الله متعال میفرماید: {أَلَمۡ تَرَ إِلَى ٱلَّذِینَ أُوتُواْ نَصِیبٗا مِّنَ ٱلۡکِتَٰبِ یُؤۡمِنُونَ بِٱلۡجِبۡتِ وَٱلطَّٰغُوتِ وَیَقُولُونَ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ هَٰٓؤُلَآءِ أَهۡدَىٰ مِنَ ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ سَبِیلًا}
النساء: ۵۱٫
«آیا آیا کسانی را که بهرهای از کتاب یافتهاند، ندیدی که به شرک و خرافات و معبودان باطل گرایش دارند و دربارهی کافران میگویند:
«اینها بیش از مسلمانان بر راه هدایتاند»؟
و میفرماید: ﴿قُلۡ هَلۡ أُنَبِّئُکُم بِشَرّٖ مِّن ذَٰلِکَ مَثُوبَهً عِندَ ٱللَّهِۚ مَن لَّعَنَهُ ٱللَّهُ وَغَضِبَ عَلَیۡهِ وَجَعَلَ مِنۡهُمُ ٱلۡقِرَدَهَ وَٱلۡخَنَازِیرَ وَعَبَدَ ٱلطَّٰغُوتَ﴾ المائده: ۶۰٫
«بگو: آیا شما را از کسانی آگاه کنم که کیفرشان نزد الله از این هم بدتر است؟ کسانی که الله، آنان را از رحمتش دور نمود و بر آنها خشم گرفت و برخی از آنان را بوزینه و خوک گردانید و (نیز) آندسته از آنها که معبودان باطل را پرستیده
اند»؟
همچنین میفرماید: ﴿قَالَ ٱلَّذِینَ غَلَبُواْ عَلَىٰٓ أَمۡرِهِمۡ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیۡهِم مَّسۡجِدٗا﴾ الکهف: ۲۱٫
«آنانکه بر کارشان دست یافتند (و سررشتهی کار را در دست گرفتند)، گفتند: بر غارشان مسجدی میسازیم».
ابوسعید خدری میگوید: رسول الله فرمود:
«لَتَتَّبِعُنَّ سَنَنَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ حذو القذّه، حَتَّى لَوْ دَخَلُوا فجُحْرِ ضَبٍّ؛ لَدَخَلْتُمُوهُ، قَالُوا: یَا رَسُولَ اللَّهِ! الْیَهُودُ وَالنَّصَارَى؟ قَالَ:«فَمَنْ».
روایت بخاری و مسلم.
یعنی: «شما، مو به مو از روش پیشینیان پیروی خواهید کرد.
حتی اگر آنان وارد سوراخ سوسماری شدند، شما نیز وارد آن میشوید». اصحاب گفتند: هدف شما، یهود و نصاراست؟ فرمود: «پس هدفم کیست؟
مسلم/ از ثوبان روایت کرده است که رسول الله فرمود:
«إِنَّ اللَّهَ زَوَى لِیَ الأَرْضَ، فَرَأَیْتُ مَشَارِقَهَا وَمَغَارِبَهَا، وَإِنَّ أُمَّتِی سَیَبْلُغُ مُلْکُهَا مَا زُوِیَ لِی مِنْهَا، وَأُعْطِیتُ الْکَنْزَیْنِ الأَحْمَرَ وَالأَبْیَضَ، وَإِنِّی سَأَلْتُ رَبِّی لأُمَّتِی أَنْ لا یُهْلِکَهَا بِسَنَهٍ عَامَّهٍ، وَأَنْ لا یُسَلِّطَ عَلَیْهِمْ عَدُوًّا مِنْ سِوَى أَنْفُسِهِمْ، فَیَسْتَبِیحَ بَیْضَتَهُمْ، وَإِنَّ رَبِّی قَالَ: یَا مُحَمَّدُ! إِنِّی إِذَا قَضَیْتُ قَضَاءً فَإِنَّهُ لا یُرَدُّ وَإِنِّی أَعْطَیْتُکَ لأُمَّتِکَ أَنْ لا أُهْلِکَهُمْ بِسَنَهٍ عَامَّهٍ، وَأَنْ لا أُسَلِّطَ عَلَیْهِمْ عَدُوًّا مِنْ سِوَى أَنْفُسِهِمْ، فیَسْتَبِیحُ بَیْضَتَهُمْ وَلَوِاجْتَمَعَ عَلَیْهِمْ مَنْ بِأَقْطَارِهَا (أَوْ قَالَ مَنْ بَیْنَ أَقْطَارِهَا) حَتَّى یَکُونَ بَعْضُهُمْ یُهْلِکُ بَعْضًا وَیَسْبِی بَعْضُهُمْ بَعْضًا».
یعنی: «الله متعال زمین را برایم هموار ساخت و من شرق و غرب آن را دیدم؛ حکومت امتم تا بدانجا که دیدم، خواهد رسید. و گنجینههای سرخ و سفید به من داده شد.
و از پروردگارم خواستم که امتم را بهیکباره با خشکسالی فراگیری نابود نکند و بر آنها دشمن بیگانهای که نسلشان را بر چیند، مسلط نگرداند.
پروردگارم به من فرمود: ای محمد! آنگاه که چیزی فیصله و مقدَّر کنم، برگشت ندارد
دربارهی امتت وعده دادم که آنها را به یکباره با خشکسالی فراگیری، هلاک نکنم. همچنین وعده دادم که دشمن بیگانهای که آنان را ریشهکن کند، بر آنها چیره نسازم؛ هرچند نیروهای کفر از هر سو بر آنها حملهور باشند. البته تا زمانی که در جنگهای داخلی یکدیگر را به قتل برسانند و از همدیگر اسیر بگیرند».
برقانی در صحیح خود، افزون بر این آورده است:
«وإنّما أخاف على أمّتی الائمه المضلّین وإذا وَقع علیهم السیف لم یرفع إلى یوم القیامه ولا تقُومُ السّاعه حتى یلحق حیٌّ من أمّتی بالمشرکین، وحتّى تُعبد فئام من أمَّتی الأوثان، وإنّه سیکون فی اُمّتی کذّابون ثلاثون، کلُّهم یزعم أنّه نبّی، وأنا خاتم النّبیین لا نبیَّ بعدی، ولا تزالُ طائفه من اُمّتی على الحقِّ منصوره، لا یضُرُّ هم مَن خذَلَهم ولا مَن خالَفَهم حتّى یأتی أمر الله تبارک وتعالى».
یعنی: «من برای امتم از ناحیهی رهبران گمراهکنننده نگرانم؛
و آنگاه که بر ضد یکدیگر شمشیر بکشند، تا قیامت، شمشیر از میانشان برداشته نخواهد شد. و قیامت برپا نمیشود، مگر اینکه گروهی از امتم به مشرکان میپیوندند و نیز گروه زیادی از امتم بتپرست و مشرک میشوند! و در میان امتم سی کذاب و مدعی دروغین نبوت ظهور خواهند کرد، در حالی که من خاتم پیامبرانم و پس از من پیامبری نخواهد آمد. و گروهی از امتم همواره در مسیر حق خواهند ماند و از سوی الله یاری خواهند شد که مخالفت و عدم همراهی دیگران، زیانی به ایشان نمیرساند تا اینکه فرمان الله مبنی بر برپایی قیامت فرا رسد».
ش