دلیل اینکه لباس احرام یک تکه و دوخت ندارد چیست؟

دلیل اینکه لباس احرام یک تکه و دوخت ندارد چیست؟ و غیر از سنت پیامبر آیا دلیل دیگری دارد و اگر غیر از این باشد آیا حج درست است و آیا فقط لباس سفید درست است یا خیر؟

 

الحمدلله،

 

در مورد لباس احرام، میتوان گفت:

 

  • پوشیدن احرام سفید مستحب هست و واجب نیست و میتوان رنگهای دیگر نیز پوشید، پیامبر صلی الله علیم و سلم فرمودند: ” إلبسوا من ثیابکم البیاض، فإنها من خیر ثیابکم، و کفنوا فیها موتاکم ” (روایت ابو داوود و ترمذی)، یعنی: «از لباس‌هایتان سفید را بپوشید زیرا که آن از بهترین لباس‌هایتان است و در آن مرده‌هایتان را کفن کنید».
  • حکمت از پوشیدن احرام بدون دوخت و ساده و سفید این هست که انسان را به یاد کفن و مرگ خود بیاندازد، و او را به ترک ترف و فکر زندگی ساده فقراء و زهد و ورع بیاندازد و تذکر دهد که انسان با همان لباس ساده و بدون دوخت رفتنی هست.
  • پوشیدن احرام بدون دوخت از واجبات احرام هست نه از شروط احرام، و اگر کسی عمدا و یا سهوا احرام دوختنی بپوشد مرتکب محظورات احرام شده و حجش صحیح هست، ولی بر او واجب هست که فدیه بدهد که عبارت است از اینکه یک گوسفند کند و یا شش مسکین غذا بدهد (هر کدام نیم صاع، که مجموعا برای شش مسکین میشود ۳ صاع که مجموعا برای ۶ مسکین تقریبا برابر است با ۹ کیلو گرم)، و یا اینکه سه روز روزه بگیرد، و باید گوشت ذبیحه و یا غذای مساکین در مکه باشد و به فقراء مکه برسد، ولی روزه را میتواند در جاهای دیگر بگیرد.

 

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …