خواندن فاتحه در نماز:

خواندن فاتحه در نماز

عن ابی هریره عن النبی صلی الله علیه وسلم قال من صلّی صلاهً لم یقرأ فیها بفاتحه الکتاب؛ فهی خداج، هی خداج، هی خداج؛ غیر تمام»

((مسلم۳۹۵، ۱/۲۹۶).

(نمازی که در آن فاتحه خوانده  نشود؛ ناقض و ناتمام است؛ و این جمله را سه بار تکرار کرد).

فقیل لأبی هریره إنا نکون وراء الإمام فقال اقرأ بها فی نفسک فإنی سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول قال الله عز وجل قسمت الصلاه بینی وبین عبدی نصفین ولعبدی ما سأل فإذا قال
« الحمد لله رب العالمین » قال الله حمدنی عبدی وإذا قال
« الرحمن الرحیم » قال الله أثنى علی عبدی فإذا قال « مالک یوم الدین » قال مجدنی عبدی وقال مره فوض إلی عبدی فإذا قال
« إیاک نعبد وإیاک نستعین » قال هذا بینی وبین عبدی ولعبدی ما سأل فإذا قال « إهدنا الصراط المستقیم صراط الذین أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولا الضالین » قال هذا لعبدی ولعبدی ما سأل

(مسلم ۳۹۵، ۱/۲۹۶).

در مورد خواندن سوره فاتحه به ابوهریره گفته شد ما که در پشت امام هستیم؟( منظور نماز جماعت است که آیا فاتحه را بخوانیم یا نه؟) ابوهریره گفت بله در دل خودتان بخوانید زیرا از رسول الله صلی الله علیه وسلم شنیدم که می فرمود که الله سبحان تعالی بیان میدارد که
نماز را بین خود و بنده‌ام به دو بخش تقسیم کرده ام، هرچیزی از من بخواهد به او میدهم پس هرگاه اوبگوید: « الحمد لله رب العالمین »،پروردگار
می‌ فرماید : بنده‌ام مرا حمد و ستایش کرده است، و اگر بگوید:  « الرحمن الرحیم » ، پروردگار می ‌فرماید: بنده ام مرا ستایش کرده است،و اگر بگوید « مالک یوم الدین » پروردگار می فرماید بنده ‌ام مرا ثنا کرده و بزرگ داشته است،و یک بار فرمود: بنده ‌ام امورش را به من واگذار کرده است، و آنگاه که بگوید:  « إیاک نعبد وإیاک نستعین » پروردگار می ‌فرماید: این (رمز و پیمانی است) بین من و بنده ‌ام، و هر آنچه که بنده ‌ام بخواهدبرایش مهیا شده و فراهم می ‌باشد، و آنگاه که بگوید: « إهدنا الصراط المستقیم صراط الذین أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولا الضالین »، پروردگار می ‌فرماید: این از آنِ بنده ‌ام است، و هر آنچه را که بنده ‌ام بخواهد فراهم می ‌گردد.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …