دعوت بسوى عقیده درست اسلامى توسط داعی

اولین ومهمترین کارى که یک داعى باید انجام دهد ، دعوت دادن مردم بسوى عقیده درست اسلامى مى باشد.

با کما تأسف باید گفت که امروزه بسیارى از مسلمانان جهان از عقیده درست اسلامى دور و حتى با آن مخالف ودر مقابل آن ایستاده ودر جنگ اند.

لذا داعی براى درست نمودن عقیده این دسته از مسلمانان وبرابرنمودن اعتقاداتشان با قرآن وسنّت صحیح رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم باید دو کارانجام دهد:
 
  (۱) بیان توحید ودیگر ارکان إیمانى.

یعنى داعی باید همانند رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم دعوتش را از توحید ودیگر مسایل امانى شروع کرده ومردم را نسبت به آنها آگاه سازد رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم مى فرمایند :

«أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى یَشْهَدُوا أَنْ لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَیُقِیمُوا الصَّلاَهَ، وَیُؤْتُوا الزَّکَاهَ، فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ عَصَمُوا مِنِّی دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ إِلَّا بِحَقِّ الإِسْلاَمِ، وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللَّهِ».

ترجمه : به من (از جانب الله متعال) دستور داده شده تا با مردم (کافر) بجنگم تا اینکه گواهى دهند که بجز الله دیگر معبود به حقى نیست وقطعا محمد فرستاده الله (متعال) است ، ونمازرا بر پادارند، وزکات را پرداخت نمایند ، زمانیکه این کارها را انجام دادند خونشان واموالشان را ازمن محفوظ نمودند مگر با حق اسلام وحساب آنها بر الله است.

(بخارى کتاب الإیمان . باب: {فإن تابوا وأقاموا الصلاه وآتوا الزکاه فخلوا سبیلهم} )
 
ورسول الله صلى الله علیه وآله وسلم زمانیکه معاذ بن جبل رضی الله عنه را به یمن فرستاند به او گفتند :

«إِنَّکَ تَأْتِی قَوْمًا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ، فَادْعُهُمْ إِلَى شَهَادَهِ أَنَّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَأَنِّی رَسُولُ اللهِ، …….».

ترجمه : تو بنزد قومى مى روى که آنها اهل کتاب (یهودى ویانصرانى) اند لذا (اوّل و قبل از هر چیز) آنها را دعوت نما تا گواهى دهند که بجز الله (متعال) دیگر معبود به حقى نیست وقطعا من (محمّد) فرستاده وپیامبر الله هستم…………..

( مسلم کتاب الإیمان . باب الدعاء إلى الشهادتین وشرائع الإسلام) .

ودر روایت صحیح بخارى آمده است که رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم به معاذبن جبل رضی الله عنه فرمودند :

«إِنَّکَ تَقْدَمُ عَلَى قَوْمٍ أَهْلِ کِتَابٍ، فَلْیَکُنْ أَوَّلَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ عِبَادَهُ اللَّهِ، …..»

ترجمه : تو بنزد قومى مى روى که آنها اهل کتاب (یهودى ویانصرانى) اند، لذا اولین چیزى که آنها را بدان دعوت مى دهى عبادت الله (متعال) باشد…………..

(صحیح بخارى کتاب الزکاه باب: لا تؤخذ کرائم أموال الناس فی الصدقه).

(۲) بیان  مزایا وخوبى های یکتا پرستى.

دومین کارى که داعی باید همانند رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم در این راستا انجام دهد باخبرنمودن مردم از مزایا وخوبیهاى توحید و یکتا پرستى مى باشد، تا با شنیدن مزایا تشویق شده وبسوى توحید ویکتا پرستى رو آورده وشرک وخرافات را رها سازند .

رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم در این راستا مى فرمایند :

«مَنْ مَاتَ وَهُوَ یَعْلَمُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ، دَخَلَ الْجَنَّهَ»

( مسلم کتاب الإیمان .  باب الدلیل على أن من مات على التوحید دخل الجنه قطعا).

ترجمه : هرکس وفات نمود در حالیکه (با یقین قلبی) مى دانست که بجز الله دیگر معبود به حقى نیست ، قطعا به بهشت خواهد رفت.

ودر حدیث صحیح دیگری این چنین فرموده اند :

«ذَاقَ طَعْمَ الْإِیمَانِ مَنْ رَضِیَ بِاللهِ رَبًّا، وَبِالْإِسْلَامِ دِینًا، وَبِمُحَمَّدٍ رَسُولًا»

ترجمه : مزّه إیمان را کسى چشیده است که راضى گشته که الله (متعال) پرودگار او ، اسلام دین او ، ومحمّد صلى الله علیه وآله وسلم پیامبر او باشد.

( مسلم کتاب الإیمان . باب الدلیل على أن من رضی بالله ربا ……….).

وازانس بن مالک رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلى الله علیه وآله وسلم فرمودند:

” ثَلاَثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ وَجَدَ حَلاَوَهَ الإِیمَانِ: أَنْ یَکُونَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَیْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا، وَأَنْ یُحِبَّ المَرْءَ لاَ یُحِبُّهُ إِلَّا لِلَّهِ، وَأَنْ یَکْرَهَ أَنْ یَعُودَ فِی الکُفْرِ کَمَا یَکْرَهُ أَنْ یُقْذَفَ فِی النَّارِ “
ترجمه : سه چیز اگر در کسى بود شیرنى إیمان را یافته است : اینکه الله ورسولش بنزد او ازدیگران محبوبتر باشد، واینکه فردى را که دوست مى دارد ، دوستش نداشته باشد مگر براى (رضای) الله، واینکه ناپسند بدارد ازاینکه به کفر بازگردد همانگونه که ناپسند مى دارد که در آتش انداخته شود.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …