دلیل اینکه ایمان دارای دو جنبه‌ی قول و عمل است، چیست؟

 عقیده اهل سنت و جماعت

خداوند می‌فرماید:

{وَلَـکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الأِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ} ( حجرات ۷ ).
«اما خداوند ایمان را در نظرتان گرامی داشته است و آن را در دلهایتان آراسته است».

و می فرماید:

{فَآمِنُواْ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ} ( اعراف ۱۵۸ ).

«پس ایمان بیاورید به خدا و فرستاده اش».

این معنی شهادتین است که بنده جز با آن وارد دین نمی‌شود. شهادتین نیز از نظر اعتقاد ، ‌عملِ قلب و از نظر اقرار و نطق، عمل زبان محسوب می‌شوند و جز با هم و در راستای هم، به صاحبشان سودی نمی‌رسانند.

نیز خداوند می‌ فرماید:

{ وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُضِیعَ إِیمَانَکُمْ} ( بقره ۱۴۳ ).

«و خدا ایمان شما را (که در عمل شما آشکار میگردد) ضایع نمیگرداند (و اجر و پاداش عبادات قبلی شما را هدر نمی دهد)».

منظور این است که خداوند نمازهایتان را قبل از تغییر قبله به کعبه [یعنی زمانی که قبله بیت‌المقدس بود] از بین نمی‌برد. در این آیه به جای نماز، تعبیر ایمان به کار رفته است و بدیهی است که نماز دربرگیرنده‌ی عمل قلب، زبان و جوارح است.

همچنین رسول الله صلی الله علیه وسلم جهاد، شب‌ زنده‌داری در شب قدر، روزه رمضان و قیام شب‌های آن، ادای خمس و غیره را جزء ایمان قرار داده است.

 و از رسول ‌الله صلی الله علیه وسلم سوال شد که برترین اعمال چیست؟ فرمود: «إیمان بالله و رسوله»
«ایمان به خدا و رسولش».

(بخاری ۱/۱۲ – مسلم ۱/۶۲).

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …