دیدگاه شیخ بن باز رحمه الله در مورد تنظیم در عمل جمعی

دیدگاه شیخ عبدالعزیز بن باز رحمه الله در مورد تشکیل تنظیم برای گروهی که به سوی خداوند دعوت می دهند:

عبدالعزیز بن باز رحمه الله در پاسخ به سوالی در مورد جماعت «انصار السنه المحمدیه »در سودان به این مساله می پردازد.

سوال: آیا چنانکه برخی می گویند، تنظیم (برنامه و منهجی مشخص) برای گروهی که دعوت می دهند، امری بدعت است؟

پاسخ: تنظیم بدعت نیست؛ و از جمله عواملی که به ادای واجب کمک می کند، تنظیم آن و رهبری است که به او مراجعه می کنند و مجلسی شورایی که در آن به مشورت می پردازند؛ بلکه این از وظایف بزرگ و از اسباب پیروزی می باشد. و عملی که منظم و سازماندهی شده باشد احتمال پیروزی آن بیش از عمل نامنظم و بی سر و سامان است. و اینکه جماعت و گروه دعوتگر اعمال خود را در مسیر دعوت به سوی خداوند و آموزش خیر و نیکی به مردم و تعمیر مساجد و حریص بودن به همراهی و هم گامی با پیشوایان و ائمه معروف به سنت و استقامت، تنظیم و ساماندهی می کند، امری بسیار مطلوب است که خیر بزرگی در آن نهفته است.

و چنین عملکردی بدعت نیست بلکه جرئی از شریعت است. چنانکه عنایت اهل سنت متوجه تنظیم امورشان و انتخاب بهترین ها برای عهده دار شدن مسئولیت ها و مشورت در امور اجرایی و دعوی خود می باشد. و همه ی اینها از جمله مواردی است که شریعت بیان کرده است. و خداوند در توصیف آنها می فرماید: «وَ أَمْرُهُمْ شُوری‏ بَیْنَهُمْ » (شوری: ۳۸) «و کارهای‌شان بین آنان به (صورت) مشورت است». و به رسول خدا  صلی الله علیه و سلم می فرماید: «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» (آل عمران: ۱۵۹) «و در کارها، با آنان مشورت کن». و می فرماید: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» (آل عمران: ۱۰۳) «و همگی به ریسمان الله (= قرآن و اسلام) چنگ زنید و پراکنده نشوید».

بنابراین اجتماع و همکاری و مشورت از جمله اموری است که الله متعال آنها را دوست دارد و از آنها راضی می باشد. و این زمانی است که در مسیرمصلحت مسلمانان باشد

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …