رأی امامان و اهل بیت در مورد حرام بودن نکاح صیغه یا همان ازدواج موقت

رأی امام صادق :

ائمه اطهار این واقعیت را به خوبی می دانستند و در پرتو همین واقعیت و فهم عمیقی که از قرآن داشتند ارشادات و فرمایشاتشان در تحریم متعه صریح و روشن است ملاحظه فرمایید:

عبدالله بن سنان میگوید از امام صادق درباره متعه پرسیدم فرمودند::

( لا تُدنّس نفسک بها) نفس خود را با آن کثیف مگردان.

(بحار الانوار۱۰۰/ ۳۱۸).

اگر متعه حلال بود و اینقدر فضلیت! داشت و شرط ایمان بود (و اعتقد بغیر دیننا) چرا امام صادق چنین تعبیری از آن بفرمایند؟ حضرت به این نیز اکتفا نکردند بلکه با صراحت حکم حرام بودن آنرا بیان فرمودند:

از عمار روایت است که گفت امام صادق فرمودند: ( قد حرمت علیکم المتعه) تحقیقا متعه بر شما حرام شده است.

(فروع کافی ۲/۴۸ ،وسائل الشعیه ۱۴/۴۵۰).

علاوه بر آن امام صادق اصحاب خودشان را همواره سرزنش می کردند و از صیغه کردن بر حذر می داشتند لذا می فرمودند:

«آیا یکی از شما خجالت نمی کشد که در جای پنهان و شرم آوری دیده شود آنگاه این کردار ناپسند او به حساب برادران و یاران صالح و نیکو کارش گذاشته شود؟! »

(فروع کافی ۲/۴۴٫ وسائل الشیعه ۱۴/ ۴۵۰).

رأی امام رضا:

هنگامی که علی بن یقطین از امام رضا درباره متعه پرسید جواب دادند:

(ما أنت وذاک ؟ قد أغناک الله عنها ) تو را با متعه چه سر و کاری است خداوند تو را از آن بی نیاز کرده است.

(فروع کافی ۲/۴۳، وسائل الشعیه ۱۴/۴۴۹).

آری خداوند مردم را با ازدواج شرعی از متعه بی نیاز کرده است ، لذا ثابت نشده که کسی با زنی از اهل بیت صیغه کرده باشد، اگر حلال می بود و اینقدر فضیلت ! و ثواب! می داشت آنها حتما اینکار را می کردند.

رأی امام باقر:

وقتی عبد الله بن عمیر به امام باقر گفت :

« أیسرّک أنّ نساءک وبناتک و أخواتک وبنات عمک یفعلن ؟ ای یتمتعن فأعرض عنه ابوجعفرحین ذکر نساءه و بنات عمه».

آیا خوشحال می شوی که همسران و دختران و خواهران و دختران عمویت اینکار را بکنند؟! یعنی متعه کنند، امام باقر وقتی این را شنیدند چهره خودشان را برگرداندند.

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …