دلالت حس و واقع بر ایمان به الله (۱)

دلالت حس و واقع بر ایمان به الله (۱)

حسّ و تجربه به روشنی بیانگر یگانگی الله تعالی است.

در این زمینه، دلایل حسّی فراوانی وجود دارد؛ از جمله:

۱- اجابت دعاها

مراد از آن، پذیرش دعای مظلومان و مصیبت­دیدگان و… است که الله متعال را فرا می­خوانند و درخواستشان اجابت شده و به هدف خویش می­رسند.

نمونه­های بی‌شماری از این قبیل وجود دارد؛ فرقی نمی­کند که مربوط به پیامبران bیا دیگران باشد.

به عنوان مثال، الله Iدربارۀ نوح gمی­فرماید:

﴿فَدَعَا رَبَّهُۥٓ أَنِّی مَغۡلُوبٞ فَٱنتَصِرۡ١٠ فَفَتَحۡنَآ أَبۡوَٰبَ ٱلسَّمَآءِ بِمَآءٖ مُّنۡهَمِرٖ١١ وَفَجَّرۡنَا ٱلۡأَرۡضَ عُیُونٗا فَٱلۡتَقَى ٱلۡمَآءُ عَلَىٰٓ أَمۡرٖ قَدۡ قُدِرَ﴾ [القمر: ۱۰-۱۲]

«پس او پروردگارش را خواند [و عرض کرد]: من مغلوب شده‌ام، پس یاریم فرما [و از آنان انتقام بگیر]. آنگاه درهای آسمان را با آبی [فراوان و] فروریزنده گشودیم. و از زمین چشمه‌هایی جوشاندیم [و جاری ساختیم]، سپس این [دو] آب [آسمان و زمین] برای امری که مقدّر شده بود، با هم در‌آمیختند».

در مورد یونس gمی­فرماید:

﴿فَنَادَىٰ فِی ٱلظُّلُمَٰتِ أَن لَّآ إِلَٰهَ إِلَّآ أَنتَ سُبۡحَٰنَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ ٱلظَّٰلِمِینَ﴾ [الأنبیاء: ۸۷]

«پس [وقتی در شکم ماهی فرو رفت] در تاریکی‌ها ندا داد که: [پروردگارا!] هیچ معبودی بر حق جز تو نیست، تو منزّهی! قطعاً من از ستمکاران بودم».

بنابراین الله تعالی درخواستش را پاسخ گفت و او را از شکم ماهی نجات داد.

و دربارۀ ایّوب فرمود:

﴿وَٱذۡکُرۡ عَبۡدَنَآ أَیُّوبَ إِذۡ نَادَىٰ رَبَّهُۥٓ أَنِّی مَسَّنِیَ ٱلشَّیۡطَٰنُ بِنُصۡبٖ وَعَذَابٍ۴١ ٱرۡکُضۡ بِرِجۡلِکَۖ هَٰذَا مُغۡتَسَلُۢ بَارِدٞ وَشَرَابٞ۴٢ وَوَهَبۡنَا لَهُۥٓ أَهۡلَهُۥ وَمِثۡلَهُم مَّعَهُمۡ رَحۡمَهٗ مِّنَّا وَذِکۡرَىٰ لِأُوْلِی ٱلۡأَلۡبَٰبِ۴۳﴾ [ص: ۴۱-۴۳]

«و به یاد آور بندۀ ما ایّوب را وقتی پروردگارش را ندا داد که: همانا شیطان به من رنج و عذاب رسانده است. [به او فرمان دادیم:] پای خود را بر زمین بکوب، [چشمه­ای می‌جوشد] این [چشمۀ آبی] خنک برای شستشو و آشامیدنی است. و خانواده‌اش و همانند آنان را همراهشان به او بخشیدیم، که رحمتی از سوی ما و اندرزی برای خردمندان باشد».

در صحیح بخاری از قول انس چنین روایت شده است: «فردی بادیه­نشین در روز جمعه و در حالی که پیامبر rخطبه می­خواندند، وارد مسجد شد و گفت: ای رسول الله صلی الله علیه وسلم! اموال تباه شد و خانواده گرسنه ماند، پس برای ما دعا کن. پیامبر rدستانشان را بالا برده و دعا نمودند. بلافاصله ابر همچون کوه­ها بالا آمد و هنوز رسول الله rاز منبر پایین نیامده بودند که دیدم باران بر موهای ریششان می­ریخت.

در جمعۀ بعدی، همان بادیه­نشین یا فرد دیگری بلند شد و گفت: ای رسول الله صلی الله علیه وسلم! ساختمان‎ها خراب شد و اموال غرق گشت، پس برای ما دعا کن. پیامبر rدستانشان را بلند کرده و فرمودند: پروردگارا! در اطراف ما و نه بر ما [باران ببارد]. و به هر طرفی که اشاره می­کردند، ابرها پراکنده و دور می­شد.[۱]

هنوز هم اجابت دعای درخواست­کنندگان در صورتی که شروط دعا را رعایت نمایند، مشاهده می­شود و بسا اوقات، شنیده­ایم که مردم برای نماز استسقاء – طلب باران- رفته­اند و پیش از بیرون­آمدن از مسجد، برایشان باران باریده است. بنابراین اجابت دعا دلیلی قاطع بر یگانگی الله است.

[۱]– صحیح بخاری، شمارۀ حدیث: ۱۰۳۳٫

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …