رد شبهاتی در مورد سنت نبوی (۱)

یکی از کسانی‌که به سوی قرآن و ترک سنت دعوت می‌کند دکتر توفیق صدقی می‌باشد. کسی‌که در مجله­ی المنار دو مقاله تحت عنوان “الاسلام هو القرآن وحده” اسلام همان قرآن تنهاست، از او به چاپ رسیده است. و به دنبال آن گروهی در شبه قاره‌ی هندوستان ایجاد گردیدند که تنها به قرآن به عنوان مصدر اسلام دعوت  می­نمودند و منکر هر گونه ارزش تشریعی برای احادیث شدند این‌ها همان کسی هستند که به قرآنیون یا جماعت اهل قرآن معروف شدند. در استدلال‌کردن به سنت شک و تردید ایجاد کردند و شبهاتی را که دکتر توفیق صدقی به آن‌ها تمسک نمود را مورد استناد قرار دادند. که از جمله­ی این شبهات این آیات می‌باشند که در فهم آن دچار اشتباه شدند.

شبهه­ ی اول:

خداوند متعال می‌فرماید:

﴿مَّا فَرَّطۡنَا فِی ٱلۡکِتَٰبِ مِن شَیۡءٖ٣٨﴾ [الأنعام: ۳۸]

«ما هیچ چیز را در کتاب فرو گذار نکرده‌ایم».

و باز می‌فرماید:

﴿وَنَزَّلۡنَا عَلَیۡکَ ٱلۡکِتَٰبَ تِبۡیَٰنٗا لِّکُلِّ شَیۡءٖ٨٩﴾ [النحل: ۸۹].

«و کتاب را برای بیان کردن همه چیز بر تو نازل کردیم».

آن‌ها می‌گویند این آیات و امثال آن می‌رساند که کتاب شامل تمام مسایل در امورات دین و تمام احکام آن است و چنان آن را توضیح و تفصیل داده است که به چیز دیگری احتیاجی نیست زیرا در غیر این صورت در مسایلی فروگذاری می‌شد و حال آنکه قرآن اظهار می‌نماید که بیان کننده‌ی همه چیز است. که در غیر این صورت باعث تضاد در خبر پروردگار پاک و منزه می‌گردید.

جواب شبهه­ی اول:

اولا: منظور از کتاب در آیات فوق قرآن نیست بلکه لوح محفوظ می‌باشد چیزی که شامل همه چیز و مشتمل بر جمیع احوال مخلوقات اعم از بزرگ و کوچک و با آشکار و پنهان در گذشته، حال و آینده به صورت مفصل و کامل می‌باشد که سیاق آیه نیز بر آن دلالت دارد چون پروردگار متعال این جمله ﴿مَّا فَرَّطۡنَا فِی ٱلۡکِتَٰبِ مِن شَیۡءٖ﴾ را به دنبال این فرموده‌ی خویش می‌آورد:

﴿وَمَا مِن دَآبَّهٖ فِی ٱلۡأَرۡضِ وَلَا طَٰٓئِرٖ یَطِیرُ بِجَنَاحَیۡهِ إِلَّآ أُمَمٌ أَمۡثَالُکُمۚ٣٨﴾ [الأنعام: ۳۸].

«هر جنبنده‌ای در زمین و یا پرنده‌ای که با دو بالش پرواز می‌کند مانند شما به صورت جمعیت می‌باشند».

یعنی روزی و سرانجام اعمال آن‌ها نوشته شده است همان‌گونه که روزی و سرانجام و اعمال شما نیز کتابت گردیده است. همه­ی این‌ها در لوح محفوظ و چیزی از آن پروردگار پنهان نیست.

مقاله پیشنهادی

شبهه مخالفان حدیث و آیه «در کتاب هیچ چیز را فرو نگذاشته‌ایم»

یکی دیگر از شبه‌هایی که مطرح می‌کنند فهم آن‌ها از فرموده‌‌ی خداوند و این آیه …