خداوند می‌فرماید: از دوزخ بیرون بیاورید هرکس را که به اندازه‌ی سنگینی دانه‌ای خردلی ایمان در قلبش است

بخاری، کتاب «الرقاق» باب: [صِفَهِ الجَنَّهِ وَالنَّارِ]

۳۸۷- «عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الخُدْرِیِّ رضی الله عنه: أَنَّ النَّبِیَّ  صلی الله علیه و سلم قَالَ: إِذَا دَخَلَ أَهْلُ الجَنَّهِ الجَنَّهَ، وَأَهْلُ النَّارِ النَّارَ، یَقُولُ اللَّهُ: مَنْ کَانَ فِی قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّهٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ إِیمَانٍ فَأَخْرِجُوهُ، فَیَخْرُجُونَ قَدْ امْتُحِشُوا، وَعَادُوا حُمَمًا، فَیُلْقَوْنَ فِی نَهَرِ الحَیَاهِ، فَیَنْبُتُونَ کَمَا تَنْبُتُ الحِبَّهُ فِی حَمِیلِ السَّیْلِ – أَوْ قَالَ: حَمِیَّهِ، وَقَالَ النَّبِیُّ  صلی الله علیه و سلم: أَلَمْ تَرَوْا أَنَّهَا تَنْبُتُ صَفْرَاءَ مُلْتَوِیَهً».

  1. «از ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت شده است که پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: «وقتی که بهشتیان وارد بهشت می‌شوند و دوزخیان وارد دوزخ، خداوند خطاب به فرشتگانش می‌فرماید: هرکس را که به اندازه‌ی سنگینی دانه‌ی خردلی ایمان در دلش وجود دارد، از آتش بیرون بیاورید، انگاه آن افراد در حالی که سوخته و سیاه و تبدیل به زغال شده‌اند، از آتش بیرون آورده و در رودخانه‌ی حیات انداخته می‌شوند و آنان همچون آن دانه‌ای که در مسیر سیل -یا (شک راوی) در وسط سیل- می‌روید، جان می‌گیرند و پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: دیده‌اید که چگونه زردفام و خمیده و پیچان، می‌روید».

بخاری، کتاب «الإیمان» باب: [تَفَاضُلِ أَهْلِ الإِیمَانِ فِی الأَعْمَالِ]

۳۸۸- «عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الخُدْرِیِّ رضی الله عنه عَنِ النَّبِیِّ  صلی الله علیه و سلم قَالَ: یَدْخُلُ أَهْلُ الجَنَّهِ الجَنَّهَ، وَأَهْلُ النَّارِ النَّارَ، یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى: أَخْرِجُوا مَنْ کَانَ فِی قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّهٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ إِیمَانٍ. فَیُخْرَجُونَ مِنْهَا قَدِ اسْوَدُّوا، فَیُلْقَوْنَ فِی نَهَرِ الحَیَا – أَوِ الحَیَاهِ – فَیَنْبُتُونَ کَمَا تَنْبُتُ الحِبَّهُ فِی جَانِبِ السَّیْلِ، أَلَمْ تَرَوْا أَنَّهَا تَخْرُجُ صَفْرَاءَ مُلْتَوِیَهً».

  1. «از ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت شده است که گفت: پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: «[وقتی که] بهشتیان وارد بهشت می‌شوند و دوزخیان وارد دوزخ، خداوند خطاب به فرشتگانش می‌فرماید: «هرکس را که به اندازه‌ی سنگینی دانه‌ی خردلی ایمان در دلش وجود دارد، از آتش بیرون بیاورید، آنگاه آن افراد در حالی که [سوخته و] سیاه شده‌اند، بیرون آورده و در رودخانه‌ی باران – یا (شک راوی) رودخانه‌ی حیات – انداخته می‌شوند و آنان، همچون آن دانه‌ای که در کنار سیل می‌روید، جان می‌گیرند، آن را که دیده‌اید که چگونه زردفام و خمیده و پیچان سر از زمین بیرون می‌آورد».

وهیب (یکی از راویان) می‌گوید: عمرو (یکی از راویان) در آنچه برای ما بیان کرد، بدون ایراد شک، لفظ «الحیاه» را گفت و نیز جمله‌ی «مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ إِیْمَانٍ» را به صورت «خَرْدَلٍ مِنْ إِیْمَانٍ» بیان کرد.

 

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …