دلایل پاکی و برائت حضرت ام المومنین عائشه صدیقه (۱)

دشمنان اسلام در مدینه منوره منافقین و یهود بودند. آنها در راه دشمنی با رسول الله از هیچ مکر و حیله ای فرو گذار نمی کردند. سعی و تلاش آنها در مدینه منوره این بود که بین مهاجرین و انصار اختلاف بیندازند و در شهر مدینه علیه مسلمانان شایعه پراکنی کنند. بدتر از همه اینکه آنها با دراز کردن دست دوستی به سوی دشمنان خارجی اسلام، هر از چند گاهی آنها را علیه مسلمانان تحریک می کردند. خلاصه اینکه تمام برنامه های آنها در ضربه زدن به اسلام خلاصه می شد.

سرشت خبیث و ناپاک آنها همواره مشغول دشمنی با اسلام و دسیسه علیه مسلمین بود، تا اینکه صاحب رسالت را در مورد عزیزترین فردی که در نزد او بود، مورد هدف قرار دادند و به ناموس و اهل بیت پاکدامن آنحضرت صلی الله علیه و سلم؛ حضرت عایشه صدیقه رضی الله عنها، تهمت زدند و جریان “افک” را به راه انداختند تا به این وسیله ضربه ای را متوجه اسلام نمایند.

اما با نزول وحی و آیاتی مبنی بر برائت و پاکدامنی این بانوی بزرگوار و ناموس پیامبر اسلام همه چیز برای جامعه اسلامی واضح و مبرهن گشت و تفکر ناصواب بداندیشان و تبهکاران خودبخود محکوم گشت و حق و باطل به منصه ظهور درآمد و دل مومنان و دوستداران پیامبر و اسلام شاد شد.
در این نوشتار مختصر به اثبات برائت و پاکی حضرت عایشه رضی الله عنها در ضمن جریان افک می پردازیم.

خداوند در آیات سوره نور می فرماید: {إِنَّ الَّذِینَ جَاؤُوا بِالْإِفْکِ عُصْبَهٌ مِّنکُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَّکُم بَلْ هُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ لِکُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُم مَّا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِی تَوَلَّى کِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِیمٌ} ﴿النور: ١١﴾. کسانی که این تهمت بزرگ را سر هم کردند، گروهی از خود شماها بودند و گمان می برید که این حادثه برایتان بد است، بلکه این مسئله برایتان خوب است و هر کدام از آنها به اندازه ای که گناه کرده مجازات می شود و کسی که بخش بزرگ این گناه را گرفتار شده برای او عذاب سختی است.

این آیات بزرگترین دلیل بر پاکی و پاکدامنی حضرت عائشه صدیقه رضی الله عنها است. مورخان اسلامی، و بالاتر از همه مفسران و محدثان مسلمان، این آیات را مربوط به تهمتی می دانند که منافقین به همسر پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم وارد کردند.
در این مورد هیچ شک و تردیدی نیست که این آیات در مورد پاکی و طهارت حضرت عایشه صدیقه رضی الله عنها نازل شده اند و همه مسلمانان بر این امر اتفاق نظر دارند.

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …