در نعمتهای الهی تفکر نمودن

حضرت رسول الله صلى الله علیه وسلم می‌فرماید:

«در نعمتهای خداوند تفکر کنید و در ذات خداوند تفکر نکنید».
(رواه الطبرانی فی الأوسط والبیهقی فی الشعب وحسنه الألبانی).

از اموری که برای شخص مسلمان بارها در شبانه‌روز تکرار می‌شود، احساس و درک نعمتهای الهی بر وی می‌باشد، چقدر از نعمتهای الهی در شبانه‌روز می‌بیند و می‌شنود که بر او واجب می‌گردد در آنها تفکر وتأمل نماید و شکر ستایش خدا را بخاطر آن نعمت‌ها به جای آورد.

۱-آیا نعمت خدا بر خودت احساس نموده‌ای هنگامی که به مسجد می‌روی، که چقدر از مردم در اطراف تو هستند که از این نعمت محرومند، به خصوص هنگام حضور در نماز صبح، که به خانه‌های مسلمان وقتی نگاه می‌افکنی همچنان مردگان در خواب عمیق فرو رفته‌‌اند؟

۲-آیا نعمت خدا را بر خود احساس کرده‌ای هنگامی که در کوچه و خیابان راه می‌روی، و مناظر گوناگون را مشاهده می‌کنی، یکی با ماشین تصادف کرده، دیگری صدای شیطان (ترانه) از ماشینش بلند است و دیگری …

۳-آیا هنگامی که درباره گرسنگی در جهان و سیلاب و انتشار بیماریها، و وقوع حادثه‌ها، زلزله و جنگ‌ها و مهاجرت‌ها و غیره … می‌‌شنوی یا در روزنامه‌ها می‌خوانی نعمت خداوند را بر خودت دیده و احساس نموده‌ای؟

می‌گویم: بدون شک بنده موفق آن کسی است که هرگز نعمت‌های خداوند از قلب و افکارش پنهان نمی‌گردد بلکه در هر موقف و حالتی خدا را ستایش می‌کند، و بخاطر آن نعمت‌های فراوانی که به وی ارزانی داشته است، از نعمت دین، تندرستی و سلامتی، امن و امان و خوشی و … قدردانی کرده و شکرش را بجا می‌آورد.

در حدیث آمده است که پیامبر صلى الله علیه وسلم فرمود: «کسی که شخص (مصیبت‌زده) مبتلای را ببیند پس بگوید:
«الْحَمْدُ ِللهِ الَّذِیْ عَافَانِیْ مِمَّا ابْتَلاَکَ بِهِ وَفَضَّلَنِیْ عَلَى کَثِیْرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِیْلاً». (ستایش خدایى را که از آنچه تو را بدان مبتلا ساخته و مرا از آن، عافیت بخشیده است، و بر بسیارى از مخلوقات، برترى داده است). هرگز آن بلا و مصیبت به وی نمی‌رسد».

خداوند می‌فرماید:

﴿فَاذْکُرُوا آلاءَ اللَّهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ﴾. (الأعراف: ۶۹).
(نعمتهای خدا را به یاد آورید که شاید رستگار شوید).

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …