هر کس معبودی غیر از الله را با هر نوع عبادتی پرستش کند، او به الله شرک ورزیده است، فرق نمیکند که آن معبود انسان، یا جن، یا بت باشد؛ زیرا عبارت: «غیر الله» همۀ مخلوقات را شامل میگردد. دلیل این گفته اینست که رسول الله صلی الله علیه و سلم در میان مردمانی مبعوث گردید که در پرستش و عبادات خود گروههای پراگنده و گونا گونی بودند: بعضی از آنان ماه و خورشید را میپرستیدند، و بعضی دیگر صالحین را، و بعضی هم فرشتگان را میپرستیدند، و بعضی از آنان پیامبران را، و بعضی دیگر سنگها و درختان را میپرستیدند.
و رسول الله صلی الله علیه و سلم با همه این اصناف و گروههای مشرکین جنگیدند و فرقی بین آنها قائل نبودند.
دلیل آن، این آیه کریمه میباشد: ﴿وَقَٰتِلُوهُمۡ حَتَّىٰ لَا تَکُونَ فِتۡنَهٞ وَیَکُونَ ٱلدِّینُ کُلُّهُۥ لِلَّهِۚ فَإِنِ ٱنتَهَوۡاْ فَإِنَّ ٱللَّهَ بِمَا یَعۡمَلُونَ بَصِیرٞ٣٩﴾ [الأنفال: ۳۹]. «و با آنان بجنگید تا فتنهای باقی نماند (یعنی: تا مسلمانی یافته نشود که در دین خویش مورد آزار قرار گیرد) و دین، همه خالصانه از آن الله گردد، پس اگر دست برداشتند، قطعا الله به آنچه انجام میدهند، بیناست».
و دلیل اینکه در آنگاه مردمانی بودند که خورشید و ماه را میپرستیدند، فرمودۀ الله متعال است: ﴿لَا تَسۡجُدُواْ لِلشَّمۡسِ وَلَا لِلۡقَمَرِ وَٱسۡجُدُواْۤ لِلَّهِۤ ٱلَّذِی خَلَقَهُنَّ إِن کُنتُمۡ إِیَّاهُ تَعۡبُدُونَ٣٧﴾ [فصلت: ۳۷]. «نه برای خورشید و نه برای ماه سجده کنید، تنها برای الله که آنها را آفریده است، سجده کنید اگر واقعا او را عبادت و پرستش میکنید».
و دلیل اینکه در آنگاه گروهی بودند که صالحین را میپرستیدند، این فرمودۀ الله سبحانه و تعالی است: ﴿قُلِ ٱدۡعُواْ ٱلَّذِینَ زَعَمۡتُم مِّن دُونِهِۦ فَلَا یَمۡلِکُونَ کَشۡفَ ٱلضُّرِّ عَنکُمۡ وَلَا تَحۡوِیلًا۵۶ أُوْلَٰٓئِکَ ٱلَّذِینَ یَدۡعُونَ یَبۡتَغُونَ إِلَىٰ رَبِّهِمُ ٱلۡوَسِیلَهَ أَیُّهُمۡ أَقۡرَبُ وَیَرۡجُونَ رَحۡمَتَهُۥ وَیَخَافُونَ عَذَابَهُۥٓۚ إِنَّ عَذَابَ رَبِّکَ کَانَ مَحۡذُورٗا۵٧﴾ [الإسراء: ۵۶-۵۷]. «بگو: کسانی را که به جز الله، خدا میپنداشتید (به کمک) بخوانید، پس (خواهید دید که آنها) نه توانایی دفع زیان و رفع بلا را از شما دارند، و نه میتوانند آن را دگرگون سازند. آن کسانی را که کافران به فریاد میخوانند، خود به سوی پروردگارشان تقرب میجویند؛ تا بدانند که کدام یک از آنان به او تعالی – به وسیله طاعت و عبادت – نزدیکترند، و به رحمت وی امیدوارند و از عذابش میترسند. چرا که عذاب پروردگارت (چنان شدیدست که) باید از آن خویشتن را دور و برحذر داشت».
عبدالله بن عباس رضی الله عنهما میفرماید: «این آیه در مورد کسانی که عیسی و مادرش و عزیر را میپرستیدند نازل گردیده است»، و ابن مسعود رضی الله عنه میفرماید: «این آیه در مورد کسانیکه فرشتگان را میپرستیدند نازل شده است». این دو روایت را طبری در تفسیر خویش روایت کرده است.
و الله تعالی در بیان بیزاری و برائت پیامبران – که مورد پرستش قرار گرفتهاند – از پرستش کنندگانشان، میفرماید: ﴿وَیَوۡمَ نَحۡشُرُهُمۡ جَمِیعٗا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِینَ أَشۡرَکُواْ مَکَانَکُمۡ أَنتُمۡ وَشُرَکَآؤُکُمۡۚ فَزَیَّلۡنَا بَیۡنَهُمۡۖ وَقَالَ شُرَکَآؤُهُم مَّا کُنتُمۡ إِیَّانَا تَعۡبُدُونَ٢٨ فَکَفَىٰ بِٱللَّهِ شَهِیدَۢا بَیۡنَنَا وَبَیۡنَکُمۡ إِن کُنَّا عَنۡ عِبَادَتِکُمۡ لَغَٰفِلِینَ٢٩﴾ [یونس: ۲۸-۲۹]. «روزی که همۀ ایشان را گرد میآوریم و سپس به آنانی که شرک آوردهاند میگوییم: شما و معبودهایتان در جای خود بایستید، پس آنها را از هم جدا میسازیم، و معبودهایشان میگویند: هرگز شما ما را نمیپرستیدید. همین بس که اللهأ میان ما و شما گواه است که ما بدون شک از عبادت شما بی خبر بودهایم (و از این کار شما بیزار و بری و متنفریم)».
و دلیل اینکه آنگاه کسانی بودند که فرشتگان را میپرستیدند، این قول الله تعالی است که میفرماید: ﴿وَیَوۡمَ یَحۡشُرُهُمۡ جَمِیعٗا ثُمَّ یَقُولُ لِلۡمَلَٰٓئِکَهِ أَهَٰٓؤُلَآءِ إِیَّاکُمۡ کَانُواْ یَعۡبُدُونَ۴٠ قَالُواْ سُبۡحَٰنَکَ أَنتَ وَلِیُّنَا مِن دُونِهِمۖ بَلۡ کَانُواْ یَعۡبُدُونَ ٱلۡجِنَّۖ أَکۡثَرُهُم بِهِم مُّؤۡمِنُونَ۴١﴾ [سبأ: ۴۰-۴۱].«روزی که الله همگی آنان را گرد میآورد و سپس به فرشتگان میگوید: آیا اینها بودند که شما را میپرستیدند؟ فرشتگان میگویند: (الهی) تو (از هر گونه شریک و همتا) منرهی، و تنها خودت یار و یاور ما هستی نه آنان، بلکه ایشان جنیان را میپرستیدند، اکثرشان به جنیان ایمان داشتهاند». و به این گونه میتوان آیات زیادی یاد کرد.
بنا بر این، باز هم تاکید میکنیم و میگوییم: شرک همان عبادت غیر الله است (مانند: استغاثه از قبور که عبادت، دعا و طلب نیاز برای مرده میباشد).
پس پرستش پیامبر شرک است، و عبادت اولیا شرک است، و بت پرستی هم شرک است، و عبادت کسیکه دربارهاش معتقد نفع و ضرری باشیم نیز شرک است، و عبادت کسیکه او را فقط واسطه یا شفاعتگر میپنداریم هم شرک است. (همۀ موارد مذکور – بلا استثناء – ضمن دایرۀ شرک قرار میگیرد).