برادران محترم ¡ طوریکه همگان میدانیم ،علم ناسخ ومنسوخ یک علم مستقل است باید قبل ازصدور حکم بر منسوخیت یک حکم شرعی ،ازان علم اندکی بهره ی داشته باشیم ، ازنجایکه میدانیم علمای چهارگانه تقسیم نمودند
۱تعریف نسخ :النسخ فی الاصطلاح ؛.رفع الحکم الشرعی بخطاب الشرعی
(۱)[نسخ در اصطلاح مرفوع منسوخ قرار دادن یک شرعی توسط خطاب حکم سرعی دیگر است
]۲انواع نسخ :طوریکه از تعریف اصطلاحی نسخ دریافتیم که نسخ یک حکم شرعی بوده وازحق شارع میباشد وعلمای اصول تفسیر نسخ رابه چهار دسته ی مشخص تقسیم کردند که شرح ان به شکل زیراست ،
،الف _نسخ قرآن با قرآن
ب-نسخ قرآن باسنت متواتر
ج__نسخ سنت باقرآن
د_نسخ سنت باسنت ،،
وهذاکله جائز ،اما نسخ القران بالسنه الاحادیه والجمهور علی عدم جوازه، وتحت هذه أربعه انواع الا ول نسخ متواتر بمتواتر ،والثانی ،والثلا ثه الاولی جائزه واما النوع الرابع علی رای الجمهور لایجوز
(۲)[تمام این جائز است مگر نسخ قرآن با خبر واحد ازاین انواع چهار گانه به اساس راجمهور مجاز نیست نوع اول نسخ سنت متواتر با متواتر نوع دوم نسخ سنت با احاد باحاد نوع سوم نسخ احاد با سنت متواتر نوع چهارم نسخ سنت متواتر بااحاداست سه نوع اول مجاز است واما نوع چهارم با اتفاق اراءجمهور غیر مجازمیباشد]
۱مباحث فی علوم القران للامام الخلیل القطان ص۲۳۴///_
مباحث علوم القران للامام الخلیل القطان ج۱ص۲۳۹/
الوکب المنیر فی اصول التفسیر لابی المحاسن نقیب احمد فیضانی ص۵۶
ازعبارت فوق واضع گردید که نظر به فیصله جمهور علمای امت نسخ متواتر توسط خبراحد جایز نبوده است درحالیکه احادیث رفع الیدین را تمام علماء باشمو ل علمای احناف متواتر گفته اند طوریکه درصفحات گذشته به بحث و تحقیق گرفتیم ،پس چونکه حدیث متواتر رفع الیدین توسط اثر بن عمر رضی الله عنه که انهم به اتفاق علمای جرح وتعدیل با شمول علمای احناف از نقطه ی نظر سند نهایت ضعیف ،است ،منسوخ میگردد؟
طوریکه امام طحاوی( رح) گمان کرده است ، درحالیکه منسوخ قرار دادن یک حکم شرعی از حق شارع است نه از صلاحیت ابن عمر رضی الله عنه ،ونه امام طحاوی میباشد ،چنانچه درزمینه مولانا عبدالحی لکهنوی میگوید ،
والانصاف فی هذاالمقام انه لاسبیل الی رد روایات الرفع بروایه ابن مسعود رضی الله عنه وإلی دعوی النسخ مالم یثبت ذلک بنص عن الشارع
(۱)[قضاوت عادلانه درابن زمینه این است که برای ماهیچ راهذگریز ومجال وجود ندارد که روایات صحیح فوق العاده رفع الیدین راتوسط روایت ابن مسعود (رض) ردنماییم ویامدعی منسوخیت ان با شیم ،تازمانیکه از طرف شارع نص صریح درزمینه ثابت نشده باشد]
برادران مسلمان!
باید درموردآگاهانه بلکه مؤمنانه گام برداریم وگرنه هرکس بنوبه ی خود ، هرگاه به یک حکم شرعی درمخالف بامذهب خود برخورد نماید ان حکم شرعی رامطابق میل خود منسوخ اعلان داشته و حکم کتاب الله وسنت پیامبر اسلام رادرمقابل اقوال علماء وشیوخ مر جوح ومنسوخ قرار میدهد]
چنانچه شیخ القران علامه محمد طاهر رحمه الله پنجبیری در تفسیر ایت{ان یتحاکمو ا الی الطاغوت}
۲)منی نگرد ،کماذکر الله سبحانه وتعالی_یریدون ان یتحاکموا الی الطاغوت وکذلک انهم جعلوا القران والسنه مرجوحین منسوخین بکتب القوم واقوال المشایخ
(۳)[میخواهند که درقضایای انهاطاغوت فیصله گرباشد ، همچنان قرآن وسنت را در برابر نوشته ها واقوال مشایخ خویش ، مرجوع منسوخ بپند ارید
]التعلیق الممجد علی موطا ء محمد ص ۹۳//۲
سوره نساء ایت ۶۰//:۳
ضیاءالنور للشیخ محمد طاهر رحمه الله ص۶۸