پاسخ
ابن قیم می گوید: مهجور قرار دادن و ترک کردن قرآن بر چند نوع است:
۱ گوش ننهادن وایمان نیاوردن به آن است.
۲ ترک عمل به آن است،هرچند که آن را بخواند وبه آن ایمان آورد.
۳ ترک حاکمیت وداوری طلبیدن از آن است.
۴ ترک تدبر وفهم معانی آن است.
۵ ترک شفاخواستن و درمان جستن از آن است در بیماریهای دلها.
پیامبر صلی الله علیه و سلم به عبدالله بن عمرو فرمود: اقرأ القرآن فی سبع (روایت بخاری) یعنی: قرآن را در هفت روز ختم کن.و طبق فرمایش پیامبر
عبدالله ابن مسعود وعثمان و زید رضی الله عنهم نیز در هر هفته یک ختم میکردند.
عبدالله بن احمد بن حنبل گفت که پدرم یعنی امام احمد بن حنبل در هر هفته یک حتم میکرد.
علماء گفته اند که اگر کسی در هر چهل روز قرآن را ختم نکند مثل اینست که قرآن را هجر کرده است،
بنابراین ختم نکردن قرآن حداقل در هر چهل روز مکروه هست، زیرا موجب نسیان قرآن و عمل به آن میشود…
الشیخ محمد صالح المنجد در جواب این سوال پایین میفرماید :
السؤال: ما حکم هجر القرآن ، وکم من الوقت حتىیعتبر الفرد هاجرا للقرآن ؛ لأنی سمعت أحد الإخوان یقول ثلاثه أیام ؟
جواب :غیر أن ذلک لا یعنی وجوب تلاوه القرآن فی کل وقت وحین ، ولا یلزم منه القول بأن مَن لم یقرأ مِن القرآن شیئا مده معینه ، أنه مستحق للإثم والعقوبه ، وذلک لسببین :لیس فی الکتاب والسنه ما یدل على أن قراءه القرآن الکریم فرض واجب على کل مسلمفی کل ثلاثه أیام أو فی کل شهر
ترجمه
ازش سوال کردند که حکم ترک قران چیست و چند وقت اگر قران نخوانیم جزو هجرکنندگان قران میشویم چون از یکی از برادران شنیدم که میگفت سه روز جواب : نه اینجوری نیست .قرآن در هر زمانی واجب است که خوانده شود و اینگونه نیست که اگر در مدت معینی خوانده نشود فرد دچار عقوبت میشود.
در هیچ جای قرآن نیامده که بر هر فرد مسلمانی واجب است که در مدت معینی مثلا سه روز قرآن را بخواند وگرنه معصیت کار میشود…