دعایی که بین اقامه و تکبیره الاحرام خوانده می‌شود

س: دعای مسنون بین اقامه و تکبیره الاحرام چیست؟
 
ج: سنت این است، هنگامی که اقامه گفته می‌شود شنوندگان الفاظی را که اقامه کننده می‌گوید تکرار کنند، چون که اقامه، اذان دوم است و مثل اذان به آن جواب گفته می‌شود، با این تفاوت وقتی که اقامه کننده (حیّ علی الصلاه و حیّ علی الفلاح) را می‌گوید شنونده به جای آن (لاحول و لا قوّه الاّ بالله) بگوید، و به وقت گفتن (قد قامت الصّلاه) خود همین الفاظ را در جواب بگوید و جمله‌ی اقامها الله را نگوید چون حدیثی که در این باره آمده ضعیف است و از حدیث صحیح ثابت است که رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده است «إذَا سَمِعتُم المُؤذِّن فُقُولُوا مِثلَ مَایقُولُ».[۱]
 
«هر گاه (ندای) مؤذن را شنیدید آنچه را که می‌گوید شما هم بگویید».
 
این حدیث، اذان و اقامه هر دو را شامل می‌شود چون هر دو اذان نامیده می‌شوند هر گاه اقامه کننده (لا إله الاّ الله) را به پایان می برد، شنوندگان بر پیامبر صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ درود و سلام فرستاده و دعای (اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ اَلدّعوَهِ الـتّامّهِ والصّلاه القَائِمَهِ…) را بخوانند، همان طور که پس از اتمام اذان نیز همین دعا را می خوانند دلیلی نیافته‌ایم مبنی بر اینکه علاوه از این دعا، دعای دیگری بین اقامه و تکبیره الاحرام مشروع است.
 
 و بالله التوفیق، و صلی الله علی نبینا محمد و آله و صحبه و سلم
 
فتاوای انجمن دایمی مباحث علمی و افتا (۶/۸۹-۹۰)

[۱]. مسلم (۳۸۴)

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …