دیگر پیش کاهنان نروید

مسلم از معاویه بن حکم سلمی روایت کرده است که وی گفته است: من به پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم عرض کردم که: ای فرستاده‌ی خدا! کارهایی بود که ما در دوران جاهلیت انجام می‌دادیم؛ ما به نزد کاهنان می‌رفتیم [در این باره چه می‌فرمایید]؟ و پیامبر صلی الله علیه وسلم در پاسخ فرمودند: «فَلَا تَأْتُوا الْکَهَّانَهَ»: «دیگر پیش کاهنان نروید»؛ و در یک روایت دیگر، باز هم از مسلم آمده است که وی افزود: در آن دوران، مردانی از ما هم بودند که [دعا و طلسم] می‌نوشتند؛ [در این باره چه می‌فرمایید]»؟ و پیامبر صلی الله علیه وسلم در پاسخ، فرمودند:

«کَانَ نَبِیٌّ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ یَخُطُّ، فَمَنْ وَافَقَهُ خَطُّهُ فَذَاکَ».[۱]

«در گذشته یکی از پیامبران بوده است که دعا و رُقیه می‌نوشته است؛ اکنون هم از آن دعا و رقیه‌هایی که می‌نویسند هرکدام مطابق با دعا و رقیه‌های آن پیامبر باشد، اشکالی ندارد».

در روایت دیگری در صحیح مسلم، به روایت از حضرت عایشه رضی الله عنها آمده است که او گفته است: من به پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم گفتم: ای فرستاده‌ی خدا! پیش‌تر، کاهنان درباره‌ی چیزهایی به ما سخنی می‌گفتند و خبرهایی می‌دادند که ما آن‌ها را در عالم واقعیت مشاهده می‌کردیم (و سخن‌شان درست از آب درمی‌آمد)؛ [دلیل این چه بود]؟ و پیامبرج در پاسخ فرمودند:

«تِلْکَ الْکَلِمَهُ الْحَقُّ، یَخْطَفُهَا الْجِنِّیُّ فَیَقْذِفُهَا فِی أُذُنِ وَلِیِّهِ، وَیَزِیدُ فِیهَا مِائَهَ کَذْبَهٍ».[۲]

«آن کلمه و سخن حق را جنی سرقت می‌کرد و به انسانِ دوست و مریدِ خود تلقین می‌نمود و صدها دروغ بدان می‌افزود»؛

اما اکنون، بنا به نص قرآن، دوران استراق سمع جنیان به پایان رسیده است و بنابراین، ادعای گوش‌دادن جنیان، امر گزاف و باطلی است؛ خداوند متعال بر زبان جنیان می‌فرماید:

﴿وَأَنَّا کُنَّا نَقۡعُدُ مِنۡهَا مَقَٰعِدَ لِلسَّمۡعِۖ فَمَن یَسۡتَمِعِ ٱلۡأٓنَ یَجِدۡ لَهُۥ شِهَابٗا رَّصَدٗا٩﴾ [الجن: ۹].

«ما، پیش از این، در گوشه و کنارهای آسمان برای استقراق سمع (از ملائکه) می‌نشستیم، ولی اکنون هرکس بخواهد گوش فرا دهد، شهاب آماده‌ای را در کمین خود می‌یابد که به سویش نشانه رفته است».

[۱]– صحیح مسلم (۵۳۷).

[۲]– صحیح مسلم (۲۲۲۸).

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …