رفع شبهه از یک حدیث صحیح

عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: (الدُّنْیَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَجَنَّهُ الْکَافِرِ).

ترجمه : ابوهریره رضی الله عنه روایت نمودند که رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند : دنیا زندان مسلمان و بهشت کافر است.

منبع حدیث : صحیح مسلم ، حدیث (۷۶۰۶).

شاید کسی بگوید این چه گونه ممکن است، که دنیا زندان مسلمان و بهشت کافر باشد ، و در حالی بسیاری از مسلمانان از ثروتمندترین افراد دنیا هستند و در ناز و نعمت فراوان زندگی می کنند و در حالی بسیاری از کفار فقیر و تنگدست هستند که در آفریقا و جاهای دیگر دنیا از گرسنگی می میرند ؟

آری در جواب این شبهه باید گفت که این حدیث اوضاع مسلمان و کافر در این دنیا نسبت به سرای آخرت را سنجیده است یعنی مسلمان هر چند هم ثروتمند باشد نسبت به نعمت هایی که در آخرت به او داده می شود این دنیا برایش یک زندان است و کافر هرچند در سختی و مشکلات باشد نسبت به عذاب های که در آخرت به او داده می شود گویا این دنیا برایش بهشت است

نکته دیگر اینکه عموما یک مسلمان واقعی و پایبند به دین همیشه بخاطر عقاید و افکارش در زندان روحی و روانی دشمنان دین قرار داشته و مورد آزمایشات الهی می گرید و در این مسیر سختی ها و مشکلات می بیند ولی عموما یک کافر چنین سختی ها و مشکلاتی ندارد.

بنابر این دو نکته است که رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند : دنیا زندان مسلمان و بهشت کافراست.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …