علو (برتری) شأن همان است که اسامی «القدوس»، «السلام»، «الکبیر»، «المتعال» و آنچه که معانی آنهاست بصورت ضمنی و سایر صفات کمال وجلال الهی بصورت التزامی در پی دارند.
در زمینهی احدیت و یگانگی، برتر از آن است که ملکیت و دادپروری برای غیر او باشد و برتر از آن است که یاور یا مشاور (پشتیبان) و شفیعی داشته باشند که بتواند بدون اذن او امری را انجام دهد و بالاتر از آن است که امری بر او تحمیل یا پیشنهاد گردد.
از جنبهی عظمت و کبریا و ملکوت و قدرت والاتر آن است از اینکه به دلیل ذلت و یا برای نصرت منازع یا غلبهگر و یا دوست و یاوری بگیرد.
در عرصهی بینیازی برتر از آن است که همسر و فرزند یا پدر و همتا و نظیری داشته باشد و در کمال و زندگانی و قیومیت و قدرت والاست که او را مرگ و یا چرت و خواب و خستگی و دشواری فراگیرد.
از جنبهی کمال علم بالاتر از آن است که دچار غفلت و فراموشی شود یا اینکه ذرهای از علم او در آسمانها و زمین از او جدا گردد.
و در کمال حکمت و تحمید برتر است از اینکه چیزی را بیهوده بیافریند و یا خلقتی را بیفایده و بدون امر و نهی و رستاخیز و پاداش رها کند.
و در کمالات عدالت والاترست از آنکه ذرهای در حق احدی ظلم نماید و یا اینکه چیزی را از حسنات کسی از بین ببرد.
در اوج و کمال بینیازی و غنا از خوردن طعام و ارتزاق از غیر و یا احتیاج به دیگری قرار دارد.
در تمام صفاتی که خود را بدان وصف کرده است و یا رسولش او را به آنها توصیف نموده است برتر از هر گونه تعطیل و یا تمثیل است و پاک و منزه و عزیز و والا و مبارک و برتر است از تمامی آنچه که الوهیت و یا ربوبیت و یا اسماء و صفاتش را نقض نماید.
{وَلَهُ الْمَثَلُ الأَعْلَى فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ} ( روم ۲۷ ).
«و در آسمانها و زمین نمونه والاى [هر صفت برتر] از آن اوست و اوست شکست ناپذیر سنجیده کار».
نصوص وحی چه آنهایی که در قرآن و چه آنهایی که در سنت در این باب آمدهاند، مشخص و مشهور و فراوانند.