رفتن به مدینه و آداب زیارت مرقد پیامبر صلی الله علیه و سلم و سایر اماکن

پس از آنکه حاجیان بیت‌الله طواف‌الوداع را انجام دادند، برای زیارت قبر پیامبراکرم  صلی الله علیه و سلم عازم مدینه منوره می‌شوند، چون اگرچه زیارت قبر پیامبر  صلی الله علیه و سلم سنت است امّا زیارت قبر شریف و روضه مبارکه لازم می‌باشد، زیرا که پیامبراکرم  صلی الله علیه و سلم فرموده است: «من وجد سعه ولم یزرنی فقد جفانی» «هرکس توانائی و امکان داشته باشد و مرا زیارت نکند، در حق من بی‌وفائی کرده است». و می‌فرماید: «مَنْ جَاءَنِی زَائِرًا لا یَعْلَمُهُ حَاجَهً إِلا زِیَارَتِی کَانَ حَقًّا عَلَیَّ أَنْ أَکُونَ لَهُ شَفِیعًا» «هرکس به زیارت من بیاید و مقصودی جز زیارت من نداشته باشد، خداوند شفاعت مرا برای او محقق می‌گرداند».

بنابراین راهیان مدینه منوره در تمام مسیر خود، پیوسته صلوات و سلام بر پیامبراکرم و یاران با وفایش بفرستند، و هنگامی که چشمشان به درختان و ساختمانهای شهر مدینه افتاد بگویند: «اللّهمّ هذا حرم رسولک فأجعله لی وقایه من النّار، وأمانا من العذاب وسوء الحساب»: «خدایا این حرم رسول توست، پس آن را مایه مصون داشتن من از آتش دوزخ و وسیله در أمان داشتن از عذاب و بدی حساب و کتاب در روز آخرت قرار ده».

پس وقتی که زائر وارد مدینه شد نخست غسل کند و وضو بگیرد و لباس تمیز بپوشد و خود را معطر نماید، سپس با کمال تواضع و نهایت احترام داخل مسجد‌النّبی شود و بگوید: «بسم الله رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا، اللَّهُمَّ افْتَحْ لِى أَبْوَابَ رَحْمَتِکَ وأزرقنی من زیاره رسولک ما رزقت أولیائک وأهل طاعتک وأغفرلی وأرحمنی یا خیر مسؤول، اللّهمّ إنّی أسئلک خیر هذه البلده وخیر أهلها وخیر ما فیها أعوذبک من شرّها وشرّ أهلها وشرّ ما فیها»: «به نام خداوند، پروردگارا! مرا صادقانه وارد کن و صادقانه بیرون آور، و از جانب خود چنان قدرت و توانائی به من عطا کن که یار و مددکار باشد، خداوندا! در رحمت خویش را به رویم بگشا و از زیارت پیامبرت  صلی الله علیه و سلم آنچه را که روزی اولیای خویش گردانیده‌ای و به اهل طاعت خود عطا کرده‌ای روزیم گردان و مرا بیامرز و به من رحم کن ای کسی که بهترین مورد درخواست منی، خداوندا از تو بهترین چیز این شهر و مردمانش و بهترین چیزی که در آن است مسألت دارم و از شرّ این شهر و شرّ و بدی مردمانش و شرّی که در آن است به تو پناه می‌برم».

آری، زائر پس از خواندن دو رکعت نماز تحیه المسجد، برای زیارت قبر حضرت  صلی الله علیه و سلم از در «باب السّلام» داخل شود و بگوید: «بسم الله والصّلاه علی رسول الله، ربّ أغفرلی ذنوبی وأفتح لی أبواب رحتمک، أعوذ بالله العظیم وبوجهه الکریم وسلطانه القدیم من الشّیطان الرّجیم»: «به نام خداوند و با درود و سلام بر رسول اکرم، خداوندا! گناهانم را بیامرز و درهای رحمت خود را به رویم بگشا، و از دست شیطان رانده شده به خداوند بزرگ و به ذات کریم و قدرت قدیمش پناه می‌برم».

سپس زائر با وقار و احترام هرچه بیشتر به سوی قبر شریف و روضه مطهره که در بین منبر شریف و مرقد مبارک حضرت است برود، بعد رو به روی سر حضرت و پشت به قبله در حدود چهار ذراع دور از آن بایستد، زیرا احترام پیامبراکرم  صلی الله علیه و سلم در حال ممات و حیات یکسان است، آنگاه آهسته و آرام بگوید: «السّلام علیک یا رسول‌الله السّلام علیک یا خیر خلق الله، السّلام علیک یا خیره الله، السّلام علیکیا حبیب الله، السّلام علیک یا سیّد ولد آدم السّلام علیک أیّها النّبیّ ورحمه الله وبرکاته، السّلام علیک یا خاتم الأنبیاء والـمرسلین السّلام علیک یا شفیع الأمّه…»: «سلام بر تو ای رسول‌‌خدا  صلی الله علیه و سلم سلام بر تو ای بهترین مخلوق خدا، سلام بر تو ای برگزیده خدا، سلام بر تو ای حبیب خدا، سلام بر تو ای سردار اولاد آدم، سلام بر تو ای نبی و رحمت و برکت خدا، سلام بر تو ای خاتم پیامبران، سلام بر تو ای شفاعت‌کننده برای امت و پیروان خود…».

﴿وَلَوۡ أَنَّهُمۡ إِذ ظَّلَمُوٓاْ أَنفُسَهُمۡ جَآءُوکَ فَٱسۡتَغۡفَرُواْ ٱللَّهَ وَٱسۡتَغۡفَرَ لَهُمُ ٱلرَّسُولُ لَوَجَدُواْ ٱللَّهَ تَوَّابٗا رَّحِیمٗا﴾ [النساء: ۶۴].

«و اگر آنان بدان هنگام که به خود ستم کرده بودند، پیش تو می‌آمدند و از خدا آمرزش می‌خواستند و پیامبر (نیز) برای آنان طلب آمرزش می‌کرد، قطعاً خدا را توبه‌پذیر و مهربان می‌یافتند».

بعد از ادای سلام و دعا، به اندازه یک گام به عقب برگردد و بر خلیفه رسول‌الله  صلی الله علیه و سلم: ابوبکر صدیق  رضی الله عنه سلام کند و بگوید: «سلام بر تو ای یار غار و رازدار پیامبر خدا، خداوند پاداش خیرت دهد که به پیامبر و امت پیامبر خدمت کردی…

سپس به اندازه یک گام عقب‌تر بایستد و بر فاروق اعظم خلیفه دوم: عمر بن خطاب  رضی الله عنه سلام کرده بگوید: «سلام بر تو ای امیرمؤمنان، ای یار و یاور مسلمانان، ای کسی که خداوند به وسیله تو اسلام را عزیز و نیرومند گردانید خداوند جزای خیر خدمت به امت محمد  صلی الله علیه و سلم را به تو دهد».

پس از این مراسم، زائر رو به قبله بایستد برای خود و سایر مسلمانان دعا کند، بعد از آن نزدیک روضه مبارک بیاید و در آنجا دو رکعت نماز بخواند و سپس به دعا و طلب آمرزش بپردازد، چرا که پیامبراکرم  صلی الله علیه و سلم فرموده است: «مَا بَیْنَ قَبْرِی وَمِنْبَرِی رَوْضَهٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّهِ»: «در میان قبر و منبر من باغچه‌ای است از باغچه‌های بهشت».

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …