درس های منهجی (۷)

تبعیت از رسول الله صلی الله علیه و سلم :

«فلَا وَرَبِّکَ لَا یُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَا یَجِدُوا فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» [۴:۶۵]

(نه، چنین نیست، به خدای تو سوگند، ایمان نخواهند داشت تا این که در مورد مشاجرات و اختلافات میان خود، تو را قاضی و داور قرار دهند و نسبت به حکم تو در درون خود، هیچ‌گونه ناراحتی و ملالی نداشته باشند و کاملاً تسلیم (قضاوت و حکم تو) باشند).

قال رسول اللَّه صَلّى اللهُ عَلَیْهِ وسَلَّم: «إِنَّ مَثَل مَا بعَثنی اللَّه بِهِ منَ الْهُدَى والْعلْمِ کَمَثَلَ غَیْثٍ أَصَاب أَرْضاً فکَانَتْ طَائِفَهٌ طَیبَهٌ، قبِلَتِ الْمَاءَ فأَنْبَتتِ الْکلأَ والْعُشْبَ الْکَثِیرَ، وَکَانَ مِنْهَا أَجَادِبُ أَمسکَتِ الماءَ، فَنَفَعَ اللَّه بها النَّاس فَشَربُوا مِنْهَا وسَقَوْا وَزَرَعَوا. وأَصَابَ طَائِفَهً أُخْرَى، إِنَّمَا هِیَ قِیعانٌ لا تُمْسِکُ ماءً وَلا تُنْبِتُ کَلأً. فَذَلِکَ مَثَلُ مَنْ فَقُهَ فِی دِینَ اللَّه، وَنَفَعَه ما بعَثَنِی اللَّه به، فَعَلِمَ وعَلَّمَ، وَمثلُ مَنْ لَمْ یَرْفَعْ بِذلِکَ رَأْساً وِلَمْ یَقْبَلْ هُدَى اللَّهِ الذی أُرْسِلْتُ بِهِ» «فقُهَ» بِضم الْقَافِ عَلَى الْمَشْهُورِ، وقیلَ: بکَسْرِهَا، أَیْ: صارَ فَقِیهاً.

از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده است که پیامبرصلی الله علیه وسلم فرمودند:

(هدایت و علمی که خداوند مرا بدان مبعوث فرموده است، مانند بارانی است که بر زمینی می‌بارد؛ قسمتی از زمین که پاک و حاصلخیز است، آب را فرو می‌گیرد و چراگاه و گیاه بسیاری را می‌رویاند، و قسمتی از آن که سخت است، آب را بر روی خود نگه می‌دارد و فرو نمی‌برد، اما خداوند مردم را با آن بهره‌مند می‌سازد که می‌آشامند و در زمین با آن آبیاری و کشاورزی می‌کنند و همین باران به قسمت دیگری از زمین می‌رسد که جز بیابانی خشک نیست و آن را در خود نگاه نمی‌دارد و کشت و زرعی به بار نمی‌آورد. (نه در خود فرو می‌برد، نه نگه می‌دارد) همچنین است مثل کسی که در دین خدا فقیه شود و خداوند با رسالت من به او نفع برساند، خود بیاموزد و به مردم بیاموزاند و مثال کسی که بدین نعمت (علم و هدایت دین) سرافراز نشود و هدایت خدا را که من برای آن مبعوث شده‌ام، قبول نکند).

(صحیح مسلم الصفحه أو الرقم: ۲۲۸۲/، صحیح البخاری الصفحه أو الرقم: ۷۹)

مقاله پیشنهادی

به صبر کنندگان مژده بده

ما از آنِ الله هستیم و به سوی او برمی‌گردیم تا به هرکس هر عملی …