمضان/۵۳۲هـ برابر با ۵/ ژوئیه/۱۱۳۸م “راشد بالله” خلیفه عباسی بدست گروهی از مردم خراسان در اصفهان به قتل رسید.

۴٫      تولد امام فخر الدین رازی

در ۲۵/ رمضان/۵۴۴هـ برابر با ۲۶/ژانویه/۱۱۵۰م فقیه و دانشمند و اصولی نامدار محمد بن عمر بن الحسین بن علی، مشهور به “فخر الدین رازی” نویسنده‌ی تفسیر قرآن کریم؛ “مفاتیح الغیب” بدنیا آمد. تفسیر او از جمله تفاسیر بسیار بزرگ و مشهور کتابخانه‌ی اسلامی است. ایشان بیش از صد کتاب تألیف نموده‌اند.

۵٫      شکست تاریخی مغولها در عین جالوت

در ۲۵/ رمضان/۶۵۸هـ برابر با ۳/سبتامبر/۱۲۶۰م پس از قیام مردمی مسلمانان برهبری “سیف الدین قطز” در مقابل مغولهای خون آشام بسرکردگی “کیتر بوقا” پسر جنگیزخان، جنگ سختی بین دو لشکر در منطقه‌ی “عین جالوت” بین بیسان و نابلس در فلسطین درگرفت که مسلمانان به یاری خداوند متعال بر دشمن پیروز شدند. و بدینصورت جلوی پیشروی مغولهای وحشی برای همیشه گرفته شد. و تمدن اسلامی که در حال فروریختن  بود از دست جنایتکاران تاریخ در امان ماند.

 

۳)        بیست و ششم رمضان ۱٫      بازگشت از غزوه تبوک

در ۲۶/ رمضان/۹هـ برابر با ۵/ ژانویه/ ۶۳۱م پیامبر خدا (صلی الله علیه وسلم) از غزوه تبوک بازگشتند. همه‌ی صحابه‌ی رسول الله ( صلی الله علیه وسلم) بجز منافقان و کعب بن مالک و دو تن دیگر که کوتاهی کرده بودند در این غزوه شرکت داشتند.

حادثه‌ی قطع رابطه‌ی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) با متخلفان بعد از این غزوه صورت گرفت، تا اینکه خداوند متعال از گناهشان درگذشت و آیت/۱۱۸ (وَعَلَى الثَّلَاثَهِ الَّذِینَ خُلِّفُوا حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَیْهِمْ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَیْهِمْ أَنفُسُهُمْ وَظَنُّوا أَنْ لَا مَلْجَأَ مِنْ اللَّهِ إِلَّا إِلَیْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَیْهِمْ لِیَتُوبُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ) سوره مبارکه (التوبه) نازل شد. این حادثه بعنوان یکی از پرمعناترین و عمیقترین روشهای تربیتی رسول اکرم (صلی الله علیه و سلم) به شمار می‌رود.

۲٫      انقلاب سیاه پوستان

در ۲۶/ رمضان/ ۲۵۵هـ برابر با سال ۸۶۹م انقلاب سیاه پوستان درگرفت. قبائل سیاه پوستی که در سواحل شرقی آفریقا زندگی می‌کنند برهبری محمد بن عیسی مشهور به ( البرقعی) با همدستی حکومت قرمطیها به قسمتی از عراق حمله کرده رعب و وحشت شدیدی را در مدت ۱۵ سال یعنی تا سال ۸۸۴ بر منطقه قائم کردند.

۳٫      وفات ابن خلدون اولین دانشمند جامعه شناس

در ۲۶/ رمضان/ ۸۰۸هـ برابر با ۱۶/مارس/۱۴۰۱م دانشمند و بنیانگذار علم جامعه شناسی “عبدالرحمن بن خلدون” وفات کرد.

دراسات و نوشته‌های ابن خلدون در بسیاری از تخصصات علمی چون تاریخ و زندگینامه نگاری و علم اجتماع و علم تربیت در رتبه اول تاریخی و از ابتکارات او به شمار می آید.

 

۴)        بیست و هفتم رمضان
  1. نزول قرآن کریم

در شب ۲۷/رمضان سال ۱۳ قبل از هجرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و سلم) برابر با شب دوشنبه ۲۷/اوت/۶۱۰م جبریل فرشته‌ی وحی الهی بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) در غار حراء در مکه نازل شد و اولین آیات قرآن مجید را بر او تلاوت نمود.

در احادیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) شب قدر یکی از شبهای تک دهه‌ی اخیر ماه رمضان برشمرده شده است. ولی با توجه به احادیث مختلف رأی راجح علما بر این است که این شب همان شب ۲۷/ رمضان می باشد.

و شب قدر ایستگاهی است پربار در ماه مبارک رمضان که با زبان بی زبانی به مسلمانان امر می‌کند که باید در یک روز همزمان با هم ماه رمضانشان را آغاز کنند!

چرا که این شب تنها یک شب است و امکان ندارد هر کشور و هر شهری برای خود شبی را بدلخواه خود شب قدر بنامند!!..

  1. وفات منصور خلیفه‌ی اموی در اندلس:

در ۲۷/ رمضان/۳۹۲هـ برابر با سال ۱۰۰۲م منصور چهارمین خلیفه اموی در اندلس در سن ۶۵ سالگی وفات کرد. او مدت ۲۵ سال از سال ۳۶۷ تا ۳۹۲هـ بر اندلس حکومت کرد.

  1. فتح دژ فولک در سلوفاکیا

در ۲۷/رمضان/۱۰۹۳هـ برابر با ۲۹/دسامبر/۱۶۸۲م “اوزون ابراهیم باشا” سردار عثمانی دژ محکم فولک در سلوفاکیا همراه با ۲۸ قلعه‌ی دیگر در منطقه را فتح کرد. این سردار شجاع توانست در مدت زمان اندکی همه‌ی سلوفاکیا را زیر سلطه‌ی خود درآورد.

  1. پیروزی مسلمانان بر ارتش آلمان

در ۲۷/رمضان/۱۱۰۷هـ برابر با ۲۰/آوریل/۱۶۹۶م، پادشاه عثمانی دومین حمله‌ی خود به اروپا را برنامه ریزی کرد. در این کارزار بسیار سخت عثمانیها توانستند کمر ارتش آلمان را بزمین بزنند. این معرکه مدت ۶ ماه تا ۲۵/۱۰/۱۶۹۶م جریان داشت.

 

۵)        بیست و هشتم رمضان
  1. ازدواج پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) با مادر مؤمنان زینب دختر خزیمه

در ۲۵/ رمضان ـ و در روایتی ۵/رمضان ـ سال ۴ هجری برابر با سال ۶۲۶م، پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) با ام المؤمنین زینب بنت خزیمه بن الحارث ازدواج کرد. أم المؤمنین زینب دختر خزیمه را تاریخ به نام “أم المساکین” مادر مسکینان و مستمندان می‌شناسد.

  1. اسلام آوردن ثقیف

در ۲۸/ رمضان/۹هـ برابر با ۱/ژانویه/۶۳۱م، نمایندگان قبیله‌ی ثقیف خدمت رسول اکرم (صلی الله علیه وسلم) رسیدند، و اسلام خود را اعلام داشتند.

  1. پیروزی مسلمانان در معرکه شذونه

در ۲۸/ رمضان/۹۲هـ برابر با ۱۸/ ژوئن /۷۱۱م جنگ شذونه یا وادی لکه بین مسلمانان برهبری طارق بن زیاد و قوطیها برهبری “ذریق” درگرفت. در این جنگ پیروزی به یاری مسلمانان شتافته آنها را در آغوش گرفت. این پیروزی راه را برای داخل شدن اسلام به اسپانیا هموار ساخت. و پس از آن این منطقه از اروپا مدت ۸ قرن زیر سایه اسلام خوشبخت و با سعادت زیست.

  1. حکومت محمد علی جناح بر پاکستان

در ۲۸/ رمضان/۱۳۶۹هـ برابر با ۱۵/اوت/۱۹۴۷م محمد علی جناح رهبریت پاکستان را پس از جدائیش از هند بدست گرفت.

 

۶)        بیست و نهم رمضان
  1. فرض شدن زکات و نماز عید و دستور به جهاد

در ۲۹/رمضان/۲هـ برابر با ۲۴/ مارس/۶۲۴ زکات فطر و زکات ثروتهای نصاب دار از جانب خداوند متعال بر مسلمانان فرض شد. همگام با آن نماز عید نیز فرض شد. و در همین ماه بود که به مسلمانان دستور جهاد داده شد.

  1. بنیانگذاری شهر قیروان

در ۲۹/رمضان/۴۸هـ برابر با ۹/ نوامبر/۶۶۸م سردار شجاع اسلام عتبه بن نافع دستور برپائی شهر قیروان را داد. تا نقش دژ دفاعی در مقابل تجاوزهای رومیان و صلیبیان به سرزمینهای اسلامی را ادا کند.

  1. معرکه خازندار یا ( مرج الصفر)

در ۲۹/رمضان/۶۹۹هـ برابر با ۱۷/ژوئن/۱۳۰۰م معرکه‌ی خازندار که به جنگ مرج الصفر مشهور است در جنوب شرقی دمشق واقع شد. در این جنگ سخت مسلمانان به یاری خداوند متعال،  و با رهبری احمد الناصر بن قلاوون توانستند شکست سختی را نصیب لشکر تاتار کنند.

 

۷)        سی ام رمضان ۱٫      وفات عمرو بن العاص

در ۳۰/رمضان/۴۳هـ برابر با سال ۶۶۴هـ حضرت عمرو بن العاص ـ رضی الله عنه ـ فاتح مصر در سن ۱۰۰ سالگی چشم از جهان فرو بست.

۲٫      وفات امام بخاری

در ۳۰/ رمضان/۲۵۶هـ برابر با ۳۱/اوت/۸۶۹م امام محمد بن اسماعیل به ابراهیم بن مغیره معروف به امام بخاری چشم از جهان فروبست.

تاریخ امام بخاری را با لقب “امیر المؤمنین” در حدیث می‌شناسد. کتاب “صحیح بخاری” او که مجموعه‌ایست از احادیث گهربار پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) طی یک کنکاوش بی مانند و بسیار دقیق توسط ایشان جمع آوری شده است، بعنوان صحیحترین کتاب پس از کتاب الله برشمرده می‌شود. ایشان کتابهایی دیگر چون “التاریخ الکبیر” و “الأدب المفرد” نیز دارند.

روزانه شاید ملیونها بار در جهان نامش همراه با دعای خیر برای او پس از ذکر احادیث رسول اکرم (صلی الله علیه وسلم) بر زبانهای مسلمانان جاری می‌شود. رحمت و مغفرت الهی بر او بادا..

۳٫      بدنیا آمدن امام ابن حزم

در ۳۰/ رمضان/ ۳۸۴هـ برابر با ۷/ نوامبر/۹۹۴م امام بزرگ محمد بن علی بن احمد بن سعید معروف به ابن حزم چشم در جهان گشود. او یکی از شاخصترین نامهای علمی در قرن پنجم هجری بشمار می‌آید. کتابهای او از مشهورترین کتابها در فقه و تاریخ و مقارنه ادیان بشمار می‌روند. کتابهای معروف “المحلی” و “الفصل فی الملل و الأهواء و النحل” از شاهکارهای او هستند.

 

 

 

مقاله پیشنهادی

خودت تاریخ خود را بنویس

در شدت گرما و ساعتی قبل از نماز ظهر، در حرم نشسته بودم؛ دیدم پیرمردی …