دعاهای از قرآن و سنت

اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ کُلُّهُ، اللَّهُمَّ لاَ قَابِضَ لِمَا بَسَطْتَ، وَلاَ بَاسِطَ لِمَا قَبَضْتَ، وَلاَ هَادِیَ لِمَنْ أَضْلَلْتَ، وَلاَ مُضِلَّ لِمَنْ هَدَیْتَ، وَلاَ مُعْطِیَ لِمَا مَنَعْتَ، وَلاَ مَانِعَ لِمَا أَعْطَیْتَ، وَلاَ مُقَرِّبَ لِمَا بَاعَدْتَ، وَلاَ مُبَاعِدَ لِمَا قَرَّبْتَ، اللَّهُمَّ ابْسُطْ عَلَیْنَا مِنْ بَرَکَاتِکَ، وَرَحْمَتِکَ، وَفَضْلِکَ، وَرِزْقِکَ، اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ النَّعِیمَ الْمُقِیمَ الَّذِی لاَ یَحُولُ وَلاَ یَزُولُ، اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ النَّعِیمَ یَوْمَ الْعَیْلَهِ، وَالأَمْنَ یَوْمَ الْخَوْفِ، اللَّهُمَّ إِنِّی عَائِذٌ بِکَ مِنْ شَرِّ مَا أَعْطَیْتَنَا وَشَرِّ مَا مَنَعْتَنَا، اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیْنَا الإِیمَانَ وَزِیِّنْهُ فِی قُلُوبِنَا، وَکَرِّهْ إِلَیْنَا الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ، وَاجْعَلْنَا مِنَ الرَّاشِدِینَ، اللَّهُمَّ تَوَفَّنَا مُسْلِمِینَ، وَأَحْیِنَا مُسْلِمِینَ، وَأَلْحِقْنَا بِالصَّالِحِینَ غَیْرَ خَزَایَا وَلاَ مَفْتُونِینَ، اللَّهُمَّ قَاتِلِ الْکَفَرَهَ الَّذِینَ یُکَذِّبُونَ رُسُلَکَ، وَیَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِکَ، وَاجْعَلْ عَلَیْهِمْ رِجْزَکَ وَعَذَابَکَ، اللَّهُمَّ قَاتِلْ کَفَرَهَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ، إِلَهَ الْحَقِّ [آمِینْ] ———————–
خدایا! همه ستایش خاص توست، خدایا! آنچه را که تو گسترده‌ای، جمع‌کننده‌ای برای آن نیست و آنچه را که تو درهم کشیده‌ای، گسترنده‌ای برای آن نیست، آنکه را که تو گمراه کرده باشی برای وی هدایتگری نیست و آنکه را تو هدایت کرده باشید برای وی گمراه‌کننده‌ای نیست و آنچه را که تو منع کرده باشی عطاکننده‌ای برای آن نیست و آنچه را که تو عطا نموده باشی، منع کننده‌ای برای آن نیست و برای آنچه را که تو عطا نموده باشی، منع‌کننده‌ای برای آن نیست و برای آنچه که تو دور نموده‌ای نزدیک‌کننده‌ای نیست و برای آنچه که تو نزدیک نموده‌ای دور کننده‌ای نیست و از برکات و رحمت و فضل و روزی‌ات بر ما گسترده گردان، خدایا! من نعمت پابرجا که دگرگون و زایل نگردد از تو درخواست می‌نمایم، خدایا! در روز تنگدستی، نعمت و در روز خوف و هراس، امنیت را از تو درخواست می‌کنم، خداوندا! از آنچه که به ما عطا نموده‌ای و از شرّ آنچه که ما را از آن منع نموده‌ای به تو پناه می‌برم و خدایا! ایمان را نزد ما محبوب و آن را در دلهایمان مزیّن و آراسته گردان و کفر و بدی و سرکشی را نزد ما کریه و زشت گردان و ما را از راه‌یافتگان قرار ده و ما را با مسلمانی زنده گردان و بدون خواری و گرفتاری مرا به نیکوکاران ملحق نما، خدایا! کافرانی را که پیامبران تو را تکذیب می‌نمایند و از راه تو جلوگیری و ممانعت می‌نمایند از بین ببر و خشم و عذاب خود را بر آن قرار ده، خدایا! کافرانی که کتاب (اهل کتاب) دریافت نموده‌اند نابود و از بین ببر، ای معبود بحق.

أحمد بلفظه، ۳/ ۴۲۴، و۲۴/ ۲۴۶، برقم ۱۵۴۹۲، وما بین المعقوفین للحاکم، ۱/ ۵۰٧، ۳/ ۲۳- ۲۴، وأخرجه البخاری فی الأدب المفرد، برقم ۶۹۹، وصححه الألبانی فی تخریج فقه السیره، ص ۲۸۴، وفی صحیح الأدب المفرد للبخاری، برقم ۵۳۸، ص ۲۵۹، وقال محققو المسند، ۲۴/ ۲۴۶: رجاله ثقات.

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …