دفاع از پیامبر و قرآن توسط یک پژوهشگر انگلیسی

دشمنان اسلام همواره با طرح شبهات و مطالب غیر علمی تلاش می کنند چهره ی اسلام را بد کرده و از اسلام آوردن افراد جلوگیری کنند اما آنها با عکس آنچه که پیش بینی می کردند روبه رو شدند و ما امروز شاهد این هستیم که روز به روز تعداد مسلمانان در اروپا، آمریکا و جهان غرب بیشتر می شود و مردم دنیا به این دین مقدس و آسمانی علاقه نشان می دهند.

اما آنچه که بیشتر برای من جالب است ایمان آوردن دانشمندان و محققان غرب است که برخی از آنها هم بعد از مطالعه و تحقیق بر روی آیات قرآن و اسلام، اعتراف کردند که قرآن کتابی است آسمانی که هیچ گونه تحریفی در آن صورت نگرفته است. به همین جهت در این مقاله می خواهم به معرفی یکی از محققین و پژوهشگران انگلیسی بپردازم که نامش «جان دیون پورت» است.

جان دیون پورت از نخستین کسانى است که در برابر تهمت‏هاى کشیش‏ها و دروغ‏ها و توهین‏هاى آنها درباره اسلام و پیامبر به پا خواست و به دفاع از حق و حقیقت پرداخت و اسلام واقعی را به مردم اروپا معرفی کرد. دیون پورت در ابتدا اتهاماتى را که علیه پیامبر صلی الله علیه و سلم در میان مردم اروپا منتشر شده بود را تقسیم بندی کرد و سپس به رد آنها پرداخت. این دانشمند انگلیسی ضمن رد این اتهامات، اسلام را یکى از قوى‏ترین و برترین ادیان می داند و معتقد است اسلام آمده تا مکاتب و فلسفه‏هاى بشرى را تحت تأثیر و نفوذ قرار دهد.

دیون پورت در دفاع از پیامبر و قرآن کتابی نوشت با عنوان «An Apology for Mohammed and Koran» که این کتاب برای اولین بار در سال ۱۸۶۹ میلادی در لندن منتشر شد و خوشبختانه این کتاب در دهه ی ۳۰ شمسی توسط «غلامرضا سعیدی» با عنوان «عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن» ترجمه شد که از آن تاریخ تا به امروز این کتاب چاپ و منتشر شده است.

جان دیون پورت در قسمتی از این کتاب درباره شخصیت پیامبر صلی الله علیه و سلم می‌نویسد: «محمد فرد عرب و ساده زیست بود که قبایل پراکنده ی کوچک و برهنه و گرسنه کشور خودش را به یک جامعه فشرده و مطیعی تبدیل کرد و در میان ملت های روی زمین آنها را با صفات و اخلاق تازه ای معرفی کرد. کمتر از ۳۰ سال با همین روش امپراتور قسطنطنیه را شکست داد و پادشاهان ایران را از بین برد. سوریه بین النهرین و مصر را فتح کرد و دامنه فتوحاتش را از اقیانوس اطلس تا کرانه دریای خزر و رود سیحون گسترش داد. آری محمد قهرمان همان مردی است که شور و حرارت و نبوغش توانست دینی را تاسیس کند که همان دین چنان قوی شد که پیروان زرتشت را به صورت چند جامعه پراکنده تنزل داد و پس از فتح هندوستان، کیش برهمنی سابق و همچنین کیش بودائی را که بسیار گسترش پیدا کرده بود را از بین برد و آن همه سرزمین ها را از حیطه اقتدار مسیحیت خارج کرد و به تدریج تمام قسمت های شرق و مستعمرات آفریقایی روم را از سرزمین مصر گرفته تا جبل الطارق تصرف کرد». (کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن / ص۶۵)

آری این واقعیتی است که هرگاه دانشمندان یا پژوهشگران غرب درباره ی قرآن و اسلام تحقیق کردند نه تنها عیبی در این دین و کتاب آسمانی ندیدند بلکه پس از بررسی و تحقیق به حق بودن آنها اعتراف کرده و ایمان آوردند و به دفاع از اسلام و قرآن پرداختند. اما متاسفانه افرادی جاهل بدون هیچ گونه شناخت و آگاهی از قرآن و اسلام علیه این مکتب پاک تبلیغات می کنند و شبهاتی را مطرح می کنند.

البته ما از این مخالفت ها و تبلیغات منفی ناراحت نیستیم چون تجربه ثابت کرده است هرچقدر که در مورد یک چیز تبلیغات سوء می شود و از آن منع می شود، مردم بیشتر به آن علاقه و حساسیت نشان می دهند.

به قول معروف «الانسان حریص علی ما منع»: «انسان از چیزی که منع شده است، حریص است».

لذا هرچقدر که دشمنان اسلام نسبت به این دین و قرآن تبلیغات منفی کنند و مردم را از روی آوردن به اسلام منع کنند و شبهاتی را مطرح کنند، این کارشان سبب پیشرفت اسلام و شناخته شدن قرآن می شود چنانچه امروز ما شاهد پیشرفت اسلام در جهان غرب هستیم.

به قول استاد «مرتضی مطهری» که می گوید: «من بر خلاف بسیارى از افراد از تشکیکات و ایجاد شبهه هایى که در مسائل اسلامى می شود – با همه علاقه و اعتقادى که به این دین دارم – به هیچ وجه ناراحت نمی شوم بلکه خوشحال مى ‏شوم؛ زیرا معتقدم و در عمر خود به تجربه مشاهده کرده ‏ام که این آیین مقدس آسمانى در هر جبهه از جبهه ‏ها که بیشتر مورد حمله و تعرض واقع شده با نیرومندى و سرافرازى و رونق بیشترى آشکار شده است». (نظام حقوق زن در اسلام/ ص۴۷)

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …