خودت را محاسبه کن

دفترچه یادداشتی برای خود تهیه کن و پیش خود نگه دار تا بوسیله آن خودت را محاسبه کنی و نکات منفی خویش را به یاد آوری و زندگیت را با رفع کاستی‌هایت، سپری نمایی. عمرس می‌گوید: خودتان را محاسبه کنید پیش از آنکه محاسبه شوید و خود را بسنجید قبل از آنکه سنجیده شوید و خود را برای قیامت آماده نمایید.

روزانه سه اشتباه در زندگی ما تکرار می‌شود:

اول: ضایع کردن وقت.

دوم: سخن بیهوده گفتن؛ در حدیث آمده است: «از خوبی اسلام شخص است که کارهای بیهوده را رها کند».

سوم: توجه بی‌مورد و بیش از حد به مسایل پیش پاافتاده مانند گوش دادن به شایعات و سخنان بی‌اساس، توجه به توقعات و انتظارات نابجا و اهتمام ورزیدن به توقعات و خیالات افراد وسواس و خیال باف و نیز نگرانی از غم و اندوه آینده و ناراحتی فعلی؛ این امر، یکی از موانع سعادت و آرامش خاطر است.

شاعری می‌گوید:

ألا عم صباحاً أیها الطلل البالی   وهی یعمن من کان فی العصر الخالی

«صبح بخیر ای تپه‌های خشک! آیا پیشینیان، صبح خوبی بسر کردند»؟

وهـل یعـمـن إلا سـعیــد مـنـعــم   قلــیل الهمــوم لا یبـیـت بأوجــال

«تنها کسی، شب را به صبح می‌رساند که اندوه کم دارد و شب را با هراس و ترس نمی‌گذراند».

پیامبر به عمویش عباس دعایی آموخت که سعادت هر دو جهان را در بر دارد: «اللهم إنی أسألک العفو والعافیه» «بار خدایا! عفو و تندرستی را از تو می‌خواهم». این، دعای جامعی است که خیر دنیا و آخرت در آن خواسته شده است؛ ﴿فَ‍َٔاتَىٰهُمُ ٱللَّهُ ثَوَابَ ٱلدُّنۡیَا وَحُسۡنَ ثَوَابِ ٱلۡأٓخِرَهِۗ﴾ [آل عمران: ۱۴۸] «پس خداوند، پاداش دنیا و بهترین پاداش آخرت را به آنها داد». ﴿فَلَا یَضِلُّ وَلَا یَشۡقَىٰ ١٢٣﴾ [طه: ۱۲۳] «پس گمراه نمی‌شود و بدبخت نمی‌گردد».

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …