رفع یدین در نماز

سوال: در رابطه بارفع یدین توضیح دهید؟ اگر از احادیث ثابت هست چرا حنفی ها انجام نمیدهند و اگر ثابت نیست چرا شافعی ها انجام میدهند؟
پاسخ :
در خصوص رفع یدین چندین حدیث از رسول الله صلی الله علیه و سلم وجود دارد ، از جمله این حدیث : عن عبدالله بن عمر رضی الله عنهما ان رسول الله صلی الله علیه وسلم « کان یرفع یدیه  حذاء منکبیه اذا افتتح الصلوه واذا کبر للرکوع واذا رفع رأسه من الرکوع رفعهما کذلک»  یعنی : (ازعبدالله بن عمر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله وعلیه وسلم  هنگام  آغاز نماز  دستهایش را برابر شانه هایش  بلند  می کرد و همچنین  هنگامی که برای  رکوع تکبیر می گفت و هنگامی که سر را از رکوع بلند می کرد دستها را برابر شانه ها بلند می کرد) بنابر این امام شافعی و دیگران به جهت اتباع از سنت پیامبر به این حدیث و امثال این حدیث  تمسک جسته و رفع یدین در هنگام رکوع می نمایند .
در همین باره حدیث دیگری داریم، و آن این است که ابن مسعود گفتند ، من برای شما نماز رسول الله ص را می خوانم ، نماز را در حالی خواندند که رفع یدین در هنگام رکوع نکردند ، حال احناف با توجه به این حدیث معتقدند سنت این است که در هنگام رکوع رفع یدین نشود ، باز گروه اول در پاسخ به این حدیث می گویند ممکن است ، عبدالله ابن مسعود رفع یدین را فراموش کرده باشد .

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …