دلائل از قرآن بر کشتن مرتد با استدلال سلف به آیات کشتن کافرین (۲)

۲٫ وَعَنْ مُعَاذِ بنِ جَبَلٍ رضی الله عَنْه فی رَجُلٍ أَسْلَمَ ثم تَهَوَّدَ: ” لا أَجْلِسُ حَتى یُقْتَلَ قَضَاءُ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ” فَأُمَرَ بِهِ فَقُتِلَ.
ترجمه: «از معاذ بن جبل روایت است درباره مردی که مسلمان شده بود و سپس یهودی شده بود (گفت:) تا او کشته نشود؛ نمی‌نشینم، و این حکم خدا و رسول است، لذا دستور دادند او را کشتند.

۳٫ پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم که فرموده اند: « لَا یَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِلَّا بِإِحْدَى ثَلَاثٍ الثَّیِّبُ الزَّانِی وَالنَّفْسُ بِالنَّفْسِ وَالتَّارِکُ لِدِینِهِ الْمُفَارِقُ لِلْجَمَاعَهِ»
ترجمه: «ریختن خون هیچ مسلمانی جایز نیست؛ مگر بخاطر یکی از این سه مورد: فردی که ازدواج کرده باشد و بعد از آن مرتکب زنا شود، اگر انسان دیگری را بکشد، از روی قصاص کشته شود و شخصی که دین و آیین خویش را ترک کند و جماعت مسلمانان را رها کند».

لغت خارج شدن از دین یا (الرده) در چند فرموده‌ی دیگر اینگونه آمده است: «المارق من الدین التارک الاسلام». یعنی خارج شدن از دین و ترک کردن اسلام. «ارتداد بعد اسلام» یعنی بازگشتن (از دین) بعد اسلام. (ارتد بعد اسلامه) یعنی خارج شدنش بعد اسلامش. (رجل کفر بعد اسلام) یعنی مردی که بعد اسلام کافر شود. (یکفر بعد ایمانه) یعنی کافر می‌شود بعد ایمانش. (رجل یخرج من الاسلام یحارب الله عزوجل و رسوله) یعنی: مردی که خارج می‌شود از اسلام و با خدا و رسولش می‌جنگد.
همانطور که سابقاً هم ذکر نمودیم، در شرع ارتداد با این اوصاف آمده است: مرتد، کافر، المارق، المحارب، التارک للدین، کفر بعد اسلامه و کفر بعد ایمانه.
یعنی: از دین بازگشته، بی باور، خارج گشته، محارب، ترک کننده دین، کافر شدن بعد اسلامش و کافر شدن بعد ایمانش.

۴٫ اما اعمال کشتن مرتد در سنت: کشتن عرنی ها از سوی رسول الله صلی الله علیه وسلم، کشتن آن مردی که زن پدرش را نکاح کرده بود ، کشتن ابن خطل و فرمان به کشتن عبدالله بن ابی السرح و کشتن العنسی .

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …