دلالت حس و واقع بر ایمان به الله (۶)

دلالت حس و واقع بر ایمان به الله (۶)

۶- بندگی موجودات

الله متعال تمامی موجودات – انسان‎ها، جنّیان، فرشتگان، جانداران، غیر جانداران، گیاهان و سایر موجودات- را برای عبادت خویش آفرید و آن‎ها را بر توحید و اعتراف به الوهیّت پروردگار و اقرار به نیاز و تواضع و خشوع خلق کرد.

تمامی موجودات عبادت الله را به جای می­آورند مگر انسان سرکش و منحرف از شریعت الهی، که با نظام و قانون این جهان محکم و شگفت­آور مخالفت می­ورزد؛ جهانی که فقط بر پرستش الله متعال استوار است.

علاوه بر این، بندگی و عبادت مخلوقات با یکدیگر تفاوت دارد. یکی از انواع عبادت، بندگی انسان‎هاست که برترین نوع پرستش به شمار می­رود. و از میان انسان‎ها بهترین عبادت، عبادت و بندگی پیامبران و دعوت و جهاد و سایر اعمال‌شان است و سپس بندگی پیروان آنان و پیروانِ پیروانشان از همه مهم­تر و باارزش­تر است.

همچنین بندگی فرشتگان و جنّیان که کار عجیبی نیست. آنچه عجیب است، عبادت موجودات بی­جان و جاندار بوده که بسیاری از مردم فکر می­کنند آن‎ها عقل و درک ندارند و عبادتی انجام نمی­دهند!

بدون تردید این جهان پهناور با موجوداتی که در آن است، فرمان آفریدگارشان را به جای آورده و عبادتش را انجام می­دهند. در قرآن و سنّت، طاعات بسیاری؛ همچون سجود، تسبیح، نماز، استغفار، تسلیم­بودن، ترس و … برای این موجودات بیان شده است.[۱]

الله تعالی دربارۀ سجدۀ موجودات می­فرماید:

﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَمَن فِی الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَکَثِیرٌ مِّنَ النَّاسِ ۖ وَکَثِیرٌ حَقَّ عَلَیْهِ الْعَذَابُ ۗ﴾ [الحج: ۱۸]

«آیا ندیدی که آنچه در آسمان‎ها و آنچه در زمین است و خورشید و ماه و ستارگان و کوه‌ها و درختان و جنبندگان و بسیاری از مردم برای الله تعالی سجده می‌کنند، و افراد زیادی [فرمان] عذاب بر آنان تحقّق یافته است».

لازم نیست که این سجود همچون سجدۀ انسان‎های مسلمان باشد، چون سجدۀ هر موجودی متناسب با خودش است.

الله Uدر مورد تسبیح موجودات می­فرماید:

﴿تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِیهِنَّ ۚ وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَٰکِن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ ۗ إِنَّهُ کَانَ حَلِیمًا غَفُورًا﴾ [الإسراء: ۴۴]

«آسمان‎های هفتگانه و زمین و هر آنچه در آن‎هاست؛ همه تسبیح او می‌گویند، و هیچ چیز نیست؛ مگر آنکه به ستایش وی تسبیح می‌گوید، و امّا شما تسبیحشان را نمی­فهمید، همانا او بردبار آمرزنده است».

تمامی موجودات آفریدگارشان را تسبیح می­گویند، به گونه­ای که ما آن را نمی­فهمیم و عدم­شناخت ما دلیلی بر نبودش نیست. الله متعال برخی از مخلوقاتش؛ مانند داود را از تسبیح بعضی از موجودات آگاه ساخته است.

الله Iدربارۀ نماز موجودات می­فرماید:

﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّیْرُ صَافَّاتٍ ۖ کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِیحَهُ ۗ﴾ [النّور: ۴۱]

«آیا ندیدی که همۀ آنچه در آسمان‎ها و زمین است و پرندگان بال­گسترده [یا صف­بسته]، الله را تسبیح می‌گویند هر یک از آن‎ها نماز و تسبیح خود را می‌داند».

بنابراین تمامی موجودات نماز می­خوانند و الله متعال را به پاکی می­ستایند و لازم نیست که ما آن را بفهمیم.

در مورد استغفار موجودات نیز روایتی از ابودرداء نقل شده که رسول الله rفرمودند: «وَإِنَّ طَالِبَ الْعِلْمِ یَسْتَغْفِرُ لَهُ مَنْ فِى السَّمَاءِ وَالأَرْضِ حَتَّى الْحِیتَانِ فِى الْمَاءِ»[۲]؛ «همانا تمامی آنچه در آسمان و زمین است حتّی ماهیان در آب، برای جویندۀ دانش، طلب آمرزش می­کند».

اللهY در مورد تسلیم و فرمانبرداری موجودات هستی می­فرماید:

﴿أَفَغَیْرَ دِینِ اللَّهِ یَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَکَرْهًا وَإِلَیْهِ یُرْجَعُونَ﴾ [آل­عمران: ۸۳]

«آیا [کافران] غیر از دین الله را می‌جویند؟ در حالی که هر آنچه در آسمان‎ها و زمین است؛ خواه و ناخواه سر به فرمان او نهاده و به سوی او باز گردانده می‌شوند».

و سایر عبادات متنوّعی که در این مبحث نمی­گنجد.[۳]

از این رو، دانستیم که موجودات نیازمند به الله Iهستند و «نیاز آن‎ها به پروردگار، صفت ذاتی­شان است، همان گونه که بی­نیازی، ویژگی ذاتی آفریدگار به شمار می­رود».[۴]

در نتیجه، فرمانبرداری و نیاز موجودات به الله تعالی، دلیلی روشن بر یگانگی اوست.

[۱]– عبودیّه الکائنات لربّ العالمین، فرید التّونی، دارالضّیاء، صص ۲۳۴- ۲۴۵٫

[۲]– ابن ماجه، شمارۀ حدیث: ۲۲۳؛ آلبانی این حدیث را در صحیح الجامع، ج ۲، ص ۱۰۷۹، شمارۀ حدیث: ۶۲۹۷ صحیح دانسته است.

[۳]– جامع الرّسائل، شیخ الإسلام ابن تیمیّه، تحقیق: محمّد رشاد سالم، ج ۱، صص ۱- ۴۵٫

[۴]– مجموع الفتاوی، شیخ الإسلام ابن تیمیّه، ج ۲، ص ۹٫

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …