دو قضیه جدا از هم(خمس)

شایسته است در اینجا اشاره کنیم که موضوع خمس درآمدها به صورت فعلی آن از دو قضیه ترکیب یافته است:‌

اول اینکه: خمس درآمدها واجب است.

دوم اینکه: این خمس باید به فقیه داده شود، و اینها دو قضیه جدا از هم هستند که هر یکی به دلیل جداگانه‌ای نیاز دارد، پس درست نیست که در هم آمیخته شوند، و برای هر دو یک دلیل ارائه گردد، یکی از این دو قضیه به صورت لفظی در قرآن ذکر شده، و دیگری به هیچ وجه ذکر نشده است!!

ربط لفظی خالص!

ادعای اینکه خمس درآمدها واجب است، چون در آیه آمده درست مثل این است که اسم کسی ابراهیم باشد، و او از این آیه استدلال کند: ﴿وَٱذۡکُرۡ فِی ٱلۡکِتَٰبِ إِبۡرَٰهِیمَۚ إِنَّهُۥ کَانَ صِدِّیقٗا نَّبِیًّا ۴١﴾ [مریم: ۴۱]. «در این کتاب، ابراهیم را یاد کن، که او بسیار راستگو، و پیامبر (خدا) بود».

و بگوید من پیامبر هستم، چون اسم من ابراهیم است، و در قرآن هم آمده که ابراهیم پیامبر است!!.

درست است که ابراهیم در آیه ذکر شد ولی منظور کدام ابراهیم است؟!.

و درست است که در آیه سوره انفال کلمه خمس ذکر شده، ولی کدام خمس منظور و مورد نظر است؟! استدلال از آیه بر جوب خمس درآمدها درست در قاعده متشابهات قرآنی داخل است، بشنوید که خداوند در این باره چه می‌گوید: ﴿هُوَ ٱلَّذِیٓ أَنزَلَ عَلَیۡکَ ٱلۡکِتَٰبَ مِنۡهُ ءَایَٰتٞ مُّحۡکَمَٰتٌ هُنَّ أُمُّ ٱلۡکِتَٰبِ وَأُخَرُ مُتَشَٰبِهَٰتٞۖ فَأَمَّا ٱلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمۡ زَیۡغٞ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَٰبَهَ مِنۡهُ ٱبۡتِغَآءَ ٱلۡفِتۡنَهِ وَٱبۡتِغَآءَ تَأۡوِیلِهِۦۖ وَمَا یَعۡلَمُ تَأۡوِیلَهُۥٓ﴾ [آل‌عمران: ۷]. «او کسى است که این کتاب (آسمانى) را بر تو نازل کرد، که قسمتى از آن، آیات «محکم‏» (صریح و روشن) است; که اساس این کتاب مى‏باشد; (و هر گونه پیچیدگى در آیات دیگر، با مراجعه به اینها، برطرف مى‏گردد) و قسمتى از آن، «متشابه‏» است (آیاتى که به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات دیگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفى در آن مى‏رود; ولى با توجه به آیات محکم، تفسیر آنها آشکار مى‏گردد) اما آنها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتند، تا فتنه‏انگیزى کنند (و مردم را گمراه سازند); و تفسیر (نادرستى) براى آن مى‏طلبند».

خداوند متعال پیروی از متشابه و استدلال از آن را از کارهای منحرفان و هواپرستان قرار داده است و فرموده که آنها برای ایجاد فتنه چنین می‌کنند یعنی می‌خواهند با تردیدافکنی و به هم آمیختن مومنان در مورد دینشان دچار فتنه کنند، و نیز پیروان جاهل خود را گرفتار فتنه سازند، و تاویلات باطلی که طبق میل خودشان و تحریفی که می‌کنند گمان می‌برند که مقصود از آن همین است، و اهل بدعت و هواپرستان و ملحدان در هر زمانی اینگونه هستند[۱].


[۱]– صفوه البیان محمد مخلوف.

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …