خارجی کیست؟

هرکسی که بر ضد امام و حاکم خروج کند که جماعت مسلمین بر امامت و رهبری او اتفاق کرده باشند را خارجى مى‏گویند اما متاسفانه در عصر حاضر برخی از متعصبین افرادی را که از یک مذهب یا امام مشخص پیروی و به اصطلاح تقلید نمی کنند بلکه براساس دلیل قوی و معتبر از ائمه، علما و مذاهب اسلامی پیروی می کنند را خارج از دین می دانند و به آنها خوارج می گویند.

این در حالی است که تنها تقلید کردن از یک مذهب یا فرد معین صحیح نیست بلکه باید به همه ی آراء فقها و علما توجه شود و قول صحیح را پذیرفت. زیرا هر فرد عاقلی تمام حقایق در یک مذهب و تنها در سخنان یک امام جمع نشده است و ممکن است گاهی اوقات حقیقت در مذهبی دیگر و در سخن امامی دیگر باشد لذا تنها تقلید کردن از یک امام یا مذهب سبب جا ماندن از خیلی چیزها می شود.

و این نوع پیروی از دین و شریعت در خیرالقرون به چشم می خورد به طوری که در دوران صحابه و تابعین هرگاه برای کسی مساله یا حادثه ای به وجود می آمد و به شناخت حکم شرع آن نیاز پیدا می کرد به کسی که از نظر او عالم معتبری بود مراجعه و درباره ی آن از وی سئوال می کرد و هیچ کس از بزرگان و عالمان قرون برتر تقلید کردن از یک عالم معین در تمام آراء و اقوالش واجب نکرده است و حتی شاگردان ائمه ی چهارگانه در بسیاری از مسائل با اساتید و امامان خود مخالفت کرده اند و نقل شده که امام محمد بن حسن شیبانی و امام ابویوسف رحمهما الله که شاگردان برتر امام ابوحنیفه رحمه الله بودند تقریبا در یک سوم مذهب یا بیش از آن با امام و استادشان مخالفت کرده اند که این حقیقت برای کسی که از کتاب های فقهی آگاهی دارد مساله ی روشنی است. (ردالمحتار/ ج۱/ ص۷۲ ) و (حجه الله البالغه/ ج۱/ ص۴۳۸)

و همچنین از ائمه چهارگانه و علما نقل شده است در صورتی که سخن و فتوای آنها با حدیث صحیح مخالف بود سخن آنها را ترک و به حدیث صحیح عمل شود. به عنوان مثال:

ابن عابدین می گوید: (هرگاه به حدیث صحیحی دست یافتید که مخالف مذهب شما بود حدیث را بگیرید زیرا آن حدیث مذهب شماست و این عمل شما را از حنفی بودن بیرون نخواهد کرد زیرا خود امام ابو حنیفه فرموده است: «اذا ﺻﺢ اﻟﺤﺪﻳﺚ ﻓﻬﻮ ﻣﺬﻫﺒﻲ: حدیث صحیح مذهب من است» واین مسئله را امام عبدالبر و دیگران نقل کرده اند). (رد المحتار/ ج۱/ص۶۳) و (رسم المفتی/ ج۱/ص۴)

ملا علی قاری حنفی می گوید: «لا یجب علی أحد من هذه الأمه أن یکون حنفیا أو شافعیا أو مالکیا أو حنبلیا»: ( بر هیچ یک از افراد این امت واجب نیست که حنفی یا شافعی یا مالکی یا حنبلی باشد). (معیار حق/ ص۷۵)

حال با توجه به این توضیحاتی که داده شد باز هم می توان ادعا کرد: کسانی که از قول صحیح و حدیث صحیح و از همه ی مذاهب اسلامی پیروی می کنند خوارج هستند.

اگر جواب مثبت است پس العیاذبالله شاگردان ائمه که در برخی مسایل با استاد و امام خودشان مخالفت کردند و همچنین ابن عابدین که می گوید عمل کردن به حدیث صحیح حتی اگر مخالف مذهب باشد شخص را از مذهبش خارج نمی کند… خوارج و از دین خارج هستند!!!

خواننده گرامی
بر هر مسلمانی لازم است که از حق پیروی کند اگرچه آن مساله خارج از مذهب و سخن امام مذهبش باشد و باید بدانیم که پیروی از همه ی علما، مذاهب اسلامی، احادیث صحیح و دلیل قوی و معتبر سبب خروج از دین نمی شود چنانچه برخی این چنین گمان می کنند بلکه این نوع پیروی سبب می شود که به تمام دین عمل شود.

درخانه گر کس است همین یک حرف بس است.

امید وارم که الله متعال به فهم صحیح از دین عنایت کند و تعصب بیجا را از ما دور کند.

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …