خیر و اراده پروردگار

عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ

مَنْ یُرِدِ اللَّهُ بِهِ خَیْرًا یُصِبْ مِنْهُ

ابوهریره رضی الله عنه گفت که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

{{ هرگاه الله عزوجل اراده خیری نسبت به بندش داشته باشه دچار بلاء ومصیبتش میکنه }}

المصدر : صحیح البخاری الصفحه أو الرقم: ۵۶۴۵/ المصدر : التمهید الصفحه أو الرقم: ۱۳/۱۱۹ المصدر صحیح الجامع الصفحه أو الرقم: ۶۶۱۰٫

شــــــــــرح وتفســــــــــیر

أمَّا (یُصِب منه)، فالمعنى: أنَّ الله یُقدِّر علیه المصائبَ حتَّى یَبتلیَه بها: أیصبِر أم یضجَر؟

وأمَّا (یُصَب منه)، فهی أعمُّ؛ أی: یُصابُ من الله ومن غیره، وإنَّما کانتِ الإصابه خیرًا؛ لِما فیها من اللُّجوء إلى المَولى، ولِما فیها مِن تکفیرِ السیِّئات أو تحصیلِ الحَسنات، أو هما جمیعًا…

این عبارت می تواند به دو صورت خوانده شود..

یصب منه (با کسر صاد) پس با این تلفظ معنایش اینگونه می شود که “هر گاه الله عزوجل به بنده اش اراده ی خیر بفرماید او را دچار بلا و مصیبت میکند”.

پس او را امتحان می کند که آیا صبر پیشه می کند یا جزع و فزع و ناراحتی می کند؟!

یصب منه (با فتحه ی صاد) پس با این تلفظ معنایش این گونه می شود که ” هر گاه الله عزوجل به بنده اش اراده ی خیر بفرماید پس آن بنده دچار سختی و مصیبت می شود”.

یعنی هم از سوی الله و هم از سوی مردمان.و در کل رسیدن سختی خیر و برکت است

چرا که سبب پناه بردن و التماس به درگاه پروردگار است و همچنین باعث پوشاندن گناهان یا کسب نیکی و خیرات و یا هر دویشان می شود.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …