خلقت جنین در قرآن(۲)

یکی از شبهاتی که سالهاست اسلام ستیزان به آن اتکا می کنند مساله ی خلقت جنین در قرآن می باشد.
البته مسلمانان نیز در این زمینه کلیپ های بسیار جذابی تهیه کرده اند،و با انیمیشن های متنوع دیدگاه قرآن کریم را به تصویر کشیده اند.
ولی باز هم شبهات زیادی در این زمینه منتشر می شود و  به کرّات مشاهده نموده ام مسلمانان را به چالش می طلبند.
جنین شناسی یک رشته ی کاملا تخصصی می باشد و دخول افراد غیر متخصص به این حوزه قطعا با لغزش و خطا همراه خواهد بود.لذا برای جلو گیری از خطاهای فوق، قبل از هرچیز مطالب جنین شناسی را به دقت مطالعه نمودم تا با درکی کاملا واقع گرایانه و علمی شبهات مطرح شده را پاسخ داده باشم.

جالب است بعد از اتمام  تحقیقات متوجه شدم تمام شبهاتِ منتشر شده، ناشی از جهل شبهه افکنان به موضوع مورد نظر می باشد (شاید هم اوج تلبیس و خصومت آنها با اسلام مبارک).
به فرض مثال از ۱۰ مرحله،سه مرحله را جا گذاشته اند و تصور می کنند این اشکال قرآن است(!) در حالی که مشکل از عدم مطالعه و دقت خودشان می باشد.(شاید هم نیت شومشان)

قبل از اینکه به بررسی شبهات بپردازیم میل دارم دوستانی که در این زمینه مطالعه نداشته اند را با چند و چون ماجرا آشنا سازم.تا آنها هم با ما همراه شوند و به اتفاق هم شبهات را پاسخ دهیم
 لذا ابتدا شرح خواهم داد که قرآن کریم خلقت جنین را چگونه به تصویر کشیده است؟ علم در مورد دیدگاه قرآن چه می گوید؟ و …

با یک بررسی اجمالی متوجه می شویم قرآن برای خلقت جنین ۶ مرحله معرفی نموده است:

۱٫نطفه
۲٫علقه
۳٫مضغه
۴٫استخوان
۵٫گوشت
۶٫خلق آخر

و این مراحل در آیه ی۱۲ تا ۱۴ سوره ی مومنون مطرح شده است،توجه بفرمایید:

‏وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَهٍ مِنْ طِینٍ‏ * ‏ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَهً فِی قَرَارٍ مَکِینٍ‏ * ‏ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَهَ عَلَقَهً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَهَ مُضْغَهً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَهَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ‏

‏ ما انسان را از عُصاره‌ای از گِل آفریده‌ایم . ‏‏ سپس او را به صورت نطفه‌ای درآورده و در قرارگاه استوار ( رحم مادر ) جای می‌دهیم . ‏‏ سپس نطفه را به صورت لخته خونی ، و این لخته خون را به شکل قطعه گوشت جویده‌ای ، و این تکّه گوشت جویده را بسان استخوانهای ضعیفی درمی‌آوریم ، و بعد بر استخوانها گوشت می‌پوشانیم ، و از آن پس او را آفرینش تازه‌ای بخشیده و ( با دمیدن جان به کالبدش ) پدیده‌ی دیگری خواهیم کرد . والا مقام و مبارک یزدان است که بهترینِ اندازه‌گیرندگان و سازندگان است.  ‏ ‏

علقه:

علقه ،دومین مرحله ی تکاملی جنین می باشد.گفتیم که جنین تقسیم شده به دو لایه اپی لاستی و هیپو لاستی، آن ها در این مرحله طی روندی بنام گاسترو لاسیون به اکتو درم،مزو درم و آندودرم  تبدیل می شوند

در نهایت:
 لایه ی اکتودرم با عث ایجاد مغز و نخاع و بینی و چشم و …
لایه ی مزودرم باعث ایجاد غضروف ها و استخوان ها و عضلات و …
لایه ی آندودرم باعث ایجاد پوشش اپی تلیایی مثانه و پیش راه و لوزه ها و تیموس و …
می شوند.

ابتدا باید بدانیم در کلام عرب علقه به سه مفهوم معنا می شود :
۱٫زالو
۲٫خون بسته
۳٫آویزان

جالب اینجاست که بصورت اعجاب انگیزی هر سه معنی برای جنین در این مرحله صدق می کنند!
چرا زالو؟

زالو موجودی است که در برکه ها زندگی می کند،از نظر تغذیه وابسته به دیگران است و از راه مکیدن خون زندگی خود را تامین می کند.
جنین از روز ۱۲ تا ۲۱ وارد مرحله ی علقه می شود،تا قبل از ورود به این مرحله(زمانی در لوله ی رحم بود یا در رحم شناور بود)از مایعات اطراف خود تغذیه می کرد.
ولی این بار منبع تغذیه ی دیگری دارد،در مطالب بالا عرض کردیم که روز نهم در سن سیتو فروتوپلاست(یکی از لایه های جفت) حفره هایی بنام لاکونا ایجاد می شود که توسط خون مادر پر می شوند.این روند ادامه پیدا می کند تا خون مادر دور تا دور جنین را می گیرد ، در این حالت می گویند گردش خون رحمی جفتی برقرار شده است.مِن بعد جنین نیاز های خود را از  خون مادر دریافت می کند(به وسیله ی انتشار غذا و اکسیژن و…)
بنا بر این مشاهده می کنیم که جنین مانند زالو از خون دیگری تغذیه می شود.همچنین جنین در این مرحله شباهت بسیار زیادی به زالو دارد با جستجو در اینترنت عکس های مورد نظر را خواهید یافت.(در گوگل بنویسید تشابه جنین و زالو)

اما چرا می گویند شبیه خون بسته است؟

خون بسته یا خون لخته خصوصیتی دارد که خون در یک جا جمع می شود و هیچ جریانی ندارد.مطالعات نشان داده رگ سازی و تولید خون در جنین دقیقا در این مرحله انجام می شود،یعنی خون تشکیل شده ولی هنوز در رگ ها جاری نیست.
قلب در روز ۲۲ تا ۲۳ شروع به ضربان می کند و خون همین گونه در مجاری وجود دارد بدون گردش،آیا مفهوم خون بسته هم کاملا” تحقق نمی یابد؟
می دانید این دقیقا جایی است که باعث تعجب پروفسور کیس مور(استاد جنین شناسی تورنتوی کانادا) شد؟
او بسیار تعجب کرد و گفت تحقیقات ما نشان داده خون در این مرحله درون مجاری بسیار باریک محبوس است! لذا گفت ظاهرا قرآن به جز شکل خارجی تکوین داخلی را هم پوشش داده است.
(جهت جلوگیری از اطاله ی کلام در مورد استاد کیث مور و چگونگی پذیرش من الله بودن قرآن چیزی نمی گوییم ولی حتما در مورد آن مطالعه کنید.)

برای مفهوم آویزان چه می توان گفت؟

جنین در این مرحله در حفره ای به نام حفره ی آمونیومی شناور است و توسط ساقه ای اتصالی که بعدا بند ناف می شود به پرده کوریونی و از این راه به دیواره ی رحم آویزان شده است.
اگز می خواهید تصویر ساقه ی اتصالی و شیوه ی آویزان بودن آن را مشاهده بفرمایید روی گوگل بنویسید:
Connecting stalk
ساقه ی اتصالی بخشی از مزودرم خارج رویانی است که در روز ۱۲ تا ۱۳ دیده می شود(مرحله ی علقه)

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw